AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.916

Hjälp med fjädrar

Mu
5
Mupe
325i E92 -07
Hej,

Då jag har en knäckt framfjäder behöver jag byta fjädrar fram. Det finns ingen oem nummer på Realoem för fjädrar så det är halvt omöjligt att veta vilka fjädrar jag behöver. Tittat jag på olika sidor (trodo, misterauto osv) så är nästan alla fjädrar som visas till min bil olika långa.
Efter ett tag började jag dock fundera på om det vore möjligt att sätta dit m-sport fjädrar på min bil. Är det möjligt att använda nuvarande stötdämpare och sätta dit m-sport fjädrar för att få en liten sänkning?

Bilen är en e92 325i (2007).

Tacksam för svar.

We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det var udda att det var borta från ETK. Men det går utmärkt att byta till M-Sport fjädrar.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ja det går men då måste du byta samtliga fjädrar men det har du säkert tänkt på. Glöm inte göra fyrhjulsinställning.

lycka till.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, skulle jag säga!

Fjädrar och dämpare är anpassade för att arbeta med varandra.
Sätter du M-fjädrar på standarddämpare, så kommer de att arbeta inom fel arbetsområde och de hårdare fjädrarna kommer att slita hårt på dämparna.
Är de dessutom halvslitna är risken stor att de ganska snart är utslitna helt.

Fjädrarnas art.nr. finns inte i ETK eftersom de "räknas fram" utifrån vilken utrustning bilen har - utrustningen knappas in i ett dataprogram och sedan får man ut ett art.nr.

När det gäller eftermarknadsfjädrar brukar det vara betydligt mindre antal alternativ som finns - typ. standard-/sportchassi, manuell-/automatlåda och möjligen dragkrok eller inte.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
På en 15 år gammal bil är fjädrar och stötdämpare som inte är 100% anpassade efter varandra ett mindre problem, finns nog en och annan bussning som skulle behöva bytas också för att det ska ha någon betydelse i sammanhanget.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, risken är som sagt stor att dämparna ger upp ganska snart efter bytet och då är det ju trist att behöva göra om hela jobbet igen!

Är fjädrarna defekta lär dämparna vara nära slutet på livslängden också.

Hur långt har bilen gått?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tyckte utbudet på exempelvis MisterAuto var väldigt enkelt och rättframt (jag sållade dock bort det vanliga slöddret).

Tog exempelvis min E87 120i -06 som exempel och valde jag Lesjöfors så fick jag fyra alternativ:
* Utan M, Automat
* Utan M, Manuell
* Med M, Automat/Manuell, Från 01/2007
* Med M, Automat/Manuell, Till Och Med 12/2006

Med dessa fyra alternativen täcker Lesjöfors in alla varianter för min E87 120i -06 (som nog alla förstår så generaliserar eftermarknads och klumpar ihop närliggande produkter i en enda produkt och målet är ju att täcka så många modeller och varianter med så få olika fjädrar som möjligt och eftermarknads har såklart ett mindre utbud än vad originaltillverkaren förser bilen med).

Provade slå in en slumpmässig E90 och på Lesjöfors fick jag dessa alternativ:
* Utan M, Manuell
* Utan M, Automat
* Med M, Manuell
* Med M, Automat

Så plocka bara "Utan M, Manuell" (jag utgår ifrån att du har manuell låda).

Mycket mer än så är det egentligen inte till det (när det gäller enklare eftermarknads).

@Mupe : Vad var det du tvekade på och inte bara plockade tex ett par "Lejsöfors, Utan M, Manuell" från MisterAuto?

Tillägg : Gick precis in på Trodo och knapplade in en lite slumpmässig E90 325i och *exakt* samma Lesjöforsfjädrar dök upp - med samma artikelnummer och allt (4008465, 4008466, 4008474, 4008478).

Så jag ser inte några direkta frågetecken här utan det är egentligen raka vägen att lägga en beställning på ett par.

Som nämnts innan så bör man undvika att sätta lägre M-fjädrar på standard dämpare.

Ska du göra det så byt då isåfall både fjädrar och dämpare (dämparna håller inte i evigheter och efter typ 20 000 mil så ska man nog räkna med att de kan ge upp närsomhelst). Men eftersom du säkerligen även vill byta bak också då, fundera isåfall på att köpa ett komplett kit då det oftare är mer ekonomiskt att köpa ett komplett chassikit med fjädrar+dämpare fram och bak).

Det är här de flesta börjar dra öronen åt sig (med all rätta) då det börjar välla ut lite väl mycket pengar (som började med en lite mindre reparation) för en äldre daily driver som man ofta dessutom är rejält beroende av.

Så glöm bara inte bort att ha pengar över till både reparation och förebyggande underhåll - bilen är ju värdelös (trots den står snorfint på lågt chassikit och glänsande fälgar) om den inte startar eller går igenom besiktningen :-)
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Man kan fråga BMW så får man artikelnummer på fjädrar.

Passa även på att byta fjäderbenslager.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Mu
5
Mupe
325i E92 -07
Tusen tack för all hjälp.

Det jag blev tveksam över i valet av fjädrar var att det varierade i längd och tjocklek på fjädrar från märke till märke. Dvs vissa leverantörer skrev ut längd, vikt, tjocklek osv medans andra så som Lesjöfors inte hade några som helst uppgifter.

Bilen har gått 16000mil och det sitter original dämpare och fjädrar på som troligtvis har gjort sitt.

Jag kör nog på standard delar och byter dämpare, fjäder och fjäderbenslager när jag väl håller på. Räcker det eller ska man byta dammskydd, brickor och "gummihållare" också?

Ska du byta fjädrar och stötdämpare så kan du likväl välja M-sport. Stödlager brukar hålla länge, men axiallager byts. Gummibuffert bör bytas till nya.

Förmodligen blir bilen högre än idag (men mindre så om M-sport väljs).

Inget ändras i geometrin (i teorin), så hjulinställning är inte nödvändigt. Kan vara bra att låta delarna "sätta sig" först.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, alla de där uppgifterna säger tyvärr inte så mycket - de är egentligen helt värdelösa.

Dessutom mäts de på olika sätt och med olika stor precision samt inhämtas från olika delar av leveranskedjan samt lagras och hanteras på olika sätt i olika databaser.

Det är inte ovanligt att se EXAKT samma produkt ha olika måttuppgifter på två olika ställen.

Dessutom säger inte de uppgifterna egentligen någonting som sagt.

Den viktigaste parametern (för en linjär cylindriskt skruvlindad tryckfjäder) är fjäderkonstanten.
Fjäderkonstanten anger hur mycket fjädern trycks ihop när man lägger på en viss mängd last.
Fjäderkonstanten (i det allra enklaste fallet) beror på en massa parametrar som materialval, tjocklek på materialet, diameter på fjädern och antal varv.

Så du kan ha två fjädrar med exakt samma längd, tjocklek, vikt och så vidare - men de kan bete sig ganska annorlunda (tex pga att materialets skjuvmodul är annorlunda eller en viss skillnad i antal varv).
Den enda fjädern kanske trycks ihop 20mm när den belastas med 500kg medans den andra fjädern kanske trycks ihop 30mm när den belastas med 500kg.

Så för att summera kort och generellt : De uppgifterna är helt intetsägande och helt värdelösa.

Där fram är det genomslagsgummit och skyddsdamasken är två saker man bör byta samtidigt (då de ofta är trasiga eller är på väg att gå sönder eller i allmänt dåligt skick).

Tänker här på detalj #10 och #11.
Länk

Ibland kan även fjäderunderläggen (detalj #9 och #12) vara i dåligt skick men de brukar vara ok iallafall vid 15 000 mil (men händer ibland - dock ganska ovanligt - att de är i dålig skick). De är dock billiga, runt 90 SEK / styck hos BMW.

Där bak är del väl bussningen (och i ovanligare fall även fjäderunderläggen) som efter hand slits ut och som kan vara kandidater att byta ut samtidigt som man byter dämpare och fjädrar - men skicket varierar som sagt från fall till fall så här får man alltid göra en individuell bedömning. Det är alltså detalj #1 och #2 i skissen nedan som jag syftar på.
Länk

Sen har du alla gummi- och plastdetaljer som kan variera i skick en hel del, men det brukar alltid finnas en del som behöver bytas ut. Tänker här främst på #6 och #7. Detalj #5 brukar väl hålla, men finns tillfällen då den också har behövt bytas. Detalj #3 bör man alltid dock byta oavsett.
Länk
Mu
5
Mupe
325i E92 -07
Tackar och bockar för all hjälp och tips. Ni är verkligen duktiga!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.