AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.194

Lufta bromsar efter byte bromsrör, E53-02

Jag har idag bytt/skarvat bromsrör bak på min E53:a ! Dom rör jag skarvat sitter under skyddsplatsen vänster fram!
Bytte dom och luftade med tryck på behållaren,och det kom bromsvätska utan luftbubblor!
Fick ut omkring 1,0 liter totalt!
Sen när jag provade bromsarna verkar det som jag endast har tryck i bromsarna fram.
Har varit med om detta tidigare för många år sedan,och tyvärr glömt bort om bromsarna måste luftas med diagnostester inkopplad, eller om det räcker med "manuell" luftning med motor igång?
Tacksam för tips om detta!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Måste till en dator som kör ABS pumpen och går åt två personer under processen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Tack för svar!Misstänkte det efter att jag fått lite info efter Googlande på nätet!
Jag har bytt många bromsrör på både gamla och nyare bilar med ABS/DSC/ASC,men då har det inte varit ngr problem alls.
Ska göra ett försök imorrn kväll!
Jag har nu luftat bromsarna med hjälp av dator,men dom tar fortfarande inte som dom gjort tidigare!Det känns inte som luft i systemet och det finns bromskraft både fram och bak men dom känns "svagare"än tidigare!
Ska prova att lufta igen innan bilen ska in på besiktning
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Troligtvis har du fortfarande en envis luftficka någonstans. När jag bytte huvudbromscylinder fick jag lufta som en idiot med trycksatt behållare, vakuum och aktivering av ABS-enhet med Inpa men det gick ändå åt över 2 liter bromsvätska innan det blev helt bra.
Jag misstänker oxå att finns lite luft kvar! Vi luftade med tryck,vakuum och manuell
luftning med luftningsprogram i datorn med motorn på tomgång.
Vi fick fram lite luft ibland,men som sagt behövs det nog mer luftning
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.