AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
556

Multiremmens läge på remspännarens rulle E61 N53 motorn

Po
17
Porsche996tt
530iA touring -08
Tesla Model 3 Longrange -21
Hej

Efter byte av multirem, remspännare och löprulle vid generatorn är jag lite fundersam över multiremmens position på remspännarens löprulle. Skälet till rembytet var att remmen börjat vandra av rullen på remspännaren. Nu efter bytet ligger remmen med någon mm marginal ifrån ytterdelen på remspännarens löprulle. Min fundering är om det är som det ska eller om jag möjligtvis har nått fel läget på någon annan komponent som remmen driver. har kollat så att remmen är korrekt monterad. Vore mycket tacksam om någon på forumet kunde kontrollera hur det ser ut på sin bil alternativt sitter inne på facit hur det ska vara. MVH Henrik

Henrik
Hej,

Nu minns jag inte exakt hur det var, men det är lätt gjort att spännaren vinklas fel. Då får remmen inte alls rätt spänning och då blir naturligtvis allt fel.
Kan det vara något sådant?

/Lennart
Po
17
Porsche996tt
530iA touring -08
Det kan såklart vara så att spännaren på nått sätt hamnat fel men den risken är mycket minimal då det endast går att montera spännaren på ett sätt. Remmen verkar vara korrekt spänd. Eventuellt gör jag här en höna av en fjäder då remmen eventuellt ska ligga placerad på yttre delen av rullen. Det ligger likadant placerad på hela rullen, cirka 1 mm från rullens ytterkant. Kollade också den gamla rullen som inte indikerar något slitage på rullens inre del.

Henrik
Då verkar det ju vara lugnt! :)

Tack för din återkoppling.

/Lennart
Po
17
Porsche996tt
530iA touring -08
Uppdatering!

Fick idag besked av en BMW mekaniker att allt är i sin ordning och att remmen ligger långt ut på spännarens rulle på N53 motorn. Detta är inget konstigt och helt i sin ordning. Så länge ingen del av remmen ligger utanför rullen är det ok. Innan bytet låg remmen med någon mm utanför rullen och det är tecken på att remmen och troligtvis även spännaren behöver bytas. Hoppas att den här infon kan vara till någon nytta för andra som får samma funderingar som mig efter att satt dit nya delar. Skälet till att remmen hamnar i olika position på olika motormodeller är säkert att identisk remspännare används till en mängd olika motormodeller.

Henrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.