AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.628

Hjälp med oljeservice..

Al
36
Alexcarlsson93
F30 335i Steg 2+
Tänkte göra en stor oljeservice på min 330xi men tycker det är väldigt svårt att få fram exakt vilka oljor som rekomenderas.. Någon som kan ge en specifik lista eller helt enkelt vet vilka oljor jag ska ha?

N52B30 med manuell låda, tillverkad 29-09-2006.. gått 16500 mil.

Vill gärna ha Castrol på allt..

Ska byta olja i:
Motor - Castrol Edge 5w-40 A3/B4 ?
Växellåda ?
Fördelningslåda ?
Främre och bakre diff - Castrol Transmax Axle Long Life 75W-90 ?
Ka
5.698
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Provat Castrols oljeväljare?
Länk
Al
36
Alexcarlsson93
F30 335i Steg 2+
Ja, men den visar inte växellådan och fördelningslådan...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fördelningslådan är en specialolja som bara finns hos BMW.

Växellådsoljan är också en specialolja, men det finns flera oljor på eftermarknaden som motsvarar den kvaliteten.

Du behöver inte snöa in på just Castrol, det viktiga är att oljorna har rätt klassningar för ändamålen.

Motoroljor finns t ex. mängder av oljor att välja mellan - BMW longlife 01 (LL01) eller 04 (LL04) funkar i din bensinmotor.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.424
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Som Johan B nämner så är rätt klassning det viktiga (gäller även om man köper Castrol)! Det är egentligen det enda man ska bry sig om (som hobbymekare).

Castrol har flera motoroljor som uppfyller BMW LL-01 och BMW LL-04 (din motor ska ha någon av dessa klassificeringar).
(Tekniskt sett finns det två ytterliggare klassificieringar som din motor kan ha men båda är av typen FE - Fuel Efficiency - vilket är korta ordalag bara är ren idioti så jag ignorerar dessa fullständigt).

Castrol Magnatec 5W-40 C3 (BMW LL-04) (ACEA C3) (API SN)
Castrol Magnatec Stop-Start 5W-30 C3 (BMW LL-04) (ACEA C3) (API SN)
Castrol Edge 5W-30 LL (BMW LL-04) (ACEA C3)
Castrol Edge 5W-30 M (BMW LL-04) (ACEA C3) (API SN Plus)
Castrol Edge 5W-40 M (BMW LL-04) (ACEA C3) (API SN)
Castrol Edge 5W-40 A3/B4 (BMW LL-01) (ACEA A3) (API SN)

Största skillnaden mellan BMW LL-01 och LL-04 är att den senare har mycket lägre värden av SAPS (sulfataska, fosfor, svavel) vilket är ett krav för dieselmotorer med DPF och nu även för bensinmotorer med GPF.

Men vilken som av ovanstående oljor kommer att fungera och skydda motorn lika bra (och sen finns det en dröse produkter från andra tillverkare som fungerar precis lika bra och inom vissa områden bättre).

Personligen hade jag valt "Castrol Edge 5W-40 M" eller "Castrol Edge 5W-40 A3/B4" bland dessa.

Nu är det väl inte smällkallt där uppe i Dalarna, men görs det många kallstarter (där bilen stått utomhus) så skulle jag funderat på en 0W olja för att reducera slitaget vid kallstarterna.

Kan dock inte hitta några lämpliga produkter från Castrol (som samtidigt uppfyller BMW LL-01/04), men det finns från andra tillverkare däremot.

Yepp, för diffarna passar "Castrol Transmax Axle Long Life 75W-90" bra.
Visa användare
ProPro-medlem
13.424
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Alexcarlsson93 : Vad blev det för oljor i slutänden i de olika pryttlarna?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.