AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.410

Lågt statiskt oljetryck? vågar jag köpa? 523 -11 (N53B30)

Gr
199
Grew
525 Touring -07
Okej, nu är jag i farten med mycket känner jag. Men i jakten på en 520Dx så snubblade jag över en 523 bensin, frågan är om jag vågar köpa den.
Den har följande fel 1C0102 (Oljetrycks reglering, statiskt: för lågt motoroljetryck -Intermitent) Frekvens 2, återställningsräknare 37
Innebär föresten detta att det hänt 37ggr eller 2? :D

Enligt säljare har detta inte visat sig i display i bil, jag antar det betyder att inget motorlampa tänts och inte gett varning för oljetryck.
Säljaren gissar på oljeregleringsventil med hänvisning till att det är ett vanligt problem på dessa bilar. Men tänker han inte på N43?

Den säljs lite under marknadsvärde, är det något man vågar chansa på? Kanske provköra och kolla med istanext istället för deras autocom.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Nu har ju moderna bilar alla möjliga tekniker att då bl.a. kunna "hitta fel" och man ska väl då undvika bilen om det påvisas fel som man blir tveksam till tycker jag.

Detta fel tycker jag låter som ett klockrent fall att leta vidare på..
Andra bilar finns det "hur mycket som helst av" (nåja).

Mvh Janne.
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Du har en poäng, tyvärr gillar jag att fynda och fixa 😁 men kan bli för mycket ibland
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du tur kan det vara en givare som är knas.
Har du otur är det oljepumpen eller annat mekaniskt i motorn som strular.

Sedan kan det vara ett igensatt oljefilter som gör att övertrycksventilen öppnar, eller ventilen som kärvar i öppet läge, eller annat....

Hur ser servicehistoriken ut?
Öppna oljefilterhuset och kika på hur filtret ser ut.

Sedan handlar det kanske lite om hur mycket billigare den är - är det stor skillnad kanske det kan vara värt att chansa, annars skulle jag nog avstå.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
N53 är en motor som jag nog bara kommer äga en gång.
Det har varit mycket problem med dessa.
Ska man köpa en bör de flesta av nedan kriterier uppfyllas.

Detta bör vara hyfsat nybytt:

-Nox sensor
-Högtryckspump
-Spridare, av senaste index
-Ventilkåpa (De spricker)
-Elektronisk vattenpump
-Tändspolar

Jag köpte en fullservad fin e61 525 N53 som då gått 16000 mil.
Nu har den gått ca 19000 och allt ovan är bytt förutom spridare som var gjort på garanti vid ca 12000 mil.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Detta är en f10 med 16k mil och medelutrustad. Skinn men standardstolar, automat. Som han begär 110 för, utseendemässigt i gott skick. Han tycker den ligger 30 under marknads och det stämmer nog. Funderade på erbjuda 95

Historik och liknande kollar jag såklart innan jag gjort affär om jag kommer så långt.

Jaså olaO jag fick intrycket att n53 var bättre än n52 men jag hade ju egentligen tänkt lägga bensinarna bakom mig. Men.. ett fynd är alltid spännande.

Just den här felkoden hittar jag väldigt lite om på Google och verkar alltid vara i kombination av en annan kod. Kanske för att denna inte tänder lampa och folk kollar inte felkod förän lampan tänds. Det jag hittat var en där slump sätt igen av en etikett från reservdel som glömts ta bort vid byte
Hej alla och främst Grew,

jag köpte bilen.
Lämnade in den på Bavaria för en ordentlig genomgång och diagnos.
Bavaria lät meddela att denna bilen är i toppskick.
Ventilen som felade byts till en kostnad av 3500:-
Samt var ventilkåpspackning dålig den byts också till en kostnad av 7300:-
Detta kunde jag pruta från utgångspriset som blev 100 000:-

Hoppas jag inte trampade dig på tårna.
Riktigt fin BMW med känd historik och "känd" på Bavaria som en välskött kärra.

Har inget problem med mitt drickande , jag dricker spyr och somnar.
Gr
199
Grew
525 Touring -07
Kul att du gjorde en bra affär! Kändes som att det skulle vara det men i slutändan kände jag att jag hade nog med projekt igång så jag nöjer mig med att säga grattis 🙂
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.