AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.152

Köpa 118i 2018 . vad skall man tänka på?

Hej
jag kollar på en 118i 2018 6900mil
vad skall man tänka på?, främst motormässigt?
hur håller kamkedjorna nuförtiden?
hur mycket högre är bränsleförbrukningen jämfört mot 118D

Tacksam för svar
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
En -18 med 6900 mil gör att motorn inte är det du behöver vara mest orolig över. Skulle något hända omfattas den fortfarande av maskinskadeförsäkring dessutom.

Kolla skicket, repor, skav och stenskott osv noga.
Både invändigt och utvändigt. Hur ser skicket ut på
däcken? Ingår vettiga vinterdäck?

20% mindre drar nog en 118d, men dieseln är dyrare så föredrar du bensin så ta det.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Men det är ju klart..

När du har haft bilen och den rullat över 10000mil(där ofta maskingarantin går ut/eller att åren passerat s.a.s.) så kommer säkert dina funderingar att dyka upp angående kamkedjor osv..

Men just nu och ett par år till så är den säkert besvärsfri..

Nu kanske jag överdriver risken för ras, dessutom har säkert BMW lärt sig läxan ang. kamdrivningen och fixat bättre hållbarhet på kedjor etc..så tja.
Mest troligt blir den bilen relativt safe under överskådlig tid ändå, men jag vet ju inte..

Jaja...detta inlägg är ju mest spekulativt egentligen.Jag har ingen fakta på "hållbarhetsfrågen"...tyvärr.
Så att dra några 100% slutsatser av detta är felaktigt ;)

Det man kan försöka få fram i denna tråd är ju om någon haft eller har en dylik bil som gått långt och därigenom har en liten gnutta fakta om hur bra den håller s.a.s..
Det är ju inte heller 100 säkert, finns garanterat någon som haft problem med långmilade vagnar ändå.
Några/någon procent har ju säkert? haft problem trots t.ex. förmodad solidare kamdrivning på senare tid.

Mvh Janne.

50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Maskinförsäkringen har flera bolag så du kan betala lite extra så är den 15000 mil / 10 år. Så kör du inte alltför långt så har du den säkerheten. Det som kan vara ett problem är väl att den är lite motorsvag för att vara en BMW.

Är det den trecylindriga spisen på denna? Fördelen med fyrcylindriga är väl att man kan skrämma upp den rätt mycket.

/ Peter
ja, det är den 3-cylindriga motorn
jag är bara ute efter någorlunda problemfri Bmw, som skall gå billigt
är ej Ute efter att trimma etc
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Alla andra i tråden har äldre bilar än -18. Så med det sagt har vi andra större risker relaterade till ålder.

Jag tror det är ett bra val för dig. Men vad ligger en sån bil på idag?
Tänkte fylla in med lite info.

Köpte en 118i årsmodell 2018 i sommaren 2021. Bilen hade åkt 3000 mil och var en leasing bil tidigare så jag blev andra ägaren. Generallt sagt är jag nöjd, hittills. Har lyckats köra 1500 mil på dryga 8 månader och inte haft problem än. De problem jag har haft var relaterad till mina vinterdäck och inte bilens fel.

Jag kör ganska lungt och påväg till jobbet är det ca 15 km med ett par röd ljus, Kan då få mellan 6,5-7.5 l/100 km. Åkte på en 110 km resa nyligen och snittade ungefär 80-110 km/h. På den resan lyckades jag komma ner till 5.5 l/100 km. Så allt beror på hur du kör. Om du vill köra billigt, köp diesel. Dock kan jag inte säga något om hur diesel motorerna är.

Om du ser till så att all service är gjort i tid (2 år eller 3000 mil för oljan och tändstift+luftfilter varannan service) så är motorn på 118i ganska problemfri. Den stora saken man ska se ut för är turborn. Om den knasar kostar det väldigt mycket. Det kan ske om bilen inte är servad rätt.

Även fast bilen ligger på ganska lågmil så borde det inte skilja sig för mycket med en som har åkt 7000. Som sagt, service är det viktigaste!
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Även jag slog till på den 118i -19 med 3050 mil på i väntan på min I4a. Det jag dock upplever är hur sinnessjukt seg och trött den är. Kom från en 116i 2015 med 4 cylindriga motor och i jämförelse med den är den nya. 118i motormässigt mycket tråkigare tycker jag.

På tomgång känns det som en diesel och den är linjär i sin effektkurva är min känsla. 116i var död fram tills 4000 varv men därefter sköt den på ganska bra för att endast ha sina 136hk.

Samtidigt är inte dessa några bilar med någon rolig motoreffekt alls men just 116i kunde man ha riktigt roligt med, främst pga chassiet och kontakten med vägbanan vid kurviga vägar. Nuvarande 118i känns bokstavligen som en symaskin, lite som en polo 1,2 vi hade för många år sedan. Dock drar den ca 0.5 liter mindre än vad 116i gör vid långfärd.

Nåja, i övrigt en fin bil med mer moderna inslag, led lampor, digitalt instrumentpanel etc, rev match etc...

Obs- bägge bilarna var/är manuella.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Den tre-cylindriga motorn kör man på vrid istället för varv eftersom det är en turbomotor.
Största problemet tycker jag är utväxlingen, både femman och sexan är i princip överväxlar.
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Även den 4-cylindriga 116i var givetvis turboladdad.

Fattar inte riktigt om det är en F20 eller F40 som jontes520d beskriver.. MY2019 borde vara F20 men "moderna inslag", njae...
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Bägge bilarna är F20. Precis, även förra 116i vara tuboladdad 4a på 136hk. 118i blev efter LCI övergången med den nya 3-cyl motor med även där 136hk.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.