AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.063

Bmw 525i M54 E61 startar inte.

Bm
27
Bmw323i-84
Bmw 550i 2008 E61
Bmw 530i 2009 E61
Bmw 525i 2005 E61
Hej!

Jag har nyligen köpt en bmw e61 525i med M54 motorn som inte startar.
Jag har gnista eftersom den går på startgas, bränslepumpen är OK, bränsle fram till railen men spridarna vägrar släppa igenom nån soppa.

Enligt tidigare ägare så stannade den bara helt plötsligt och efter det har den inte gått att få igång.
I-driven säger bl.a "ignition faulty" med en röd bild på en upphissad bil.

Har kollat felkoder med INPA, och vad jag kan hitta så finns det 7st:
* Einspritzventil cylinder 1
* Einspritzventil cylinder 2
* Einspritzventil cylinder 3
* Einspritzventil cylinder 4
* Einspritzventil cylinder 5
* Einspritzventil cylinder 6
* Nånting med IBS, men den är bortkopplad från batteriet så inte så konstigt.

Finns det nåt relä till spridarna på M54? Och isåfall var?
Finns det nån säkring till spridar-arrangemanget? Isåfall var?

Min tanke är att det känns mindre troligt att 6st spridare gått sönder samtidigt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nä, det där är något mer i stil med att spänningen (eller kontrollen) till spridarna inte fungerar.

Kan vara mer än så, men man får ta ett fel i taget.

Och här är det uppenbart att man ska fokusera på spridarna i första steget.

Spridarna är ground-side-switchade, betyder att spänning appliceras till spridarna och att DME (motorstyrenheten) sluter mot jord när den vill ha bränsle insprutad.

För att snabbt bekräfta att det är ett problem, ta valfri spridare och koppla loss kontakten och se om det är spänning där när du försöker starta bilen (viktigt att du kollar när du försöker starta - inte före och inte efter - utan under startförsöket).

Stiftet som är kopplad till röd/gul kabel är den som har spänning (du ser att alla spridare har en röd/gul kabel som går till sig och denna är gemensam och är alltså spänningsmatningen till spridarna).

Beroende på om du hittar eller inte hittar spänning där så går man helt olika vägar i felsökningen.

Men troligast är att du inte hittar någon spänning.

Då är det bara att gå baklänges tills du hittar spänning!

Men yes, det finns ett relä för spänningsmatning till spridarna (se nedan).
Så gör de vanliga standardprocedurerna där (kolla att matarspänningen fungerar samt kolla att någon faktiskt försöker kontrollera och aktivera reläet) - de vanliga felsökningsprocedurerna helt enkelt...

Har du inte matarspänning till reläet (jag tror det är hot-at-all-times) så kolla säkring #5 (30A).

Om du märker att ingen försöker styra reläet (kolla spänningen in på reläets 86 terminal) så blir det lite jobbigare, det där är CAS som styr den terminalen.
Om CAS medvetet försöker spärra så hade det suttit felkod om det (och inga einsptriz'ar), så det rör sig isåfall om omedvetet avbrott - så då får man snoka och följa upp mot CAS... Men det gör man ju först att man bekräftat att problemet ligger där...

Både reläet och säkringen sitter i den där lilla speciella "motorelektroniklådan" där även DME sitter.

Reläet är garanterat limegrönt till färgen (på äldre modeller som E34 så var det orange till färgen på den tiden men de ändrade det för väldigt länge sedan så din bil har garanterat det limegröna).
Bm
27
Bmw323i-84
Bmw 550i 2008 E61
Bmw 530i 2009 E61
Bmw 525i 2005 E61
Tack för svar!

Jag sökte lite på detta eminenta forum, och hittade några få som haft EXAKT samma problem som mig, och där var det trasig oljetrycksgivare som var felet.
Enligt någon i nån tråd som länkades vidare till bimmerfest så hade ägaren där helt sonika ryckt ur kontaktstycket till oljetrycksgivaren och då fått igång bilen.
Dock är skillnaden här att min bil felkodar inte på oljetrycksgivaren?

Ska testa detta imorgon, återkommer med rapport 👍
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nä, du tänker på oljenivågivaren.

Stämmer, på denna motor delar oljenivågivaren spänningsmatning med spridarna.
Så därför kan en defekt oljenivågivare dra ner hela spänningsmatningen mot jord (eller skapa en dålig eller väldigt flytande spänning).

Så besvära dig inte med oljetrycksgivaren. Det är kontakten till oljenivågivaren du ska isåfall koppla ur.

Troligtvis gör det ingen skillnad (då ingen felkod är satt) - men man ska inte förlita sig på det till 100% då motorstyrenheter inte alltid är konsekventa hur felkoder sätts (och ibland väntar den på vissa förutsättningar ska uppfyllas innan den tillåter att denna felkod sätts).

Men värt ett försök ändåså!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du skriver inget om batteristatus!

Det är nog det första jag skulle kolla - fulladdat och fräscht batteri, annars kan det bli knas!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bm
27
Bmw323i-84
Bmw 550i 2008 E61
Bmw 530i 2009 E61
Bmw 525i 2005 E61
Ah, menade oljenivågivaren. :-)
Ska börja med att testa iallafall, är ju gratis och väldigt enkelt 😎
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Bmw323i-84 : Har du lyckats få igång M54'an ännu? Isåfall vad behövde göras för att få igång den?
Bm
27
Bmw323i-84
Bmw 550i 2008 E61
Bmw 530i 2009 E61
Bmw 525i 2005 E61
Hej!
Tyvärr har jag inte fått igång den, och har inte haft supermycket tid att skruva heller. Jag har testat iallafall att rycka ur oljenivågivaren, och då försvann ”ignition faulty”, men den startade ändå inte. Ska försöka byta ut givaren mot en ny och testa med det. Återkommer 🙂
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fullt möjligt det kan vara multipla fel (och vevaxel- och kamaxel av MYCKET HÖG KVALITET är också ett måste - vanligt det monterats Kinesium i jakt på fel och ibland händer det att man monterar bort en fullt fungerande sensor och sätter dit en trasig Kinesium och nu har man plötsligt BÅDE det ursprungliga felet OCH ett nytt fel vilket gör felsökning till en absolut mardröm - så all Kinesium är ett big no-no).

Att du fått bort "ignition faulty" är iallafall postivit.

Hoppas det även tog bort felkoderna på samtliga spridare (för med just de felkoderna kan jag inte tänka mig att motorn startar).

Vi får se! :-)
Bm
27
Bmw323i-84
Bmw 550i 2008 E61
Bmw 530i 2009 E61
Bmw 525i 2005 E61
Hej alla,
Liten uppdatering.
Jag noterade att när jag ryckte ur kontakten till oljenivågivaren så försvann meddelandet "ignition faulty" från i-driven men bilen startade ändå inte. Beställde en ny oljenivågivare och monterade men bilen startade ändå inte. Raderade felkoderna som var som sagt einspritz cyl 1-6 men ändå ingen framgång vid startförsök.
Kollade felkoder igen och då var det 2st nya felkoder, och en av dom var CAS xxx varpå jag kodade om CAS modulen, och efter det startade bilfan :-)
Hoppas detta kan vara till någon hjälp till nån annan i framtiden.
Stort tack för er hjälp.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Bra jobbat!

Körde du en defaultkodnung med NCS-expert eller hur gjorde du?

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk

Bm
27
Bmw323i-84
Bmw 550i 2008 E61
Bmw 530i 2009 E61
Bmw 525i 2005 E61
Jag använde mig givetvis utav INPA från dig ;-)
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Aha! Vad bra. Du syncade DME och CAS alltså?
Så det var så enkelt som startspärren?. Lite lurigt att det inte fanns någon felkod som pekade åt det hållet.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk

Bm
27
Bmw323i-84
Bmw 550i 2008 E61
Bmw 530i 2009 E61
Bmw 525i 2005 E61
Nja grundproblemet var ju så oljenivågivaren, spänningen till spridarna matas via den sensorn. Sen när jag löste det problemet så fick jag CAS felkoden.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Aha ok! Riktigt kul att du fick igång den!

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.