AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.437

Olja i kylar vatten BMW 316d E91 2010

Li
5
Lindstrom3
BMW 316d Touring E91 -10
Olja hamnar i kylar vattnet. Har bytt topp lockspackning, kylarpackning, planat toppen, trycksatt toppen och kylet inget har fixat problemet. Inget vatten verkar komma till oljan. Köpte bilen med rasad kamkedja men har reparerat allt. Så nu återstår bara olje problemet någon som har en ideé vad det kan vara? Turbon är ej kyld av både kylarvätska och olja så där kan ej något blandas.
Tack på förhand.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Det första som ploppar upp i huvudet är packningen vid oljekylaren.
Länk

Det högsta som kylsystemet går upp till är väl lite över 1 bar (locket öppnar väl runt 1.4 bar eller så), medans oljetrycket borde rimligtvis vara högre den mesta av tiden - så det är mitt resonemang varför det kommer olja in i kylarvattnet och inte tvärtom.

Har du en auto tranny så går oljeledningar in på samma enhet. Men då blir det nog troligtvis oftast chokladsås i lådan (eller om det blandas runt helt och hållet).
Men tror inte det är aktuellt här, denna kom väl bara med manuell låda tror jag.
Li
5
Lindstrom3
BMW 316d Touring E91 -10
Tack för svaret.
Har haft ur oljekylaren och trycksatt den finns inget som säger att den är defekt. Har även bytt packning i den då den såg dålig ut. Men har ej gjort någon skillnad.

Vad menas med auto tranny? automat låda? denna är manuell och ja hela expansionskärlet är en chokladsås. Har tömt det 2 gånger då jag bytt delar och den bara fylls med olja igen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jepp!
tranny är från engelskans transmission (kan dock misstolkas om man tar det ut ur dess fordonskontext), auto är automatic. Så en automatisk växellåda helt enkelt.

Mysko! Hade hoppats på byte av den där packningen till oljekylaren skulle lösa det (inte helt ovanligt den fjantar sig).

Hmmm... Nu blev det svårare... Du trycksatte toppen medans den satt monterat på blocket (och inte separat) - eller hur? Trycksatte toppens kylarsystem - eller hur?
Otroligt långsökt, men funderar på någon typ av skada/spricka i blocket. Fast det borde du isåfall ha märkt när du trycksatte toppen (om den satt på blocket då som sagt).

Kan det vara värt att prova att trycksätta en cylinder i taget? Fast vad skulle man få ut av det? Det enda man isåfall skulle hitta var att det bubblar i kylarsystemet och i cylinderloppet och förbränningsrummet så är det ju långt ifrån någon form av oljekälla. Så nä, det skulle nog inte ge så mycket när jag tänker efter...

Trycksätta kylsystemet med ventilkåpan bortmonterat och se om man ser något (tanken är att trycket i kylsystemet då är högre än oljetrycket för en avstängd motor och kanske man ser någon droppe tränga fram)?

Nä, nu firhjular jag här... Har slut på idéer helt enkelt...
Li
5
Lindstrom3
BMW 316d Touring E91 -10
Trycksatte toppen separat.

Har pratat med några jag känner som jobbat på BMW väldigt länge de säger att dem aldrig sett skador/sprickor i blocket som orsakats av kamkedja som gått av.

De sista du skrev kanske är något man bör testa. Tycker hela situationen är märklig och överkomplicerad. Trodde det skulle vara kylaren. Vill inte blint byta delar och slösa en massa tid och pengar.

Sista utvägen är en ny motor. känns pissigt att ha bytt kamkedja å allt för att bara skrota den.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Lindstrom3 : Blev det byte av motor eller lyckades man hitta orsaken till oljan i kylarvattnet?
Li
5
Lindstrom3
BMW 316d Touring E91 -10
Det var fel topplocks packning hade fått fel 2 gånger irad av autodoc...
De erbjöd ersättning via 50% rea på nästa köp... Jag tacka nej och kommer hädanefter inte handla av dem.
Li
5
Lindstrom3
BMW 316d Touring E91 -10
rabatt* inte rea :D
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Två gånger i rad! Jisses! :-)

Men jag antar beställningen gjordes genom att knappla in bilens regnummer och sedan valde man bland de produkter som visades? Det är ju det absolut vanligaste sättet att beställa så jag antar det är vad som skett här också.
Jag har sett ofantligt många fel i databasen och alla de websiter som moderbolaget driver och det bara på ett fåtal BMW-modeller (här omnämnt detta i flertalet trådar här på forumet), så jag är förvånad att det blir rätt fler gånger än fel :-)

Roligt stå och byta topplockspackning multipla gånger (topplocksskruvar är inte direkt gratis exempelvis)...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.