|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det är ju du, Johan B, som fortsätter att ifrågasätta varje försök att förklara varför behovet finns. Då behov föreligger kunde man förr enkelt göra genom att lyfta på Damasken och med en skruvmejsel flytta på en mekanisk spärren. Det har nu blivit komplicerat. |
|
|
Nja, jag förklarar bara varför jag tyckte det var krystat... Men det finns oftast olika sätt att lösa saker på...en del är enklare än andra. Det som blir lite dubbelmoral är väl kanske iofs att du Steaman som ifrågasätter nyttan/legitimiteten av mitt svar i tråden, kommenterar just mitt svar i stället för att ignorera det - tillför du något för trådskaparen ur ditt synsätt med det? :/ Personligen anser jag att ett diskussionsforum är just ett diskussionsforum där man kan ifrågasätta en frågeställning av olika skäl. Och om man spinner vidare på mitt "ifrågasättande", så kanske det i förlängningen i tråddiskussionen kan leda fram till att någon kommer med ett bra tips där man inte behöver lägga i friläget utan lösa grundproblemet på ett annat och enklare sätt - vända lite på perspektivet och tänka utanför boxen! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Du verkar vara en envis människa, verkar som du har lite problem med att förstå vad jag/vi andra menar lr?? Detta är tydligen något som du aldrig gjort verkar det som kanske därför du inte fattar det?? Skitsamma jag har iallafall fått svar på min fråga. Vet hur jag ska göra om jag måste flytta den utan att starta motorn. | |
|
Envis? Jodå! ;) Har inga problem att förstå frågan, men kanske lite svårare att se problemen alla gånger - i min värld skulle det ofta gå att göra det på ett enklare sätt... Och vad var svaret som löste ditt problem? Mest för att någon annan kanske också har samma fråga och hittar tråden! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
På föregångaren fick man ta ned plasten och skruva in en skruv på på sidan av lådan för att få ur parkeringsväxeln idiotiskt. Vilket gjorde att bärgarna fick släpa bakhjulen Tidigare modeller fanns det en spärr bredvid växelspaken vilket brukar vara standard på många bilmärken. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Ja dels det svaret jag fick av dig, så du vart till hjälp trots allt tjat och via ett annat forum där det stod att man kunde ta bort säkringen till bränslepumpen för att kunna dra runt startmotorn utan att bilen startade. Där de också skrev om samma förfarande du länkade till. | |
|
Men hur blir det då? Sätter inte styrenheten felkod om motorn inte startar pga. urkopplad (vilket styrsystemet troligen tolkar som defekt) bränslepump? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jaru det får bli en annan fråga. | |
| Att snurra runt motorn på startern känns för mig precis lika kallstarts-skadligt som att starta igång den normalt. Vill inte ha den "lösningen". | |
|
Hej Har ingen G modell - men antar att det inte går att stänga av motorn med neutral i? Aktiverar man 'handbromsen' går väl P in automatisk? Hade ju annars varit ett alternativ när man har bilen i garaget. Är det inte så besiktningen vill att man skall ställa bilen - stäng av motorn, neutral i, ingen handbroms? |
|
| I G-serien kan du nå den gömda menyn (3x Start-Stop <1s samt 10 s på Trip Reset) och där starta tändningen men ej motorn. Där finns det ett bogseringsläge som tillåter att bilen puttas/bogseras. Inga specialverktyg behövs. | |
|
Till slut! :) Intressant lösning. Hur hittar man den, när man som TS eller bärgare behöver få bilen ur P-läge? Ringer hemliga BMW? Eller läser något finstilt i handboken? Handlar det komplicerade förfarandet om någon form av stöldskydd? /Lennart |
|
|
Det handlar nog bara om pengar. Ett extra reglage för att frigöra spärren kostar pengar både i utveckling och sedan på varje bil. // Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.