|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Undrar om nån vet hur man får i neutral på en automatväxlad bmw g30 med avstängd motor? Om man te x får motorstopp, behöver bogsera bilen, flytta på den utan att behöva starta motorn lr den startar inte. Hur gör man då? Står inget om detta i instruktionsboken. | |
|
Hej, Jag har ibland tänkt på samma sak för min bil, så jag tog nu tillfället i akt och googlade. Det finns många träffar, om än kanske inte just för G20 och definitivt inte för min bil. Den här träffen är kanske inte den bästa - ser lite våldsam ut: På vår Land Cruiser har Toyota tänkt enkelt: Det sitter bara en release-knapp framför växelväljaren. /Lennart |
|
|
Den videon har jag sett men den är inte tillämpbar på g30. Det är ju ganska dåligt av bmw och att man inte har den möjligheten. Har också googlat över nätet men inte hittat nåt när det gäller g30. |
|
|
Länk Ladda ner instruktionsboken och gå till sidan 135... Det borde lösa ditt problem. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack det såg ju ut som det fanns en lösning men ska man ta bort säkringen till bränslepumpen för att motorn inte ska starta. Man ska väl bara dra runt startmotorn? | |
|
Förstår inte frågan...nödprocessen görs ju om motorn av någon anledning inte startar och du måste få den i neutral. Om den startar under nödprocessen så är det ju bara att lägga växellådan i neutral som vanligt eller köra iväg! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Visst!! Om jag säger så här då. Man kanske behöver/vill flytta på bilen av nån anledning utan att starta motorn, förstår du frågan nu?? | |
|
Jag förstår frågan men ser inte problemet! Varför skulle man vilja göra det? Är det för att ljudlöst rulla bort den vid stöld eller? ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ha ha du har humor. Om man te x behöver flytta bilen ur garaget, det är ju ganska onödigt och starta motorn bara för att flytta bilen lite grann. Ibland har jag fått flytta bilen för att den stått för nära garageporten för att kunna öppna den. Jag tycker iallafall det är onödigt att starta bilen för en sån sak då är det bättre och bara rulla den nån meter. Det är ju om inte annat klimatsmart ju! Samtidigt så spar du både motor och bränsle, bränslet kanske inte är många droppar men motorn mår ju inte bra av att startas sen stängas av utan att varmköras. |
|
|
Förlåt att jag lägger mig i och "tolkar"... ;) Under mitt letande på nätet stötte jag naturligtvis på likartade diskussioner som denna. En herre någonstans, i USA tror jag, hade påbörjat ett byte av bl a vattenpumpen. Han hölls på utsidan för dagsljuset skull, men när det blev kväll och han inte var klar med jobbet, ville han knuffa in bilen i garaget utan att starta motorn. Kanske något liknande här? Helgonet? /Lennart |
|
| Japp bl a. Finns ju många olika anledningar. | |
|
Smart! Då tickar ju inte kilometerräknaren på heller - sparar några kronor i mindre värdeminskning när bilen ska säljas i framtiden! ;) Förlåt men det är nog något av den mest krystade anledningen jag har hört på länge när det gäller att göra väldigt enkla saker till något väldigt komplicerat. Varför inte bara låta bilen vara parkerad med växellådan i neutralläge? Men, men...vi är alla olika! Jag har svårt att tänka mig att BMW har funderat i de banorna så där får nog någon komma med ett smart life hack. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Vad är det som är så krystat? Tycker förklaringen är högst rimlig. Det händer väl ofta att man påbörjar ett arbete med bilen, märker att något saknas av delar eller verktyg och därmed drar jobbet ut på tiden. Att man då inte har parkerat med Neutralläge är väl det naturligaste. För att göra saken värre så händer det att bilen är strömlös, medvetet eller ofrivilligt. Varför tror du man får så många träffar på nätet när man söker på detta Use Case? |
|
| Vet att tråden handlar om automat men jag har liknade fråga för manuell. Även om den ligger i N N så går den inte att rulla då den har nån form av auto hold (som gör att den inte ska rulla vid start i backe och liknande). Jag har inte lyckat knuffa iväg den en enda cm när den är avstängd trots lådan är i N och handbromsen är avaktiverad. Hittar inget i instruktionsboken om detta. | |
|
Steaman: Jag finner det väldigt tillkrånglat och krystat att man tänker sig att man vill flytta bilen ut eller in i garaget men inte vill starta motorn, utan tycker det är bättre att leta upp säkringsboxen och dra säkring och/eller relä till bränslepumpen och sedan trixa för att få ur växeln och sedan rulla bilen med handkraft - allt för att slippa en kallstart... Men som jag skrev innan, vi är alla olika! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Jag förstår inte varför du ids svara om du finner tråden så onödig. Mitt tips är att läsa en annan tråd, |
|
| Johan B: Jag vinterförvarar min bil men vill kunna flytta den 20cm för att minska ståplattorna på däcken. Att kallstarta bilen för det vill jag givetvis inte göra eftersom jag inte kan köra den varm efteråt (enbart sommardäck). | |
|
Steaman, jag svarade på din fråga... :/ Jag gav uttryck för att jag tyckte frågeställningen var konstigt krystad - har jag inte rätt till det i ett diskussionsforum? Är du bättre som försöker värdera/ifrågasätta min fråga i tråden? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Din tolkning att det skulle handla om stöld eller mätarfusk är ganska off ja | |
|
Ja, klart man behöver kunna flytta bilen utan att starta ibland. Man kan ju påbörjat en reparation eller bara putta den en halvmeter i garaget för att komma åt något annat. // Magnus |
|
|
Löwet, du missade nog ironin i mitt svar! ;) Att undvika ståplattor...visst, men det finns ju andra sätt att undvika det på som är enklare - höj lufttrycket i däcken under vinterförvaringen... Vi väntar nu på life-hack som talar om hur man gör om bilen är strömlös eller om man inte vill starta motorn. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.