|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har precis skaffat mig en 520dA Touring. Jättetrevlig bil på alla sätt. I fredags när jag skulle starta upp bilen på tågstationen (väntade att hämta sambon) så startade inte den. Det kom upp alla möjliga felmeddelanden som var nog inte alls relaterad till själva problemet utan bara saker som inte kunde startas pga "elproblem". Först trodde vi att det var batteriet men det gick inte att få igång bilen med vanliga startkablar. Vi fick hjälp av en bärgningsbil att få igång den med deras bil och kablar. Killen berättade att de kan vara för att kopplingen inte hade gått in i "Park" på korrekt sätt. Det ska tilläggas att under tiden den inte gick att starta så startade inte display och bakluckan gick inte att öppna. Det var som att vissa el funktioner hade slagits ut. Jag körde bilen under lördag utan problem men på söndag så slog till exakt samma problem. Återigen så fick vi ut bärgningsbil men denna gång gick det inte att få igång. Vi lyckade få upp den på bärgningsbil och den sitter nu på en väns garage. Han har fått upp följande felkoder men tyvärr inte någon hjälp från BMW verkstad här i stan då de verkar inte vilja hjälpa oss. Antagligen vill de få in bilen till sig. Det är dessa felkoder som vi fick: Startspärr - CAS (Car Access system) (2 felkoder) =============================== 930704 - Underspänning vid ingång klämma 30L - Permanent -------------------------------------------------------- 930704 - Motorstartfel vid startmotordrift: startrelä defekt - Permanent Är det någon som har haft samma problem och vet mer om hur vi ska gå till väga för att laga bilen? | |
|
Välkommen! Tråkig början, men du har nog råkat ut för det fel, som tycks drabba väldigt många nyblivna ägare till BMW: svagt/urladdat/kasst batteri. Jag antar att fler moderna bilar är känsliga för en svajig strömförsörjning, men BMW är det definitivt. När batteriet inte är på topp, kan du få snart sagt vilka fel och felkoder som helst. Men nu verkar det kanske som att startspärren verkligen har aktiverats och då hjälper det inte med att bara ladda/byta batteriet. Om startspärren har aktiverats, måste den ställas tillbaka. Då blir det antingen BMW eller självhjälp med lämplig utrustning. Under tiden vi väntar på t ex OlaO här på forumet, kan du börja med att ladda batteriet, helst i bilen och via polerna under motorhuven (jag tror batterisystemet behöver "veta" om laddningen.) Det där med "Startrelä defekt" kan ju vara en skarp felkod (och alltså inte bara en som skapats av den låga spänningen). Men innan du byter något, avvakta lite mer input här. /Lennart |
|
|
Tack för snabbt svar Lennart! Ja, en ganska tråkigt start som BMW ägare. Men allt går att lösa. Jag avvaktar mer input här ... //Grant |
|
| Du behöver inte vänta på mer input. Gör ett hälsotest på batteriet, det är steg 1. Om det visar på fräscht batteri kan du avvakta mer förslag. | |
|
F10/11:orna börjar dyka upp mer och mer här på forumet...... Följer med intresse din tråd, då jag säkert kommar att få desaa felkoder i framtiden ;-} /MK Ekerö |
|
|
Lenwib, tack för förtroendet men jag är inte lika bra på F-serie tyvärr. Första felkoden visar ju bara ström saknas vid en viss punkt. Där misstänker man säkring eller glapp. Den andra felkoden har samma nummer. Det kan väl inte stämma? Startpärrsfelkoder brukar vara tydliga med att det är just det, så det tror jag inte har hänt. Scenariot då är "crank but no start". Går startmotorn på bilen? Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
@Ola Det såg ut så i polarens felläsare. Den är inte specifikt för BMW så kanske därför det inte visas korrekt. Exakt så som jag skriv ovan ser det ut. Startmotorn går inte igång. Det händer inget där. Jag ska få den in till BMW idag så får de helt enkelt köra en test. Jag håller er uppdaterad. tack för hjälpen hittills! |
|
|
Ok, då tror jag på antingen havererat batteri eller något glapp i strömtillförseln. Låter som ett glapp då bärgaren fick igång den med startkablar. Möjligen att en dold säkring nu gått. Återrapportera när du vet mer! Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Det var för låg spänning i ett styrdon. Behövde byta ut en säkring så som jag förstår det. Sedan var det något fel med pluspolen på batteriet där det hade bränts och var väldigt varmt. Se dessa 2 video för förklaring. Länk Tack för era svar. Hoppas detta kan hjälpa någon i framtiden .... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Blir mer och mer sånt här tyvärr. Sen undrar man ju batteriet ingår ju i de flesta servicekontrollorer och serviceprogram att poler mm sitter ordentligt så grunden ligger där. Se till att ladda batteriet med extern laddare nått dygn ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det går inte att redigerar inläggen antar jag. Hur som helst så laddade upp en film för att ersätta den första. Klippte den bara. Både filmer har ni här: Länk |
|
|
Grattis och tack för snabb återkoppling! Jag är rädd att din text förklarar mer än YT-videorna. :) Den första länken är spärrad (borttagen?) Den andra är - förlåt min uppriktighet - rätt kass. /Lennart |
|
|
@lenwib Haha. Det är vad BMW verkstaden har skickat till mig. Så jag tar inte illa upp :) Jag ändrade länkar. De hittar du här: Länk |
|
|
Tack! En lätt - men bara lätt! -förbättring. Nå, jag tror att poängen är gjord. Dessutom missade jag din första återkoppling efter reparationen, så nu står det 1 - 1 :))) Jag tror att man som icke-Pro på forumet har en timme eller så på sig att redigera. Då måste man vara inloggad och närma sig tråden från Forum/Senaste hundra/[det aktuella inlägget] för att komma åt att redigera. /Lennart |
|
|
Det som var lite jobbig var att jag fick meddelande om att bilen var klar men när jag kom ditt så hade de inte åtgärdat problemet med batteriet och sa att jag borde inte köra bilen. Så jag gick därifrån utan bil helt enkelt. De skulle ta in den och fixa till imorgon iaf. |
|
|
Bra att det ordnade sig! Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.