|
|
|
|---|---|
|
Under en tid hade jag problem med att strömmen i bilen kom och gick. Jag kunde till exempel köra bilen till affären och sen var bilen strömlös när jag hade handlat och startade inte förrän 2 timmar senare typ. Jag räknade snabbt ut efter sökande att det var b+ kabeln till säkringsdosan som var problemet. Jag bestämde mig för att beställa slutbiten till kabeln och sen gjorde jag allt förarbete med att klippa av den gamla kabeln och göra i ordning för när jag skulle få reservdelen. Under tiden jag väntade på att kabeln skulle komma så rengjorde jag vanosen och böt bakre lambdasonderna eftersom att jag hade haft felkoder på dem tidigare och hade universal passande bilen hemma. Till slut får jag hem kabeln och gör klart arbetet genom att pressa ihop kabeln med hydraulpress och sedan monterar jag ihop allt. Nu till problemen jag har: bilen startar och jag har konstant ström hela tiden men bilen går jättedåligt och ryckigt. Bilen går aldrig i standby läge utan laddar ur batteriet väldigt fort pga det. Det går ej koppla upp bilen via obd2 och det har alltid funkat tidigare. Bagageluckan går ej att öppna. Säkring 79 löser ut så fort jag startar bilen, jag har hittat elschema för det och de enda som går till den säkringen är vevhusventilationen och lambdasonderna. Har prövat koppla ur lambdasonderna men säkring går fortfarande när jag startar bilen. Den felsökning jag har gjort är att kolla så att allting sitter fast ordentligt, jag har voltmätt batteriet och har 12,6v där. Jag har 12,6v efter den nya skarven på b+ kabeln och jag har 12,6v på polen under huven. Jag har ohm mätt alla säkringar och alla är hela förutom då säkring 79. Har kollat om anslutningen till säkringsboxen ser bränd ut men jag hittar inga avvikande grejer där. Jag går helt bet på det här, det hade varit enkelt om man bara kunnat få koppla upp med datorn som alltid funkat till den men nu går ju inte det. Vad har ni för tips om hur jag ska gå vidare? Ska jag beställa en ny säkringsbox eller tror ni att det är något annat fel? Tack på förhand | |
|
Hej och välkommen! Många problem där. Och kanske oberoende av varandra. Men F79, vad jag kan se, säkrar också vevhusventilationen uppvärmning. Kanske kan vara en liten början? /Lennart |
|
|
Ja jag kanske får ta och titta på det men där har jag ju aldrig varit och rört nånting så känns ju konstigt att det ska vara något där.. Vanosen tog jag dock bara lös och rengjorde med brakeclean och tryckluft enbart i "servicesyfte". Kan det vara något galet med att säkringar och relän får fel strömstyrka? Jag har testat koppla in ett nytt likadant batteri utan att det blir någon skillnad så det känns ej som att det ska vara något batteri relaterat. Dessutom var jag väldigt noga med att koppla bort strömmen när jag gjorde ingreppet på kabeln. |
|
| Jag måste ju medge att det var extremt dumt av mig att dels byta lambdasonder och rengöra vanosen medans bilen var strömlös, men det är ju lätt att vara efterklok.. det hade ju underlättat felsökning mycket om jag inte hade gjort dom ingreppen.. | |
|
Att grejer ger upp, utan att man varit där och pillat, är ju ganska standard. Uppvärming betyder "glödtråd" och de lever ju aldrig evigt. En annan grej, som okunniga jag förknippar med elproblem på E90, är möjligen (om jag inte minns helt fel), en strömkabelpassage genom batterilådan. Där brukar ärg kunna ställa till det. Men eftersom bilen startar, verkar det inte vara ett självklart problem. Å andra sidan, var uppstår den uppenbarligen betydande tjuvströmmen? Ett viktigt fel att komma tillrätta med. /Lennart |
|
| Den uppenbara strömtjuven är ju att bilen inte går i standby läge åsså hör man ju som ett knorrande ljud som att den vill gå ner i sleepmode men aldrig gör det om vart annat.. | |
|
Nej, den *verkliga* strömtjuven är den som förorsakar det du hör/ser/märker. Kanske du bör börja där? Eftersom batteriet laddas ur, som du skriver, är risken stor att det aldrig hinner komma i form eller rentav har förstörts. Visserligen, tycker jag, är 12,6V rätt ok, men mätt på ett obelastat system säger det inte tillräckligt. Laddar du batteriet länge, 24h plus, och låter det vila ett tag innan du mäter? /Lennart |
|
| Jo jag brukar ladda det över ett dygn och sen kopplar jag ur det nån timme före jag mäter. Anledningen till att jag köpte ett nytt batteri var att jag hade en skit smartladdare först som gav upp och visade att batteriet var dött så jag tog med det till svärfar och mätte konditionen på batteriet och det var bra. Tyvärr hade jag ju redan hunnit köpa ett nytt och kunde ej lämna tillbaka det då det tog en månad innan jag började felsöka igen. Upplever ju exakt samma sak när jag har det nya batteriet full laddat i bilen. Efter första gången det laddade ur batteriet så har jag börjat koppla av minuspolen från batteriet mellan gångerna jag är och felsöker så att det inte ska laddas ur hela tiden och gå sönder. | |
|
Ok. Låter betryggande. Det kommer säkert input från fler här så småningom. Men under tiden kan du prova sökfunktionen högst upp här och skriva t ex "sleep mode" (utan citattecken) eller något annat du kommer på. Det finns en del ingångar där. Tjuvströmmen är viktig(ast) att komma tillrätta med. /Lennart |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
kollat Jordkabeln mellan motor å kaross ? Undersidan vänster. brukar ärga sönder.Så inte jorden går över på fel ställe ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Ska absolut ta och kolla på det idag hasso, vet du om det finns några andra känsliga jordpunkter jag ska kolla på som kan spöka? | |
| Kollat på intelligent battery sensorn? strular den så är det inte så konstigt att bilen beter sig. Ska man inte programmera in batteriet på e90 när man byter batteri? Annars blir det strul. Rätta mig gärna | |
| Har inte hunnit kolla något mer sen jag skrev senast. Drog på mig ett diskbråck i måndags så det kan ta ett tag innan jag kan göra någon felsökning. Har försökt kolla på Ibsen och jag har mätt samma volt ut från den kabeln som jag har på batteriet.. visst är det den som sitter uppe på batteriet? Ja man ska väl programmera in nytt batteri om det är större eller mindre va? Har ju fortfarande det gamla batteriet eftersom det visade ju sig vara fräscht.. | |
|
IBS sitter på minuspolen. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Har kollat och jag har ingen ibs på min bil. Kan det vara nå strul med säkringarna som sitter på batteriet i klämman där? | |
|
Länk Läs lite här, har inte alla e90 ibs? iaf den kan strula. Trodde du skrev att du satte ditt en ny batteri? isf måste den kodas?Är generatorn frisk? Såg att du skrev att du rengjorde vanosen, du menar solenoiderna då antar ja? dom ska man inte rengöra utan byta ut dom direkt mot original. Det hjälper inte alls att rengöra, man måste byta dom tyvärr. Men jag tror att alla e90 har ibs iaf så kolla lite på grejerna som jag skrev om. Lycka till:) |
|
|
Nej, alla E90 har inte IBS. Min hade det inte. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Hej tänkte göra en liten uppdatering sen senast. Har dragits med mycket problem med ryggen sen jag skrev sist. Jag har löst alla problem förutom att säkring 79 som går hela tiden. De enda sakerna som den går till är o2 sensorerna samt vevhusventilationens värmare. Jag har kopplat ut alla 4 sensorer samt plockat relät till värmaren. Vad tror ni kan vara problemet? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.