|
|
|
|---|---|
|
Gängen till oljetråget till min F11 har slitits ut, spåren är stort sett borta, att sätta in en ny bult är värdelöst. Verkstaden gissar att den skruvats åt för hårt vid förra oljebytet. Så nu finns två alternativ: 1. Borra ny o bredare gänga till Oljebulten 2. Byta ut oljetråget. Verkstaden ( BMW Auktoriserad ) börjar med att försöka borra ny gänga, om det inte går så blir det ett nytt oljetråg. Har någon haft ett liknande problem ? Vad är er lärdom ? Jag håller forumet informerad om framstegen. Björn | |
|
Om bilen är lite äldre, typ 10 år gammal kan de väll va trevligt att byta tråg. Få en ny trågpackning på samma gång. Vet man att det är nytt o bytt. Synd att någon dragit sönder gängorna, hoppas de inte va en verkstad. Känns som det är "tummen mitt i handen" test, drar man sönder de gängorna kan man fundera på om man ska avstå från att meka. Mvh Henke |
|
|
Tack Henke för återkoppling, det var en känd ( rikstäckande ) verkstad i Luleå. som genomförde servicen på bilen. Bilen har gått 10 000 mil, men är äldre än 10 år ( 2011 ). Hoppas att BMW verkstaden kan ge det ett ärligt försök att gänga om. Lite nervöst, för att 'gängning' kostar lite över 1000 sek och nytt tråg med installation 16000 sek. Hälsar Björn |
|
|
Lite märkligt är det då det finns en inbyggd försvagning i oljepluggen - tanken är att den ska gå av i denna försvagning om man drar åt för hårt (vilket jag lyckades med på E46:an vid ett tillfälle då jag var lite överambitiös och tänkte - "bara lite till så det blir riktigt tätt!")...men någon kan ju ha lyckats med att dra snedgänga och förstört gängorna på det viset... Håll tummarna för att de kan gänga i helicoilgängor eller liknande! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan tack, intressant att du säger det, BMW nämnde också att bulten kunde ha skruvats in snett. Känns troligt. BMW återkommer imorgon, jag delar sedan med mig av svar/beslut Med vänlig hälsning, Björn |
|
|
Kanske ska tillägga att i mitt fall när jag drog sönder pluggen pga. övervåld, var det bara att pilla ur tappen som satt kvar i tråget (gick lätt då den inte var under spänn längre) och sedan ersätta den med en ny plugg. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej Vet inte bilen i exemplet nedan, men det verkar inte vara så knepigt att byta gängan till en ny. Länk |
|
|
Lätt hänt, dvs att man drar åt hårt för att den skall sitta kvar. Kan vara värt att investera i verktyg där man ställer in precisionen/skruvkraften. (eller vad det kallas ) Björn |
|
|
Kanske mutterpicka och slarv/stress orsakade skadan. Har ingen bra förklaring varför omgängning inte skulle gå. Om jag va du hade jag varit sugen på att tala om för den skyldiga verkstaden vad som hänt alt skriva ett google omdöme om dem. När jag drar åt oljepluggen brukar jag hålla långt in på spärrskaftet och ta i med en hand bara. Man behöver ofta dra mycket lösare än man tror när man meckar, men såklart lätt att bli orolig och "bara lite till" Mvh Henke |
|
|
Jo, de ska dras med ett visst moment - görs med momentnyckel....men oftast sitter "Momentet" i armbågen - utom när man ätit för mycket spenat! ;) De perfekta åtdragningsmomentet är nästan alltid att man drar så hårt så att det börjar gå lätt igen, men lite mindre...! :D Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ca 25 Nm borde vara rätt moment? Kollar aldrig själv, drar med "armbågen"/känsla. Första bytet på senast inköpta vraket/projektet är alltid spännande. Man vet aldrig vem som varit där senast. Och alla filter jag köpt till mina gamla bilar kommer alltid med ny klämbricka för oljepluggen. Om en märkesverkstad drar sönder gängorna så bör de överväga att börja samla tomburkar istället. Edit: Kollade precis ETK, även en F11 520d har klämbricka i koppar. |
|
|
Förstår ju inte varför det inte ska gå att gänga om? Måste man upp i en annan(större) dimension än originalpluggen så är det väl bara att göra det och fixa passande plugg till det.. Byta tråg?? Nää...fixa själv eller byt verkstad skulle jag säga. Mvh Janne. |
|
| Nä det är nog inte första gången ett oljetråg gängas om. Skulle väll vara bmw som är så kåta på pengar så de vill byta del för 16 000. Sjukt lätta pengar. | |
|
Råkat ut för samma sak. Däremot så var det samma BMW-ÅF-verkstad som gjorde oljebytet gången tidigare så ansvarsfrågan blev enkel. Verkstaden erkände sitt misstag och lösningen blev att byta oljetråg. De ville inte gänga upp för de sa att risken för att metallbitar hamnar i oljan är reell och det därför inte fanns en annan lösning de kände sig trygga med än att byta tråg. Detta var alltså deras lösning även när de stod för fiolerna. Så det behöver inte bara vara "försöka sälja på kund onödigt dyrt jobb". |
|
|
Det låter seriöst och vettigt! Jag reserverar mig för att jag inte är proffs, bara hobbyskruvare gds så det händer att mina gissningar inte är sanning Mvh Henke |
|
|
@grelle Samma argument kring risken för aluminum-spån, var även min BMW verkstad oroliga för. Hade det varit ett plåttråg hade de kunnat fånga upp spånen med magnet. Avvaktar dagens beslut, alla inlägg har givit en bredare syn - för och nackdelar. Tack för alla värdefulla och genuina inlägg, ni är både kunniga och ödmjuka. Jag tror att denna tråd framöver, kan vara till nytta för de som har samma funderingar. mvh Björn |
|
|
Jag skulle ha satt in en insatsgänga och då bibehåller du samma gängdimension och kan använda originalplugg. Länken är M16, men jag har ingen aning om vilken dimension det är på gängan. Länk Risken med spånor kvarstår men de bör man kunna skölja bort. |
|
| Letade fram kvittot som var från december 2018, 5500kr kostade delarna och arbetet lika mycket. Så 11 000 hade det landat på för min del, men nu stod verkstaden för detta. | |
| Med tanke på bmw verkstädernas höga timdebitering, så borde man väl kunna ta loss tråget och och gänga om hålet med minimering av spån någon annanstans, till ett klart lägre totalpris. | |
|
Hämtat bilen ! Lösning Helicoilgänga. Sköljdes med 2 liter olja för avlägsna ev. spån. Kostnad 2.305 sek: (1.400 fastsättande av Helicoil + oljeplugg + olja = 1.845+moms.) Känner mig trygg, det är en BMW Auktoriserad verkstad, professionellt bemötande vilket höjer humöret. TACK till alla som stöttade med tankar/reflektioner. BRA GRUPP !! Hälsar Björn |
|
| Skönt att det löste sig! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.