|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Motul Gear 300 LS 75 w90. Rekommenderas av Motul i både fram och bakdiff. Är det en bra olja eller ska jag titta på någon annan olja med samma viskositet? Ska det vara limited slip olja i båda diffarna? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Inga LS-tillsatser behövs för bakdifferentialen på en F34, det fanns aldrig någon limited slip option till dessa. Däremot de F30/F31 som fick "BMW M Performance limited-slip diff" måste ha olja med LS-tillsatser. Bland dessa finns exempelvis den klassiska Castrol SAF-XJ som bytt namn många gånger (och verkar som även dess produktegenskaper har ändrats till det sämre) och heter numera Castrol Transmax Limited Slip LL 75W-140. Motul kommer jag ihåg hade sin Motul Hypo Synt LS 75W-140, men hittar inte den numera trots att Motul själva refererar till denna (kanske deras Gear Competition 75W-140 ersatt den - ska nog fråga). Motul Gear 300 75W-90 låter mycket riktigt rätt för bakdifferentialen och det är bra produkter. |
|
Enligt realoem.com (och lite detektivarbete på nätet utifrån art.nr.) är oljorna i främre och bakre diffarna SAE 75W85. Det som är lite förvånande är att oljan till bakre diffen är en API GL4 och främre diffens olja är API GL5... Jag valde efter noga överväganden Redline oil API GL5 SAE 75W85 Hypoid-olja till båda diffarna när jag lät göra ett oljebyte. Har fungerat utan problem i mer än ett år... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...och som BMW-slangen skrev: Inga LS-tillsatser är nödvändiga men de kan användas (utan att man uppnår några fördelar). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
När det gäller bakdifferentialn... Tror det var 07/2011 som var brytdatum. Bilar tillverkade därefter (och de som ska ha denna typen) ska ha vad BMW kallar G1 olja (det är en egen beteckning från BMW), se #5 här nedan. Länk Men yes, G1 är 75W-85 GL-4 (tror det är på den amerikanska marknaden som man klistrar dit lappar med dess specifikationer - eventuellt något lagkrav - för köper du här i Europa så får du bara en flaska som det står Hypoid Axle G1 SAE 75W-85 på. Förut så var det ju 75W-90 (BMW kallade väl den Synthetik OSP eller något sådant och ännu längre tillbaka var det den gamla klassiska Castrol SAF-XO) men jag är säker på att anledningen varför det är 75W-85 numera är att för få ned bränsleförbrukningen (de är desperata och gör vadsomhelst numera). Men på listan från BMW över godkända oljor som motsvarar G1 så finns både 75W85 och 75W90 med - så vilken som av dessa viskositeter bör fungera fint. Om du inte köper från BMW, så skulle jag definitivt hålla mig till en som är API GL-5 klassad för bakdifferentialen (då alla oljor på listan över godkända oljor är API GL-5). Det finns många bra alternativ och oljan i en öppen differential i en bruksbil lever inte ett så hårt liv (men ska enligt mig ändå bytas minst en gång under bilens livstid) och därför har man många val att välja mellan som fungerar alldeles utmärkt. Johan B's alternativ är finfint, trådskaparens förslag fungerar också finfint, Castrol Transmax Axle Long Life 75W-90 fungerar också finfint och det finns många fler. |
Fick bekräftat att både Motul Hypo Synt 75W90 och Motul Hypo Synt LS 75W-140 har upphört som produkter (och inga produkter har ersatt dessa till 100%). Dessa två fanns med på BMW's egna lista över godkända produkter, men Motul har mig veterligen inte försökt få med några nya produkter för att ersätta dessa (det är ett beslut varje företag tar utifall de anser det är värt ansträngningarna och kostnaderna för detta - även om har produkter som skulle uppfylla kraven). Men Motul Gear 300 75W90 och Motul Gear Competition 75W-140 uppges vara lämpliga ersättare. Egentligen är dessa nästan overkill i en vanlig bruksbil och mer inriktad mot tävlingsverksamhet, men kommer utan problem att göra ett utmärkt jobb. |
@Anders Linde : Vad blev det för olja i slutänden i fram- och bakdiffen och vad var det något speciellt som gjorde du valde just detta? |
|
När rek byta diffolja då? Är det samma om man har 2wd el,4wd? |
|
Förr (E30, E34) skulle olja i bakdifferentialen bytas varje Inspektion II (eller uttryckt i termer som de flesta kan relatera till - vid vartannat oljebyte). Men vi pratar 80-talet här då och differentialoljan har utvecklats avsevärt sen dess. Vid mitten av 90-talet (då helsyntetisk differentialolja började bli vanligare) så började man gå över till att byta endast vid varannan Inspektion II. BMW (och alla andra biltillverkare) säger att numera att det är "lifetime" på i princip alla vätskor dvs att man aldrig behöver byta olja i bakdifferentialen, kylarvätska i kylsystemet, olja i styrservosystemet eller olja i växellådan. Det där får du själv avgöra om du ska tro på det - men tänk på två saker: - tillverkarna av dessa komponenter har en helt annan syn på detta - fundera gärna på vem som får betala när det blir problem pga accelerat slitage För moderna oljor och bakdifferentialer så skulle jag nog säga att vid runt 15 000 eller däromkring kan det vara lämpligt att byta olja. Detta görs ju i ett högst förebyggande syfte dvs man byter med god marginal INNAN några problem kan börja uppstå. Om man byter först efter att man börjat få problem har man ju missat i princip hela poängen med det hela. Likaså om man byter först vid 25 000 mil (om man tänkt att behålla bilen upp till 30 000 eller 35 000 mil), då försvinner större delen av förebyggande underhåll (som detta är), då kan man lika gärna låta bli att byta. |
|
Jag har tänkt att jag göra ett byte i båda diffarna på en 320d xdrive 15 nu i dagarna. Nån som vet om det finns avtappningplugg på dessa? Tar gärna tips på hur man försäkrar sig att det blir rätt oljenivå också. |
|
@EyeSpy : Antar du också syftar på en F30/F31 LCI (pre-LCI är garanterat samma också) eller hur? Notera att jag här nedanför BARA pratar om bakdifferentialen (jag själv har väldigt begränsad kunskap om de andra differentielerna - är ganska ointresserad av fyrkrafs så de intresserar mig inte - så låter hellre någon med bättre/säkrare kunskap prata om dessa). Nej, finns bara fyllpluggar på dessa (samma fenomen på min E87 120i). Fyllpluggen ska dras åt med 60 Nm. Det rekommenderas att köpa en ny plugg (då tätringen sitter nummer som en del av skruvpluggen och kan inte köpas löst), för den där o-ringen brukar vara ganska platt och kan i vissa fall ha lite problem med att täta om den suttit där länge och man ändrar dess läge. Att få rätt nivå är faktiskt ganska enkelt. Se till att bilen står på ett HELT vågrätt plan - både longtudinellt och transversellt. Sen är det bara att fylla på tills det börjar rinna över ut ur fyllpluggen. Låt det rinna ut tills det bara droppar typ en droppe i sekunden. Skruva dit fyllpluggen. Ös på bromsrengöring och torka med trasa för att få det torrt och oljefritt. Done! Fyllpluggen är detalj #3 i skissen nedan (33 11 7 525 064): Länk Märkte precis att diagrammet "REAR-AXLE-DRIVE PARTS" bara finns på F30, men inte F31 (var därför jag inte hittade fyllpluggen när jag snurrade runt på en F31). Se skillnaden mellan F30 (första länken) och F31 (andra länken): Länk Länk |
|
@bmw-slangen Tusen tack för att du delade infon. Glömde bort att svara dig. Framdiffen förde en jäkla oväsen och jag drog en chansning på att ett oljebyte skulle hjälpa. När jag såg allt spån i oljan så insåg jag att det var dags att montera en ny :( |
|
|
Tänkte byta oljan i bakdiffen på min 330i f34 -18 Funkar Castrol Transmax Axle Long Life 75W-90 bra som tagits upp i tråden? Räcker 1 Liter? |
|
| Eller finns det nån lista vilka oljor e bmw godkända? | |
Nja, den listan är ganska kort. Vad jag kan se ska en F34 330i ha i bakaxeldifferentialen det som BMW kallar "Hypoid Axle Oil G1" (dvs deras G1 standard). Men G1 var tillverkad enligt BOT 448 specifikationer (något som Castrol levererade) och var en SAE 75W-85 olja. Men Castrol är ju inte huvudleverantör av oljeprodukter längre till BMW. Så något annant måste finnas och vad jag kan se i tabellerna så är även "Hypoid Axle Oil G3 godkänd (dvs deras G3 standard). Och G3 tillverkas enligt 4218 specifikationerna, och det är alltså Fuchs Titan Sintopoid EG 4218 70W-80 man får då. Men Castrol Transmax Axle Long Life 75W-90 är det närmaste Castrol har idag den gamla hederliga Castrol SAF-XO 75W-90 (ersattes närmast av Castrol Syntrax Long Life 75W-90 som i sin tur ersattes närmast av Castrol Transmax Axle Long Life 75W-90) och enligt BMW specifikationerna så hade man först SAF-XO men den har på nyare modeller ersatts av G1 specifikationen som har behövt ersättas av G3 specfikationen (ändrat val av oljeleverantör). Finns självklart en del andra alternativ som fungerar finfint, men i det här inlägget (då det var själva frågeställningen) så har jag bara svarat strikt utifrån vad som står i BMW specifikationerna. |
|
Nu måste man iofs hålla i minnet att BMW:s differentialer inte är magiska eller skiljer sig på annat sätt rent tekniskt gentemot "normala" differentialer, utan BMW:s specifikationer av oljan är troligen drivet av att nå en (ytterst liten men ändå tillräcklig stor förbättring räknat på tiotusentals bilar, inte minst för statistikens skull kopplat mot de EU-krav som ställs på biltillverkare) besparing i bränsleeffektivitet (lägre transmissionsförluster) och kanske även ett visst mått av ekonomi (lågt inköpspris) från inköpsavdelningarna. En högkvalitativ hypoid-transmissionsolja med viskositet SAE 75W85 eller SAE 75W90 API GL5, kommer att göra jobbet på ett bra sätt och ge ypperligt skydd. Där finns det ett antal bra oljor att välja mellan! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okej! Tack och bock för svaret |
|
| Så, äntligen fått tummen ur och bytt oljan i bakdiffen. Va plättlätt och blev till slut bmws egna (dyra) olja. | |
| mikboi vad kostade oljan från BMW och hur många flaskor gick det åt? | |
|
560kr för 0,5liter Gick åt ca 0,7-0,75 liter Sen köpte jag ny plugg oxå. |
|
|
Tack! Ja det var inte en billig olja :). Ska kolla andra alt Redline SAE 75W85 är ju lite billigare i pris, annars får det bli dyra org oljan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.