AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
901

Ett tips; byt dämpare innan 26000 Mil =)

Et
58
Etno81
535iA -90
Satte igång och skulle byta dämpare/belägg/skivor fram på 535'an igår. Startade Kl 12.00, fick hjälp av en kompis som skruvat mycke Volvo.

När vi skulle ta lös muttern som håller fjäderbenet vid dämparen var vi tre pers som prövade att skruva lös den. En med rörtång och två med verktyg för att hålla emot, men det gick inte. Till slut fick vi sätta fast benet i ett städ och ta fram huggmejsel. Efter en stunds bankande kunde vi till slut ta lös dämparen. Det tog ca. 2 TIMMAR per dämpare, sen hade vi diverse andra problem med övriga grejer.

Kl. 00.00 var vi klara, med två timmars mat/rast/vila. Så ska ni byta dämpare, låt verkstad göra det eller ha mycket tålamod =)

Bytte till Monroes Sensatrac (Olje) och dom funkar bra. Blev som ny bilen!

/Etno
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Testade ni att värma med svetslåga/gaslåga för att lossa bultarna? Brukar lossa de mest envetna fastrostade bultarna!
Värm inte för länge bara, då smälter metallen ihop och då blir det ännu jäkligare!

Mvh
Et
58
Etno81
535iA -90
Skulle det, men han jag låna verkstan av hade grejerna på jobbet...

/Etno
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Etno81, jag vet precis vad du menar. Jag har själv slitit med detta på en Volvo. Trots gas och muttermaskin var det knappt att man över huvud taget kunde få isär det.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
----> Etno81
Jaha, du köpte MONROE Sensatrac olja??? Jag ska också köpa MONROE till min 525i -90. Kostar ungefär hälften så mycket som BMW original. Jag var in på onsdag kväll på den nya återförsäljaren i Gävle (Autovation) och frågade vad stötdämpare runtom till min 525a skulle kosta. Han knappade på sin dator ett tag och kom fram till att det skulle kosta 7000 spänn! Glöm det! Dämparna bak kostade 2000 styck, och fram 1500 styck. Snacka om dyrt! Fast han påstod att de dämparna hade gas, MONROE har olja??? Skillnad i kvalitet och väghållning eller???
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
ALLA stötdämpare innehåller olja, i en gas dämpare har man bytt ut luften till en trycksatt gas för att förhindra att oljan ska skumma. Monroe Sensatrac är en progresiv gas dämpare.

Knutstorp 1.16:52
Kemora 1.27:86
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
...Bara så där i största allmenhet. Glöm inte bort faran med att värma i närheten av gasdämpare.
Et
58
Etno81
535iA -90
per_j82: Jag köpte dämpare på Mekonomen för ca 1000 Kr st inkl moms. Har ingen erfarenhet av dämpare, men bilen blev som ny helt klart!

/Etno
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Stötdämpare är ju väldigt tacksamt att byta ger oftast "nybilskänslan" tillbaka.
Idag så är väl livslängden bättre , förr skulle man byta vid ca 6000 mil för att vara noggrann (oljedämpare) nu är väl intervallerna längre, man ser inte nån rekomendation längre.Största bekymmert är ju att man inte märker att dämparna förstämras vid normal körning i och med att det sker så långsamt.
Sedan står man inför en situation där det behövs friska dämpare och då kan det vara skillnaden mellen liv o död.Även om man kör med "Glennings test" så visar det bara om dämparna är totalt slut inte om dom är halvdana och ger ingen ordentlig indikation hur det egentligen är ställt med statusen på dämparna.Jag kan tänka mig att max 15.000 mil vid normalkörning på hyfsade vägar, sedan är det nog dags att fundera på ett byte.

MVH
Hasso
Länk

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
OK. Tack för svaren! Min bil är importerad 2000 från Tyskland, enligt vad jag vet om bilen så är dämparna aldrig bytta. Men de slits ju inte på samma sätt som på svenska vägar där nere i Tyskland heller. Bilen har nu gått 21000 mil, så det är definitivt dags för byte! Jag har också åkt på att få byta vänster spindelled fram. Men jag längtar tills jag får nya dämpare, då kommer bilen att gå kanon!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.