AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.821

Tafatt försök att byta bilmärke

Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Efter ett tiotal bimmers på raken så tänkte jag det skulle vara intressant att testa nåt annat. Då jag har blivit äldre och visare samt blivit med husvagn så kändes det som att jag nu kunde lägga ner detta med att alltid ha en bimmer med de starkaste motorerna och skaffa en förnuftig bil. Sagt och gjort, en Skoda Superb Scout med största dieselmotorn, välutrustad och chiptrimmad. Lagom förmånsvärde också. Perfekt alltså. Jättefina recensioner i pressen. Kan ju inte bli bättre. Sagt och gjort, får hem kärran. Fan, bullrade det verkligen sådär när jag testade? Är rutorna inte uppe? Är ju akustikrutor. Jaha, akustik för att släppa in mer ljud kanske... Nåja, när de mjuka fina fina dubbdäcken kommer på så blir det nog tystare. Hmm, ett par Peltor hörselskydd borde ingått med vinterhjulen. Varför varnar det hela tiden att Travelassist inte är tillgänglig. Nog lite smuts på radarn. Nehej, nytvättad. Stolarna ser iaf helt underbara ut, åker 10 mil till tjejen. Aj, aj min rumpa och svankrygg. Nog träningsvärk... Varför tar det sån tid från jag trycker på gasen tills bilen rör sig framåt? Jaha, VAG´s fantastiska DSG-låda.
MEN, ojoj vilka utrymmen iaf...
Nej, detta går inte. Nog efter tre månader.

Audi nästa. En A6 Allroad med dess fantastiska komfort och allt. Måste bli en fullträff. Åf får in en demo. Direkt jag sätter mig i bilen känns allt fel. Touchskärmar överallt. Körställningen inte bra. Åker i 10 minuter, sen vänder jag. Det funkar bara inte...

Hmm, BMW ligger 200 m bort från Audi...
Dit och affären är klar på 30 minuter.
Återigen en stor motor och riklig utrustning.
Bilen var redan beställd av åf så jag fick den på fyra dagar.

Nu helnöjd och jag bara konstaterar - det kommer alltid bli en bimmer. Det är nåt speciellt med dessa kärror. Går inte beskriva. Det känns bara helrätt.
Säger inte att Superben o A6 är dåliga bilar men de passar inte mig.

Tack för ordet :)

MU
940
MUC
M340i - 2025
Välkommen tillbaks till familjen!
Var ändå strongt gjort att klara tre månader utan en bimmer.
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Haha.

Jag är inte förvånad.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Med tanke på dina tidigare bilar så låter det som ett väl ambitiöst steg att gå till Skoda. Trodde mer att du skulle prova en Mercedes GLE eller dylikt… 😊
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
@ Grelle. Åkte med en kompis som har en GLE. Nej. Funkade inte heller. Testade en C-klass kombi. Nej…

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vad blev det för BMW då?
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
X4 M Competition.

au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Kan bara hålla med. Jag fullkomligt älskar min BMW diesel 6a. Blir tufft att gå till el eller 4a i nästa bil. Då skatter och skit på riktiga motorer blivit sjukt dyrt. Grattis till nya bilen me go motor!!!
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Föga förvånande att en sju år gammal modell av ett "ekonomi-märke" inte är att jämföra med en ganska ny (premium)modell, som kostar dubbelt så mycket.

A6 Allroad är ju en modell som erbjuder komfort och teknik som minst motsvarar X4 M, men vad det gäller prestanda och biltyp så är de inte alls jämförbara.
Sen undrar jag hur man ser ut i kroppen om man inte hittar en bra körställning i en A6?

Har man råd så visst, men 95% av bilköpare skulle inte tycka att X4 M erbjuder tillräckligt mycket för att motivera priset.

Med andra ord, vore min plånbok 3-4 ggr så stor så skulle jag också kunna tänka mig en X4 M ;-)

MVH Christofer
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tompa, jaha. Jag trodde den du bytt bort för jag hade för mig att X4 M var det du hade i höstas och diskuterades i en annan tråd där du drog husvagn med den.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag gjorde för ca 10 år sedan ett försök att byta bilmärke. Köpte en Peugeot 207 CC (plåtcabben) och intalade mig att "det måste inte vara BMW, det finns andra bilmärken som nog är lika bra." Det självbedrägeriet gick ju sådär kan man säga...

Efter sex månader var 207:an bortbytt och jag köpte en 120d cab istället.

Alexander
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
@ Crille 82
Detta var LCI modellen av Superb med heldigital instrumentering. En sak som var bättre i Skodan va att man kan ha massor med olika layouter på instrumenteringen.
Vet inte vad det var för stolar i A6 men bekväma var de inte. Jag har extremt långa ben och är smal i övrigt. Jag har även svårt för BMWs komfortstolar. M-stolarna i denna kärra är underbara. Sitter perfekt.
Det går att göra en bra deal på en M-bil. Faktum är att min förra 545 e var dyrare…

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jo, men Superb LCI är likväl en gammal modell.

Tror säkert att det går att göra en "bra deal" på M-bilar, de är likväl dubbelt så dyra som Skoda eller VW. Självklart är de inte jämförbara som helhet.

Det där med stolar är ju individuellt, jag skulle säga att Tyska märken och Volvo har bra stolar som generellt passar de flesta. Långa som korta brukar inte ha problem att hitta en bra körställning i allmänhet.

MVH Christofer
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Grabben har en superb Lci, sitter bra i dessa stolar.
Tycker mqn åker rätt tyst fast det sitter 20 tummare.
Superb köper man för att den har stort baksäte,perfekt för barnfamiljer.
Men jag har suttit i samma dilemma med o byta märke, men det går bara inte.
Har man hamnat i Bmw träsket, så är det svårt o ta sig ur.
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
@ Crille82
Tycker faktiskt att Volvo har de bästa stolarna. Grabben har en -00 xc70. Helt fantastiska stolar. Vi har en V90 på firman. Samma där. Sen har jag faktiskt alltid suttit bra i Opel.

@AMET
Stolarna i Skodan är för breda samt att svankstödet inte räcker till för mig. Går inte tilta nog heller för mina älgben. Helt individuellt detta.
Men, som sagt, helt otroliga utrymmen :)

Jag har lämnat Audi, sedan de hamnade i (satte sig i) pekskärmsträsket.

Enda besvikelsen hittils med UI i BMW:n (2021) är de knappar som också kräver att känna av fingret (dvs de kombinerade fysiska och kapacitiva knappar) som inte fungerar med mina handskar.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Crille, jag har bara suttit på sätet inte lekt med inställningarna.
Jag har lärt mig mig med Bmw sportstolar, som passar mig perfekt.
Men du har säkert rätt om inställningarna ang om stolarna.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Ursäkta menade Tompak.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.