AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.275

Leasingråd bmw x1 x-drive 25e -2022

Nu
22
Nuubish
Bmw 220 xd active tourer (2018)
Hej,

Jag leasar i dagsläget en BMW 220d x-drive, active tourer. Min leasing går ut nu i juli och jag har redan nu börjat fundera på vilken nästa bil ska bli. Förenade bil har just nu kampanj på x1 25e med 1000mil/år, 36 månader, för ca 4000kr. Det verkar vara en trevlig bil så priset känns helt ok.

Vi är i dagsläget en familj på 3 personer, vi har en son som är 3. Vi försöker bli fler och vill därför gärna ha en rymlig bil (pga. barnvagn, bilbarnstolar osv) Vår nuvarande bil känns lagom stor men bagaget är ganska litet. Rent storleksmässigt verkar vår 220 ha större bagage än x1 25e, även fast bagaget ser större ut på x1:an.

Min fråga är ifall någon har hybriden. Hur upplever ni den? Är den trevlig att köra? Några nackdelar? Vår nuvarande har högt vägbuller. Är det samma med x1 (oavsett hybrid eller inte)? Hur långt kommer ni på enbart el? Hur är förbrukningen om man enbart kört på bensinmotorn? Är det någon som har måtten på bagaget, bredden, längden o djupet/höjden (utan att baksätet är nedfällt )? 😊
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ett indirekt svar, åk förbi din handlare och fråga om du inte kan få låna hem en bil över natten en helg och på så vis känna och klämma på den i lugnan ro? Om inte det går, åk förbi din handlare med din bil. Gör upp om en lång provtur. Lyft över vagn och barnstol. Kör en eller ett par timmar på olika underlag så har du nog svaret på dina frågor som kanske inte är helt enkla att få på något annat sätt än bakom ratten tror jag.
Jag har erfarenhet från X2 20d. Den var agil och körmässigt trevlig, upplevde den inte alls som högljudd. Bagaget är som på en liten SAV, begränsat det är ju egentligen en högbyggd 1-serie. Samtidigt, vill man ha nästa storlek är det 330e eller X3 30e och då blir det en helt annan storlek och en annan peng.
Jag tror att du får svårt med 2 vagnar i X1, det är snarare än 1 vagnsbil.
Mina fem öre
Asken
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Håller med Asken men eftersom min fru kör X1 till vardags så känner jag ändå att jag borde kommentera lite till. :)

Jag vet inte om batterierna på hybriden tar bagageutrymme men på vår bensinare så är det rätt bra utrymmen generellt tycker jag, vet dock inte hur det jämför med 2AT. Jag upplever vägbuller på motorväg men inte i lägre hastigheter.

Tycker X1 är rätt trevlig att köra, stör mig på framhjulsdriften på vår men hybriden har väl bara fyrhjulsdrift? Om inte så hade jag i alla fall valt det, tycker det förtar mycket av körkänslan och hybriden har ju ännu mer kraft som ska ner så lär kännas ännu sämre med den.

I övrigt är väl 2AT och X1 samma plattform i grunden så du lär känna igen mycket.

Bra att veta är att det lär presenteras en ny X1 under våren som går i produktion i juli i år, enligt denna ofta välinformerade källa: Länk
Nu
22
Nuubish
Tack för svar, jag ska åka in till BMW imorgon och se provköra bilen 😊 Hade varit gött att få låna hem bilen en dag eller en halvdag men ska se vad dom säger.
Tittar man på listpriserna för leasing på bmw.se är 330e billigare. Jag hade även kikat på den och kollat vad den kostar.

Jag hade en X1 (diesel) som hyrbil några dagar och den känns rätt gammal jämfört med 3-serien. Dessutom mindre batteri och bensinmotor. Är det nya X1 är det förstås ett annat läge, men det låter inte som det.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Bra poäng av Müllweiser, det är faktiskt det vi siktar på att göra när leasingen går ut på vår X1 i höst, att byta den till en treserie. Hoppas kunna tajma med LCI på 3-serien som kommer i sommar också, men det återstår väl att se. Men 3-serien känns onekligen som mer bil än X1, det går inte att komma ifrån, det som man förlorar är den höjda sittställningen som förvisso är rätt trevlig.
den nya 2-serie active tourer hinner väl komma ut lagom tills du behöver byta bil. vet ej vad priserna blir på dessa men den kommer finna som phev i alla fall.
Nu
22
Nuubish
I och med kampanjen så är x1 billigare än 3-serien, där det skiljer över 1000kr i månaden mellan x1 25e och 330e. Men ja, 3-serie kombi är en trevlig bil 😊

X3 sticker iväg alldeles för mycket, så den känns inte alls aktuell tyvärr :/

Jag vet inte hur mycket 2 decibel gör skillnad, men det står att min 2AT har 69 i decibel vid grövre asfalt och x1 har 67. Min släpper iaf igenom alldeles för mkt buller när man kör på motorvägen. Har man inte hög musik på så störs man som fan av det. Om x1 är samma så får jag titta på nån annan bil.

Tack för hjälpen till alla som engagerar sig 😊
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Det var kampanjer på 330e precis innan årsskiftet så att dom låg lika i pris, men nu blir det ganska stor skillnad ja. Konstigt att dom plockar bort det helt på 330e men behåller på X1, kanske kommer igen på 330e.

Det är nog bra om du provkör X1 då, så att du orkar med ljudet. Jag upplever det inte som så störigt, men det märks av rätt mycket, speciellt när man ska prata mellan framsäte och baksäte.
Vad man upplever som stor eller liten bil är ju subjektivt. Min fru kör en X1 diesel som visserligen är väldigt rymlig för sina yttermått men med barnstol och barnvagn och lite packning (vi är 3 personer i familjen) så blir det fullt. Jag funderar en del på om den blir för liten när familjen ska bli 4. Framförallt tror jag det blir svårt att få in två barnstolar och samtidigt kunna sitta på övriga 2 sittplatser någorlunda komfortabelt. Skulle gärna byta ut den till något betydligt större om det inte vore för att frugan ogärna kör större bilar.

Ljudnivån och kvalitetskänsla tycker jag är rätt kass i X1. Den känns betydligt billigare än t.ex. 3- och 5-serien.

Mvh Johan
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Verkar som att vissa handlare leasar ut 330e touring till nedsatt pris jämfört med listpriset på BMWs hemsida, bara för jämförelse.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.