AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.202

Fjärrkontroll till dieselvärmaren fungerar ej

Pe
150
Peter_Ilis
530d Touring -16
Nu när Connecteddrive antagligen slutar fungera på min bil 1/2 pga 3G-utfasningen så tänkte jag prova den medföljande fjärrkontrollen för att starta värmaren. Jag köpte bilen begagnad och när jag öppnade den nu så var det inga batterier monterade i den.

Satte i nya batterier men när jag trycker på 1/0-knappen så tänds inte den lilla gröna dioden/lampan. Inget händer heller på bilen oavsett vad jag gör.

Det finns märken på den som antyder att den öppnats flera gånger för att byta batterier så kanske är den helt trasig.

Någon som har något tips jag kan prova? Om den inte går att få att fungera, behöver jag då en ny från BMW eller går det att få någon annan (billigare) att fungera? Gissar att denna är ganska dyr på BMW (?).

Bilen är en F11 från sent 2015 och så här ser fjärren ut:
Länk
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Vilken 3G-utfasning tänker du på?
Pratar inte bilarna både 3G och GSM, så funktionaliteten borde ändå finnas kvar?
Pe
150
Peter_Ilis
530d Touring -16
Njet, Connecteddrive stängs tyvärr av för de bilar som har 3G i februari enligt BMW - se Länk
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej, de är lite lynniga dessa kontroller. Ibland känns det som att batterierna glappar något. Har läst på nätet att någon kilat fast en pappersbit mellan locket och batterierna för att skapa 'tryck' och att detta funkat.

Förutsatt att batterierna är vända rätt etc.

/M

Mina bilar: Länk
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Dioden ska ju tändas och lysa med fast sken även om bilen inte är i närheten när man trycker på 'I/O'-knappen

Min kontroll var lite svajig, den gröna dioden blinkade bara till kort, tecken på kontaktfel med batteriet. Nu funkar den bra igen.

/M

Mina bilar: Länk
Pe
150
Peter_Ilis
530d Touring -16
Jag provade igår att trycka till ordentligt på batterierna, snurra dem och till och med skrapa lite på kontakterna men utan något resultat. Jag har beställt ett par nya (lite dyrare) batterier men verkar inte så lovande. :/
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Han det vara samma kommunikation som i E90?

Pe
150
Peter_Ilis
530d Touring -16
Kanske? Skulle det kunna betyda att jag kan köpa en annan billigare fjärrkontroll?

Jag provade med de nya batterierna utan framgång och tycker mig se spår från tidigare batteriläckage så jag gissar att tidigare ägare orsakat detta och att kontrollen faktiskt är kaputt. En ny på BMW kostar över 3000kr exkl programmering….
Pe
150
Peter_Ilis
530d Touring -16
Verkar finnas online för ca 2000 men då måste man ju ändå få den parad på BMW…

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.