AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.447

Problem med plusmatning till defrostern E61 2008

By
57
ByggaNytt
535D F11 -2017
530iA E61 -2008
Även på min E61 slutade defrostern att fungera och självklart misstänktes kablaget till bakluckan. Inte en av BMW:s bästa konstruktioner.... Jag har varit där förut och ersatt antennförstärkaren och tätat den eländiga plastluckan m.m.

Nu var det helt avbrott på vänsters sidas bruna jordkabel till defrostern så lagade detta, MEN defrostern ville ändå inte fungera. Rev då även högers sida eftersom plusmatningen finns där i en röd/vit kabel och där var bara isoleringen avskavd så kopparn var framme. Bytte kabeln även där, MEN defrostern ville ändå inte fungera....

Nu börjar det bli intressant så letar fram ett kopplingsschema:
Länk

Kontrollerar först säkringen i bagageluckans högra sida men den är hel, så då får jag för mig att relät eventuellt är trasigt. Det sitter också i samma plastpanel som säkringarna:
Länk
Tyvärr är den inte nåbar utan att demontera hela panelen:
Länk
Lödde bort den och hämtade ett schema för hur den fungerar:
Länk
Testar relät separat och det fungerar naturligtvis utmärkt....

Skruvar tillbaka allting och tittar på kopplingsschemat igen där det syns att en tunn grå/svart kabel är styrningen för relät. Märker ut denna kabel samt matningen till defrostern (röd/vit):
Länk
Nu kunde jag koppla separat plusmatning till relät och trigga relät vilket då gav plusmatning till defrostern som då fungerar!
Inte helt optimalt att manövrera defrosterns så när man kör, så fortsätter med kopplingsschemat där samma grå/svarta kabel gär fram till IHKA-panelen (värmereglagen). Skalar av kabeln där och mäter eventuellt avbrott till bagageluckan med kabeln är som tur var hel. Sen upptäcker jag att IHKA-panelen INTE skickar ut plusmatning på stift 19 (grås/svart kabel):
Länk

Dags att sluta för ikväll men har någon förslag på vidare felsökning?

Drar inte IHKA-panelen igång defrostern för att bilen står i ett varmgarage redan?
Batteriet är f.ö. fulladdat och helt nytt, samt står med CTEK laddaren ansluten om det nu finns någon intelligent batteriövervakning i bilen?
Nyligen bytt IHKA-panel till en begagnad men den är inkodad och fungerar för övriga funktioner men den kan ju förstås också vara defekt för defrostern?

By
57
ByggaNytt
535D F11 -2017
530iA E61 -2008
Plockade isär IHKA-panelen för att se om den ev. kunde vara trasig också då jag hittade en annan tråd om samma problem:
Länk

Jag lokaliserade VND810 chipet som bl.a. ska driva defrostern till bakrutan:
Länk

Det verkade dock inte vara nåt fel på min enhet och den ser ju absolut inte ut så illa som i länken ovan!
Jag kan dock aktivera defrostern till bakrutan via ISTA och då fungerar allt som det ska!
Kan det vara så att eftersom jag också har en felkod (009C6E) Washer-nozzle heating (passagerarsidans är trasig vid mätning), så kommer IHKA-panelen inte att aktivera defrostern?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Har du bilen igång när du felsöker.? Defrostern funkar bara när du har laddning

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
By
57
ByggaNytt
535D F11 -2017
530iA E61 -2008
Jag har haft bilen i garaget med CTEK/laddaren (MXS 10) ansluten och tändningen på men motorn avstängd. Testade precis med motorn igång och då fungerade det!

Dumstrut på här och supertack för tips/hjälp!

Bara defrostern bak drar ju 15A så det är klart att det finns någon styrning som förhindrar aktivering när motorn/laddning är av. Finns det fler elektriska komponenter som styrs liknande, och går det att ev. koppla en kraftigare batteriladdare, typ:
Länk
för att ändock felsöka när motorn är avstängd?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Efter 15 kabelstammsbyten på E61 så har man lärt sig.
Vet inte på rak arm.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
By
57
ByggaNytt
535D F11 -2017
530iA E61 -2008
Det som lurade mig var ju att den lilla lampan tändes på IHKA-panelen när jag tryckte på defrosterknappen, men utan motorn igång så skickade den ändå ingen styrsignal till reläet i bakluckan....
Måste ju vara BMW:s batterisensor (IBS) som bestämmer detta och hittade lite info här:
Länk
By
57
ByggaNytt
535D F11 -2017
530iA E61 -2008
Testade med batteriladdaren i länken ovan med Supply-läget aktiverat (13,6 V & 25A) men bilen startar ändå inte defrostern så motorn behöver vara igång, eller vad som nu styr IHKA-panelen & defroster bak.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.