AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.328

Byte av säkerhetsbälte höger fram F11

Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Hej!

Igår när jag hade hundvalpen i framsätet i sin sele såg jag att hon bitet på bilbältet så det blivit "klippt" 5-6 mm. Jag gissar att det kan bli en säkerhetsrisk om bältets "bredd" minskat och att det bör bytas?

Frågan är om det är ett jobb man vågar göra själv - bältet är ju ändå en vital säkerhetsdetalj, men det verkar ändå bara vara fäst i stol och kaross med 3 torx-bultar. Någon som bytt bälte?

Har inte hittat någon video/instruktion för just min modell, men hittade en för en E90. Tillvägagångsättet bör vara nåt liknande.

Det trixiga är nog att få loss alla plastpaneler utan att knäcka några clips för att komma åt. Ser ut att krävas några specialverktyg: clipremover och panelremover.

Och en annan fråga. Vågar man köpa ett begagat bälte? Schmiedmann har ett begagnat för 1359 - nytt kostar 3049?

Länk
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Du kan köpa plastverktyg som är gjorda för att bända upp plastpaneler med. Finns billiga kit på biltema och andra ställen.

Jag skulle inte tveka at köpa begagnat bilbälte. Har aldrig hört att bältet är dåligt annat att det kan rulla upp lite segt.

Matthias

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag har plockar ut förarstolen ur en F10 förr, Det är inga konstigheter att ta loss plastdetaljer med handen bara att greppa tag i grejerna ordentligt sedan rycka mot dig.

Bältet sitter med 2st T25 torx ner till på stolen om jag minns rätt och det kommer du åt bakifrån sysn när man höjer stolen.

Annars kan jag hjälpa till om du känner dig osäker bara att dra ett PM bor i järfälla.
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Tack för erbjudandet - väldigt snällt, men ska kika litet mer själv först.

Verkar som att vissa delar sitter både med clips och med hakar, åtminstone att döma av videon för E90 och de bilder jag hittat på realoem.com och bildelsbasen.se.

För att komma åt bältesinfästningarna så tror jag dessa 5 paneler måste bort:

Tröskelpanel fram - 1 clips, sen hakar så man skjuter den framåt o lyfter?
Tröskelpanel bak - clips? Lyft ena änden.
Sidopanel komfortstol - clips eller nån form av hakar, 6 st?
B-stolpe nedre panel - clips + hakar upptill?
B-stolpe övre panel - clips + hakar upptill?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.