|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är det någon kunnig själ som känner igen detta ljudet? Kan inte riktigt lokalisera vart det kommer ifrån genom att lyssna. Vattenpumpen? Bytte nyss remmen och strax efter det började detta oväsen Otroligt tacksam för hjälp. Mvh Andreas | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Att förmedla missljud via ljudupptagning från smartphone är väldigt svårt (nära till omöjligt). Men jag tycker att i slutet (när smartfönen är vid styrservobehållaren) hör man ett släpande/väsande ljud som bäst. Men som sagt, man kan få en inspelning från en frisk motor att låta som ett motorras sker vilken sekund som helst och vice versa. Och att höra lägre missljud i en kakafoni av högre störljud runtomkring och fortplantningar och vibrationer - allt detta genom en billig mikrofon som ingen bemödat sig att designa dess montering och placering korrekt eller kalibrera - det är inte lätt :-) Men det första du bör göra är såklart att lyfta av remmen och verifiera att ljudet försvinner. * Om det inte försvinner, då är det bara att jaga med ett motorstetoskop men man kan skippa en mängd pryttlar som man redan uetslutit! * Om det försvinner så är det bra att börja med en taktil och audiell besiktning av de pryttlar som rör på sig när bältet snurrar runt. Hittas inget uppenbart där så är det bara att dra fram motorstetoskopet, på med remmen och börja lyssna :-) Bytte du bara remmen eller bytte du även alla spänn- och löprullar? |
|
Tack för ditt svar! Du har naturligtvis helt rätt, jag hör ljudet men det är ju för att jag redan vet vad jag ska lyssna efter. Det är ett oscillerande ljud som hörs över motorljudet i videon. Jag får helt enkelt byta vissa saker och se om det hjälper. Jag bytte endast remmen då spännaren samt rullen vid generatorn kändes ok, snurrade bra men kanske kan vara nån av dom i alla fall. Kanske är en dum fråga men kan jag alltså köra motorn en stund utan remmen på? Eller menar du att jag bara ska ta av den och snurra på diverse hjul :) Anledning till att jag misstänkte vattenpumpen är att jag tappar lite kylvätska, inte mycket alls men får fylla på då och då. Ser ingen tydligt som läcker från pumpen dock. Bilen har gått 32000 mil och inte fått vattenpumpen bytt mer än en gång under sin livstid vad jag vet. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, körde lite ljudanalys på det och filtreraade en del. Jag hör exempelvis i slutet en abnormalitet (typ kort stund av extra vibration/resons) som återkommer med ca 1.2 sekunders mellanrum. Du hör det vid 10.7, 12.0, 13.2 och 14.4 sekunder in i filmklippet. Vad jag ser händer vid dessa tidpunkter är att den frekvens med högst energi rampas upp ca 200 Hz på ca 25 ms, faller tillbaka, rampas upp ca 200 Hz på ca 25 ms, faller tillbaka och så håller det på en kort tid (spektrogramet ser ut som en sågtand ungefär kan man säga). Det är starkt rekommenderat att byta all löp- och spännrullar (tror det sitter en spännrulle och en löprulle på de flesta N46-motorer mig veterligen) när man byter drivrem. Detta för att dagens drivremmar har en mycket längre livslängd än förr, numera brukar de nästan hålla lika länge (eller ibland längre) som rullarna. Så när det är dags att byta drivrem så brukar rullarna vara i halvbra skick och kanske inte har så lång livslängd kvar. Detta har dock kanske inget med ditt oljud att göra, det är bara en notering. Jamen, du kan köra motorn en kortare stund utan drivrem. Men eftersom vattenpumpen inte snurrar så är det i princip noll cirkulation på vattnet vilket gör att vattnet i exempelvis toppen kommer att värmas upp ganska snabbt på vissa hot spots - men starta motorn kall och kör motorn högst 30-60 sekunder så är du helt safe. Du ska ju bara lyssna om ljudet försvinner vilket inte tar särskilt lång tid. Det är förresten något du kan kolla först - finns oljudet både när motorn är varm och kall? Ingen mening att hänga av drivrem och start upp motorn kall och lyssna efter oljudet om det aldrig uppträder med kall motor. Och finns det någon skillnad mellan kall och varm motor angående oljudet så är ju det också en intressant ledtråd. Kylarvätska kan läcka från tokmånga ställen, men förstår dni misstanke. Jag hade själv ett mindre läckage på min N46-motor och det visade sig vara själva termostathuset (det sitter ju fastskruvat på vattenpumpen) och dessutom var ett fästöra trasig (och skruven saknades) till locket på termostathuset (det sitter ju fast med tre skruvar på termostathuset) - men inget med vattenpumpen behövde dock åtgärdas. |
|
Lyssna med motorstetoskop (eller lång skruvmejsel) och undersök misstänkta punkter i motorn därifrån du tror att ljudet kan komma. Då kan du ringa in ljudkällan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ledsen för sent svar, har inte haft tid att kolla på bilen förräns nu. Tack för utförligt svar @bmw_slangen, imponerad över att du analyserade ljudet så noggrant. Tack till dig med @Johan B. Så en uppdatering då, jag har nu bytt spännrulle samt löprulle vilket var behövligt och något jag borde gjort direkt. Dock försvann inte ljudet utan det blev om möjligt ännu mer tydligt, förmodligen på grund av att remmen blev mer spänd. Det var märkbar skillnad när jag kände på den så gamla spännaren var nog slut. Jag har försökt lyssna med en skruvmejsel men behöver införskaffa en längre eller ett stetoskop som ni tipsade om. Har samtidigt bytt packningar till oljefilterhållare samt oljekylare då dessa läckte olja. Det jag är lite fundersam över nu är hur bra generatorn mår efter att ha fått all denna olja läckt över sig, den sitter ju ganska oturligt precis under oljefilterhållare/oljekylare på N46 och ser rätt dränkt ut av olja. Men är inte säker på att det är där ljudet kommer ifrån än. Ska testa att ta av remmen för att se om ljudet försvinner och skruva på diverse ställen och se om jag kan upptäcka något. Ljudet hörs även med kall motor, så det borde vara ett perfekt sätt att testa på. Återkommer med resultat så fort jag vet mer. mvh Andreas |
|
| Man brukar få byta vattenpumpen också i samband med rembyte för redan halvdåliga lager ger sig med bättre spänning på remmen,men även generatorn kan behöva nya lager och dom är ju lätta att byta själv och även kolen sen lär det fungera bra igen. | |
|
@NGA, tack för infon. Det är onekligen något lager eller liknande som låter rätt slut så detta var intressant. Jag klarar nog att byta vattenpump, men att bygga om generatorn låter inte helt enkelt. Har du själv gjort det? Får söka efter någon guide på nätet, tror det sitter en Bosch 150A på den vilket borde vara original. mvh Andreas |
|
| Det är lättare än man tror jag har själv fixt till några stycken, ibland kan släpringarna vara nerslitna och då bör man svarva dom för att få bästa resultat,men det finns en hel del på youtube men där finns ju även klåpare men börja med att ta bort reulator o kolhållare sen är det framdelen med remskiva o gavel med rotor som skall bort från resten tar du det bara lungt o försiktigt så kommer det att gå bra. | |
|
Nu har jag jobbat vidare, generatorn är bytt mot en ”ny” som var betydligt fräschare men det gjorde ingen skillnad. Ljudet är kvar. Idag tog jag bort remmen och startade motorn, ljudet var borta. Så nästa grej att undersöka var AC-kompressorn. Lyssna på det här, Gissar på att jag hittat felet här :) Men är det bara att byta hela kompressorn nu? Eller är det möjligt att byta lager och rulle osv som man kan på många andra. Hittar ingen reparationssats, fanns någon på eBay men osäker på om detta ens är möjligt. Någon som vet? |
|
| Den här verkar passa, Länk (org. kompressor på min bil är CALSONIC KANSEI CSE613C. En begagnad kompressor som gått mycket mindre mil kostar ungefär samma. Dock slipper man ju tömma och fylla AC:n. Hmm.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.