|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ny bil för mig men när jag har provkört den så upplevs den som väldigt stum/ hård i fjädringen när gropar i vägen passeras. Kan man ställa in fjädring/dämpning via menyn (som jag inte ännu har bekantat mig med). Bilen levererades med vinterdäck och i displayen stod det först lågt lufttryck (däcktrycken är ok) för att efter några km stå RDC ur funktion. Vid byte av hjul antar jag att man ska göra en återställning/kallibrering, stämmer det? Om man inte har sensorer i hjulen kommer det då att komma upp ett felmeddelande på displayen hela tiden? | |
|
Om bilen har adaptivt chassi kan du ändra parametrar i i-drive - men det är ett ganska ovanligt tillval (dyrt) och särskilt på bilar med lite mindre motorer...så troligen har du inte det. RFT-däck är stötiga - är det sådana? Bilen jobbar med TPMS-sensorer och finns inte sådana i hjulen (eller om de inte fungerar) kommer bilen att varna konstant för att systemet inte fungerar. TPMS-sensorerna sitter i ventilerna och oftast (inte alltid) har de ventiler av metall - så börja med att kika på om hjulen har metallventiler eller "vanliga" i gummi. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för ditt svar. Däcken har inte metallventiler, antagligen saknas då sensorer. Syftar du på punkteringsfria däck när den är stötig? Letade efter batteriet men var sitter det? |
|
|
Läste på nätet att : "Fordon som utrustats med RFT-däck (som standard eller som tillval) måste alltid vara utrustade med ett däcktrycksövervakningssystem (TPMS)." Om bilen är utrustad med RFT-däck innebär det att bilen ska ha ett fungerande RDC. |
|
|
Om detta är en regel så undrar jag när den infördes? Och jag antar att den inte gäller retroaktivt. Jag trodde därcktrycksövervakning bara var ett tillval, inte krav. Jag har RFT och tror det var standard på min E91a när den var ny men har inte TMPS. Jag har dock punka-övervakning baserat på jämförande hjulrotation (vad det nu heter) - det kanske räcker? Kan någon reda ut lite mer kring dessa eventuella regelverk. Funktionerna har jag klart för mig men vill veta om det finns tvingande regler kring det, vad som gäller och vem som utfärdat dem och när. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Som jag minns det blev det ett EU-direktiv för bilar levererade från 2014 att (oavsett däcktyp) skall varna för "lågt däcktryck". Vet inte regler men antagligen är indirekt mätning via rullomkrets m.m. inte tillräckligt precist med Run Flat -däck utan kräver tryckmätning. |
|
|
Systemet som jobbar med rullomkrets (ABS-kransarna) var vanligt innan 2014 - har det systemet på vår F31:a och den levererades från fabrik med RFT-däck. Det systemet jobbar inte med däcktryckssensorer i hjulen utan enbart med rullomkrets som kalibreras manuellt när man har fyllt däcken till korrekt tryck. Om något hjul tappar trycket, kommer rullomkretsen för det hjulet att öka/avvika från det kalibrerade värdet och då varnar bilen. Bilar som har RFT-däck måste ha någon form av system som indikerar om trycket sjunker ("punktering") i något däck då det kan vara svårt att se det då de däcken är väldigt stabila i stommen då de ska kunna köras 80 km i 80 km/h utan luft.... Din bil har troligen den lite mer avancerade systemet som jobbar med sensorer i hjulen som mäter av exakt lufttryck - du ska kunna gå in i i-drive och läsa exakt tryck i respektive hjul. Men systemet kräver som sagt att det finns trycksensorer (som är kompatibla med bilens system - rätt frekvens mm) för att funka. Hittar bilen inte alla fyra hjulens sensorer så larmar den. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Enligt vad som står här: Länk Gäller inte EU-direktivet om däcktrycksövervakning i Sverige, men texten är från 2014. Om det fortfarande är sant vet jag inte. |
|
|
EU-direktivet gäller obligatorisk övervakningssystem för alla bilar. BMW och däcktillverkare (vet inte om det finns någon lagstiftning) säger att bilar med RFT-däck måste ha aktiv övervakning av däcktrycket och det beror som jag skrev innan på att man inte ska riskera att köra med punkterade däck för länge för det kan orsaka totalhaveri av däcket och sker det i högre hastighet är olyckan ett faktum... I ditt fall är det väl enkelt - har du köpt bilen från en firma som skickade med hjul utan däcktryckssensorer som är nödvändiga för bilen = påtala detta och säg att de får montera sensorer. I annat fall får du bita i det sura äpplet och köpa sensorer eller leta upp kompletta hjul på t ex. Blocket med sensorer... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
OK, då är det EU-krav som Sverige väljer att undanta, enligt transportstyrelsen. Men jag tycker det är missvisande att likställa TPMS och däcktrycksövervakning. Jag tycker jag har en enklare form av däcktrycksövervakning via ABSkransarna på min gamla E91a och den övervakar ju också däcktrycket, om än indirekt. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
På transportstyrelsen kan man läsa detta angående denna diskussion: Länk Det är fruktansvärt irriterande att få ett felmeddelande hela tiden i diplayen. Klagade på detta hos Autohero där jag köpte bilen men dom känner inte något ansvar för det då Sverige inte följer EU-direktivet från 2014. Man undrar hur det är att få punktering i hög fart med RFT-däck och inte få någon indikering i Displayen? |
|
|
Hjulen som du har fått levererade är inte kompatibla med bilen då de saknar TPMS-ventiler - således borde det vara grund för en reklamation! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
När jag kontaktade dem angående avsaknaden av TPSM sensorer fick jag svaret att temperaturen kan skifta så kraftigt på vintern att det inte fungerade optimalt med TPSM sensorer???? Temperaturen på sommaren i Sverige kan väl också skifta kraftigt, ska man även då vara utan TPSM sensorer? Innan köp frågade jag om bilens lack var metalic svart och fick svaret att det var det. Bilen levererades med soild svart färg, när jag klagade på det fick jag svaret att det lättare att underhålla solid svart färg? Autohero har en tjusig hemsida men när bilen har levererats då har man ursäkter för att inte hjälpa kunden. |
|
|
Du har fått produkter som inte fungerar ihop med bilens system - lite som att säga att nej takluckan saknades kanske men det blir bara problem med sådana och det är ju inget lagkrav på taklucka i Sverige... Reklamera hjulen stenhårt! Jag skulle även begärt ekonomisk kompensation för att lacken inte var av den typ som beskrevs i annonsen! Det verkar som Autohero är en skitfirma i värsta bilskojarklass! :( Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Försökt ha en dialog med Autohero angående avsaknaden av TPSM men fått till svar att dom inte har någo skyldighet att leverera vinterdäck med den utrustningen. Jag har kollat med Transportstyrelsen och i sak har dom rätt men man tycker ju att deras eget intresse så skulle dom tjäna på att ha nöjda kunder. När det gäller metalliclack eller inte så får jag inte något mer svar. |
|
|
Skyldig och skyldig....levereras bilen enligt köpeavtalet med vinterdäck ska de vara kompatibla med bilen och dess utrustning! Det blir ju lite som om hjulen som levereras har fälgar till ett annat bilmärke - de är inte användbara fullt ut även om de betingar ett visst värde... Har bilen sålts med specifikation att den har metalliclack men inte har det, är bilen inte i det skick som den ska vara enligt köpeavtalet! Reklamation bör vara möjlig i båda fallen - normalt brukar den typen av problem lösas med någon form av ekonomisk kompensation eller annat som har ett värde för kunden. Något för någon biltidning att gräva lite i!? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.