AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.200

Från manuell till dual zone

bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Funderar på att byta ac kontrollen i bilen från manuell till den med den lilla displayen så kallade dual zone. Har kollat upp att kabel kontakter är exakt det samma frågan är om det kommer att fungera eller? Finns det någon som bytt? Behöver man koda eller annat jävelskap?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kikar man i realoem.com, så är det mängder av delar som hela "ventilationshuset" med kanaler, styrenhet (förutom displayen), sensorer och kabelhärva mm. som skiljer bilar med manuell och automatisk klimatanläggning...

Så troligen är det extremt mycket mer jobb än att bara byta displayen/knappsatsen!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Jag vill inte byta display utan hela enheten från manuell till den som har display menar jag. Kontakter är dem samma och den ska passa dit.. frågan är kan något gå sönder om jag bara byter eller? Vill bara uppgradera till den som har digotal temp visare samt så ser den snyggare ut
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Manuell och automatisk klimatanläggning har helt olika systemuppbyggnad som jag skrev innan.

De har olika styrsystem, olika givare, annat "ventilationshus", olika ventilationskanaler och utblås mm. mm....

Kika i realoem.com så förstår du att det inte är så enkelt att man bara byter knappsats/display!

Mvh
Johan B

bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Så det är inte bara att plugga in? Finns det chans att det antingen fungerar eller inte? Eller är riskerna att något annat går sönder?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, systemen arbetar helt olika med många mer givare etc. för automatiska klimatanläggningen.
Det enda som i princip är gemensamt är kompressor, kondensor, värmeelement och slangarna till dessa fysiska komponenter.
I övrigt är uppbyggnaden annorlunda.

Jag skulle inte chansa i alla fall!

Det blir väl lite som att du tar styrboxen från en M3:a och pluggar in i din bil - kabelanslutningarna kanske ser likadana ut men systemen jobbar ju inte på samma sätt med samma givare etc.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.