|
|
|
|---|---|
|
När ska kan använda Shift point (man trycker växelspaken till vänster)? Vad heter detta läge med växel mot vänster? Min vän säger att det är skadligt att inte använda den när man kör hårt. Jag kände inte till det och undrar hur skadligt det är och hur/när/varför man använder den. Är det skadligt? Vad gör den exakt? Bilen är en F11 530xd och jag kör hårt med den på Comfort-läge men har aldrig i växelspak till vänster. | |
|
Hej, Eftersom ännu ingen svarat på dina frågor - svaren borde egentligen finnas i handboken, men den är kanske förkommen ? De brukar ju inte finnas kvar till sina bilar särskilt länge, verkar det - tar jag mig friheten, dock utan göra anspråk på att vara expert eller ens kunnig. Men tydligen verkar gamla märken hålla ännu, kollade jag just med kunnig son. Alltså: Växelspaken till vänster kallas på min bil "Sportläge". Då håller sig lådan längre på de lägre växlarna och man får lite mer action. Om man i Sportläget drar spaken framåt eller bakåt, övergår Sportläget till "Manuellt läge" , där varje rörelse av spaken framåt eller bakåt växlar upp respektive ned. Då kan man dra på växlarna ända till varvstopp . Vilket läge som är skonsammast för bilen överlåter jag åt dig själv att bedöma. /Lennart |
|
|
Tack för svar Lennart. För förtydligande. Det är växellådan som tar stryk menade polaren. |
|
|
Hej du fick svar i din andra tråd med exakt samma fråga... bäst och enklast att hålla sig till en |
|
|
ser nu att du ställt frågan på tre ställen - onödigt |
|
| Det finns ingenting förutom bränsleekonomin som skadas av att köra i sportläget. Noll och intet. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Man spärrar lockup i sportläge. När bilen kallstartar så går den insportläge tills en viss temperatur uppnåtts, för att katterna ska bli varma fortare för mindre utsläpp ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Overdrive? Blev det 1995 helt plötsligt? ;) När bilen är kall så använde åtminstone min 530xd inte lockup på samma sätt men det är nog inte samma låda som f11 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.