AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
809

Bilen 318ti -03 går och varvar när jag slår av motorn och nyckel ur.

Di
100
Dixie
335i cab -08
318ti compact 03
840cia-96
Hej !

Ja det verkar konstigt att den fortsätter att gå och varva,30-40 sekunder, med avslagen tändning.Varför???

Sen kommer jag ut en stund senare och då startar inte bilen.Hämtar kablar men det hjälper inte.

Hur fan kan den plötsligt vara sten död ???Kanske behöver den kallna för att starta men i så fall varför då?

Det är min vinterbil så den går inte många mil. Jag hoppas att någon av er där ute vill förklara vad det är som behöver åtgärdas/Mvh.Dixie
Di
100
Dixie
335i cab -08
318ti compact 03
840cia-96
Idag startar bilen direkt men går bara 5-10 sekunder sen död.

Hur får jag upp baksätet för att komma åt att knacka lite på bensinpumpen?

Det känns onödigt att beställa bärgare.

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Jag hade en compact en gång, men minns inte om jag tagit bort baksätet. Men väldigt många baksäten sitter med snap-in, så testa att rycka i framkant.

Det är väl inte fel att knacka på bensinpumpen. Men att bilen går med avslagen tändning låter mer som ngt annat. Känner inte igen detta alls, hoppas ngn annan kommer med input.

bl
2.294
blixten
325i -88
Låter som att bilen eventuellt glödtänder. När byttes tändstiften senast?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Glödtändning har jag inte hört på över 10 år och då var det på Falkenberg Classic :-)

Men för att det ska kunna inträffa krävs det att motorn har en förgasare (det kan inte hända på samma sätt på insprutningsmotorer).

Vi pratar om en N42 här med port injection, VANOS och Valvetronic.

Det låter mer som problem med tändningslåset (eller någon styrsignal som kommer därifrån - kort och gott att motorstyrsystemet och vissa andra system inte riktigt fick signalen av att stänga av motorn).

Men det där kan vara svårt att köra ett post-mortem analys på. Rekommenderar istället att fokusera och felsöka på varför den inte startar (och hittar du det felet så är det nog också förklaringen till det märkliga beteendet).

Men det är den sedvanliga metodiska felsökningen som ska appliceras här.

* Får startmotorn ens en signal när du försöker starta?
* Och när du väl fått snurr på startmotorn, då kan du oroa dig för bränsletillförsel, så då är det läge att mäta bränsletrycket.
* När de verifierat att du har bränsletryck så verifierar du om DME ens försöker öppna spridare och styra tändspolar - så det är bara att skopa eller mäta signalerna till en cylinder.

Tillägg : Just det, som Johan B skriver nedan - jordfel kan ge ruggigt märkliga beteenden också. Oftast helt eller halvdöda system. Ibland kan även spänning backmatas in i system via jordfel och man får helt knäppa elströmmar och mycket märkliga beteenden (ett enkelt exempel är en lampa som lyser svagare när någon annan lampa tänds - tänk dig nu detta på styrsystemboxar och sensorer och givare - blir mycket märkliga fenomen).
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...eller jordfel i motorkabelhärvan eller liknande...

Felkodsläsning kan vara en första åtgärd.
Med en BMW-anpassad sådan bör du få ut relevanta felkoder som kanske kan ringa in felet.

Har bilen dragkrok?
Om så är fallet, är det en tänkbar felkälla när kontakten ärgar sönder och ger diverse jordfel.

På alla BMW jag har provat, rycker man baksätet uppåt i framkant för att få det att lossna från clipsen. Sean får man dra det framåt för att det ska lossna i bakkant.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Di
100
Dixie
335i cab -08
318ti compact 03
840cia-96
Jag fyllde på 9 liter bens(halv tank)och bilen startar direkt !!!Kör några kilometer och tänker att jag väl hemma behöver stanna motorn och starta igen för att se vad som händer...men inget händer =sten död igen.

Jag vissnar och bärgar bilen till en verkstad (PG)som kan bmw.Skall be om en felsökning.

Är det bara pumpen eller mer?Det blir spännande att se.

Tack för tipsen här! Jag återkommer om prblemlösningen.

Di
100
Dixie
335i cab -08
318ti compact 03
840cia-96
Det är vevaxelgivaren som inte fungerar.Den kostar 300kr men jobbet är
beräknat till 5000kr.Den sitter nog väldigt illa...

Sen kan det bli mer som dyker upp...

God fortsättning!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att vevaxelgivaren kan göra att motorn går väldigt dåligt eller inte alls, är inte helt ovanligt...

Men att den skulle göra att motorn inte stoppar när du "stänger av" den, har jag aldrig hört innan!

Risken finns kanske att du har ett el- eller jordfel i motorkabelhärvan som i sin tur har dödat vevaxelgivaren...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Di
100
Dixie
335i cab -08
318ti compact 03
840cia-96
Nu är pulsgenerator varvräknare bytt och bilen går bra.

Stor som en tumme kostar 1800kr och insuget fick demonteras för att komma åt.Tre timmars arbete ca.

Det är bara att hoppas på att det inte är kabelhärvan också.Det lär väl märkas isf.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.