|
|
|
|---|---|
|
Svärfars 320d e92 har fått problem med att antispinn/sladd går in vid vänstersväng... inte varje gång men ofta, helst i rondeller. Inga felkoder när vi läste ur med carly... förutom nån bumper antenna, men tror inte det har med det att göra.. :P nån som har nån ide vart vi ska börja? | |
| Troligen ABS-ringen på drivaxeln som rostat och sväller ut så den skaver på givaren. Det finns många trådar om det om du söker. Här är en Länk | |
|
tackar! som jag fattat är ringen inget som byts på BMW? såg även att Autodoc tog 1500:- för en komplett SKF drivaxel så frågan är vilket som blir billigast... att lämna bort och byta ring eller att lämna bort och byta hela drivaxeln?!?! Lite trist på en 12a som rullat knappt 12k.... den kommer nog vara till salu snart om jag känner svärfar rätt! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Börja med att kolla lufttrycket i alla däck, kolla också mönsterdjup på samma axel så det inte skiljer väldigt lite ställer till det. limiten är 5% och minskar vid kurvtagningen. Mjuka vinterdäck brukar också ge problem vid tex omkörning där man trycker på ordentligt. En del har fått stänga av antispinn för att den inte ska gå in. Så det finns flera parametrar än trasiga kransar som kan skapa irritation. Man kan ju koppla upp bilen och köra livedata på alla sensorer och se om det syns nån markant skillnad på hastighet. Sedan kan även rattvinkelsenorn ställa till det i rondeller. Är det fel i systemet så lagras det felkoder även om dom är tillfälliga ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej Ser inte årsmodell på bilen ifråga, men det behöver inte vara självklart att byta axeln, ibland räcker det med att byta en lös krans. Det är inte lätt att veta dock, man får leta fram och tillbaka några gånger i databaser. |
|
| Det är en 12a som gått ca 11tusen mil | |
|
Det räcker nog inte med miltal, du får ta fram numret på bilen och börja leta i reservdelsktaloger, ssk BMW:s egen. Ta fram de sju sista i dit VIN-nummer och knappa in här Länk |
|
| Tanken var om det är värt att lämna bort och lägga tid/pengar på att byt ringen eller lägga pengarna på en ny drivaxel istället… | |
|
Jag fick bytt på en e90 en gång och då var det bara ringen. Kostade inte mycket vare sig tid eller delar, men minns inte exakt. |
|
|
Räckte med att shimsa med en tunn bricka..ingen permanent lösning men svärfar blev nöjd! … lutar åt att det kommer bli mitt bekymmer för han undrade om jag ville köpa den… vad skulle vara vettigt att betala för en e92, 320d, 11200mil, taklucka, hifi, skinn, ljuspaket.. ingen m-sport tyvärr förutom ratt och knopp. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.