|
|
|
|---|---|
|
Smällde bilen mot en trottoarkant häromdagen, slutade med att både däck och fälg höger sida gick åt helvete:/ Har helförsäkring, någon somvet/har erfarenhet om den även täcker nya däck och fälg? Eller vad som gäller. Fälg är ca 6 år gamla nypris va 4500kr st. Däck 1600kr st. Hört något om att det kan bli stora avdrag efter hur gamla däck och fälg är? Mvh | |
|
I princip en grej som täcks av vagnskadeförsäkringen. Men, som du själv är inne på, allt nyvärde reduceras ganska rejält med ökande ålder. Däcket självklart, fälgen kanske lite orättvist. Men sån't är livet. För att få klart besked, kontakta ditt försäkringsbolag. Eller läs de finstilta villkoren. /Lennart |
|
|
Har kontaktat länsförsäkringar för att jag ville ha svar angående detta, men personen kunde inte svara. Saken är att jag fått erbjudande att köpa en uppsättning stjärneker 17tum med gummi inom en begränsad period till ett mycket bra pris. Hade velat ha svar av skadehanterare men icke. Därför hoppades jag på svar här=) |
|
|
Om däcken är 6 år gamla kommer ersättningen vara väldigt nära 0kr Självrisken på vagnskadan kommer sannolikt göra att det blir bättre för dig att köpa en uppsättn8ng själv |
|
|
Bilen är inne på verkstan nu, så min tanke är att det förhoppningsvis inte är skador på bakaxel/framvagn, så smälla på ett par egna däck och på det sättet slippa ev självrisk. Så svårt att veta för skadebesiktning är först nästa vecka och som sagt erbjudandet gäller nu...men som sagt däckoch fälg såg jag själv vara helt körda. |
|
|
Ja, jag glömde att ta med självrisken i kalkylen. Med den inräknad har du inte ens ett förhandlingsläge mot LF. /Lennart |
|
|
Risken är nog stor att du fått skador på fram- och bakvagnsdelar - i absolut lindrigaste fallet kommer du att behöva en fyrhjulsinställning...men troligt är att du behöver byta delar också... Men du kanske kan deala med försäkringsbolaget och säga att du har hittat fälgar som du vill ha x kronor för om de köper det. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Förväntar mig tyvärr det värsta=/ | |
| Om priset är tillräckligt attraktivt på de andra däck och fälg så köp dem nu, och sälg dem senare om det blir så. Är priset tillräckligt bra så bör du inte gå back på dem iaf. | |
|
stjärneker 17 tum med pirellidäck, inga skador. 5-6mm kvar. 3500kr. Prisvärt? |
|
| Det är prisvärt! | |
|
Tack för alla svar, får köpa däcken. Men aldrig mer en gt. Bara massa skit med den hittills:/ Detta var lite av droppen. |
|
| Den här olyckan berodde väl inte på att det är en GT? | |
| Grelle: Om ett halvår kommer han göra inlägg på detta eller andra forum om att det är dålig kvalitet på BMW:s fram/bakvagnar... | |
|
AlexanderK: Lustigkurre=) Nej, snarare så att jag märkt att GT:n inte är en vinterbil överhuvudtaget samt att under de tre år jag snart haft den haft en hel del problem med diverse felkoder och annat. Annars är det en fantastisk bil både utseendemässigt och körmässigt. |
|
|
En GT är väl inte bättre eller sämre vinterbil än en sedan eller touring? Är det rutorna som spökar isf? |
|
| Rutorna, bakspoiler, bakluckan... | |
|
Ja, har sett tråden om spoilern. Min GT har inga problem med rutorna. Måste ju vara samma konstruktion. Men man kan få dåliga exemplar också. Vissa krånglar ofta, andra aldrig |
|
|
Ja, även haft problem med bromsar, egr osv. Kanske bara är så att jag tyvärr fått ett måndagsexemplar. Supernöjd med bilen annars. |
|
|
Den enda hållbara lösningen på det där med rutorna är faktiskt varmgarage. Nissen80: Kul att du uppskattade min syrlighet. För övrigt kan man säga att du är supernöjd med bilen förutom alla fel du haft? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.