|
|
|
|---|---|
|
Måste utesluta något den kan starta i 3sek med rena stift. Tacksam för svar. | |
|
Hej, Skulle gärna ha kommit med något mer diagnosartat tips, men som svar på din fråga finns det två varianter, antagligen fler. 1. Med en vanlig gammal tändintällningslampa / stroboskop. Eller 2. genom att lossa ett tändstift och hålla mot godset. Fast jag tvivlar på att felet sitter i själva tändkretsen. /Lennart Edit: En självklar orsak på en gammal bil: bränslepumpen! Ger precis det symtom, som du beskriver. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det första som slår mig (när jag läser felbeskrivningen) är att problem med kontinuerlig bränsletillförsel. Primningen fungerar (som tillför bränsle för att hålla igång motorn några sekunder) men bränslepumpen går aldrig igång och därför dör den kort därefter. Koppla in en bränsletrycksmätare och kolla. Det sitter redan en Schrader-ventil framdragen på fuelrailen. Så det tar bara ca 4.57 sekunder att bekräfta/dementera problem med kontinuerlig bränsletillförsel. |
|
Ja låter lurt när den är blöt på stiften hela tiden efter den startat. Har mätatat alla spolar och dom är okey, samt hittar inga sprickor. Tig felkoder när den dog efter första start. Då vare dålig tändeffekt på 4 och 6. Men när den startar med ny rengjorda stift borde dr ju inte vsra tändspolarna. Ska kolla soppatrycket i morgon. |
|
| Ville ju helst slippa riva hela bakdelen. De ä ju en A- traktir så rätt mycket rat i vägen. Men tack för hjälpen. | |
@518 I STARTEN : Har du fått igång M54'an? Vad behövde du göra för att få den gå rätt? |
| Det enda som fungerade var att dra igång den, startade efter 50-60m. Har fått göra det en gång senare med. Verkar som att något händer om dom bara får gå någon minut och sen stängs av. | |
Ja o ja... M5x-motorerna är ökända för att sura ned sig om de startas från kallt och de får bara gå en mycket kort tid (fast det är mer vanligt när man bara har igång motorn 5-10 sekunder och sedan stänger av - en minut eller så brukar inte vara några problem men det kan såklart inträffa då också). Har även hänt mig med Volvo-motorer ett par gånger (så inte bara ett BMW-unikt problem). Om det händer, så ut med tändstiften (som garanterat är blöta) och spraya rena med bromsrengöring eller bränn dem torra eller något i den stilen. Koppla ur vevaxelgivaren (borde räcka för att motorn ska vägra starta - vad man vill är att förhindra att spridarna öppnas) och dra runt motorn med startmotorn 5-10 sekunder för att vädra ut cylindrarna. Efter denna manöver så ska du ha åtgärdat nedsurningen. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.