AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.303

X3 2013 hugger

He
120
Henric_E
BMW X3 2.0D -13
BMW 320i -06
Citroen Berlingo HDi -15
Hej och god fortsättning.
har 2st frågor egentligen

Har upptäckt ett eventuellt problem med familjens X3.a en helt sedvanlig 20d, automat med xdrive från 2013 som gått ca: 16 000mil
när man ska backa ut från uppfarten (från helt stillastående) så hugger den lixom till. ungefär som att bromsarna inte släppt från oken på en bil som stått stilla länge. (bilen har enbart stått på P och inte med handbroms i).
Vid gaspådrag kan det även "hugga till" ibland. men framförallt märker jag det när man bromsar in och bilen motorbromsar innan man ska in i ex. en korsning. då hugger den till.
det knepiga är att jag bara märkt att den hugger till en gång vid acceleration och en gång vid nedbromsning.
ALDRIG 2ggr åt något av hållen.

fråga 2 då.
som jag kan se så så har aldrig oljan varit bytt i bakre differentialen, fördelningslådan eller själva växellådan. har fått höra att dessa är livslånga men börjar tvivla och funderar på om man ska göra det.
Ni som kan. SKA man byta dessa oljor? hur ofta ska de isf. bytas och kan man göra detta själv? bakre differentialen är ju enkel men hur är det med fördelningslåda och växellåda?

någon som besitter bra kunskap och lite how to så vore jag ytterst tacksam :-)

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Den korta versionen: BMW säger att det är 'lifetime' på oljan i vxllådan (vad det nu betyder) medan ZF själv anger byte (har för mig det är 10 000 mil). Vad gäller diffen är jag inte lika säker, men det är så lite olja och ett byte är inte fel. Då kan man också se konditionen på oljan/diffen. Vad gäller fördelningslådan är den inte bullet proof om man säger så. Många som har fått byta av olika anledningar. Dels kan den gå sönder pga fel inuti, dels är den känslig för skillnad på hjulomkrets fram-bak. Det finns många trådar här på AP i alla dessa ämnen om du vill ha den längre versionen.

Matthias

He
120
Henric_E
BMW X3 2.0D -13
BMW 320i -06
Citroen Berlingo HDi -15
Tack för svar Mattias.
När det gäller däck så har jag alltid varit extremt noga. växlar alltid däcken fram och bak inför varje säsong. fick punktering på ett av däck (som var ganska nya) och bytte då alla 4 för att vara säker just på grund av kända problem.

Oljebyte i diffen får det bli oavsett till att börja med. någon som vet vilken olja det ska vara och mängd?

"hugget" som upplevs känns som om det sker i bakändan men det kan ju utgå från annat ställe då som bekant driften kommer från framändan på bilen ;-)

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Har aldrig behövt byta olja i diffen, men jag hade köpt på BMW då det är så lite.

Angående hugget, kanske idé att läsa av felkoder. Lite långsökt kanske, men möjligen är det något med antispinnsystemet och då ngt med begynnande slitage på givare-läsare vid hjulen.

He
120
Henric_E
BMW X3 2.0D -13
BMW 320i -06
Citroen Berlingo HDi -15
Hej igen, nu har jag analyserat lite till och ska åka in i garaget med den efter jobbet.
När jag står stilla på (P)
Trampar in bromsen
För spaken till (R)
det "rycker till" i bilen och det hörs ett metalliskt "klonk" som jag upplever från bakre delen av bilen.

Ska lyfta upp bilen och försöka återskapa det när jag är under bilen och någon gör samma manöver inne i bilen. för att säkerställa vartifrån klonket kommer.

Några tips såhär på förhand om vad jag ska titta mer efter än att lokalisera klonket?
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Jag kan inte X3:ns chassie, men det låter som en större bussning där bak kan vara dålig. Ganska typiskt beteende.

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Nåt i den här riktningen, dvs de stora i hörnen. Men kan vara annat också.

Länk

He
120
Henric_E
BMW X3 2.0D -13
BMW 320i -06
Citroen Berlingo HDi -15
lyfte upp bilen i lyften med frugan vid ratten och testade igår.
Parkeringsbroms i och frugan växlade mellan P och R. vilket resulterade i att vänster drivaxel rörde sig lite med det välbekanta ljudet men bakhjulet stod stilla...
Summa summarum av testet: Vänster yttre bakre drivknut slut.
Beställde en komplett drivaxel med knutar från Autodoc. återkommer när den är bytt om hela problemet löste sig.

Någon som bytt drivaxel bak. måste man plocka bort "locket" på diffen för att plocka bort någon låsring eller dyligt eller är det bara att "rycka" ur drivaxeln ur diffen??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.