AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.161

Medbringare zf låda

Hej alla vet någon om det finns medbringare till zf låda för knutkors istället för hardyskiva?
Hej,

Jag har ingen aning men undrar varför du frågar.

Hardy-skivan betyder nog väldigt mycket bmw-känslan. Den håller normalt länge, uppskattningsvis 20-30 kmil.

Så varför byta den mot en "sämre" lösning, som dessutom kommer att kräva en större modifiering av både kardan (plus balansering) och lådans utgående medbringare.

Åtminstone såvitt jag förstår.

Men, återigen, track driver bmw-slangen kan nog ge besked! :) Fast en automat på bana...

/Lennart
Hej
anledningen är att jag använder en sån låda i en rallycrossbil o får inte till vinkeln helt ok mot stödlagret med en hardyskiva o behöver en knut där istället

DÅ är bmw-slangen rätt instans! :)

Håll ut, han brukar "vakna" framåt natten. :)

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Idag vaknade jag tidigt - solen har ju knappt gått ned (men tillräckligt för att det ska vara säkert att krypa ut)! :-)

Kan inte minnas jag sett någon sådan medbringare till en BMW-modell. Men ZF används och anpassas för tokmånga andra bilmärken, så kan finnas något där - ska snoka...

Vilka ZF-lådor pratar vi om? S5-16'or? S5-31'or? S5-39'or? S6-37'or? S6-35'or? S6-53'or?

Men det enklaste (och billigaste) i det här fallet måste rimligtvis vara en adapter - en skiva med hål med PCD för växellådans medbringare och med hål med PCD för knutkorsets medbringare (typ någon fyrhålsvariant).
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
ZF S5-42 (och nog även S5-47) har u-joint medbringare (sitter väl på Ford bland annat om jag minns rätt vilket förklarar nog varför det är ett knutkors på medbringaren).

Men... Sen är det ju det där med att splinesen ska passa din låda men även lämpligt djup och tätningsyta mot packringen. Sen måste ju kardanaxeln matcha den där u-joint medbringaren (ganska ovanligt med kors som har olika längder och diametrar på sina armar).

Så därför är det troligtvis mer rättfram och enklare att köra med adapter. Det kanske redan finns sådana färdiga att köpa.
Om inte så är det några enkla mått som behövs och en mekanisk verkstad kan tillverka en sådan (dessutom är det inte kritiska mått på hålen såsom press- eller slip fit så brotschning och dylika dyra operationer behövs inte). Fördelen med en sådan adapter är att den väldigt enkelt kan göras en ny eller kan tas fram en ny i en annan tjocklek om så skulle behövas.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fast de u-joint medbringare jag hittar är oftast till lite kraftigare växellådor.

De där S5-42 och S5-47 sitter väl på bland annat Ford's Power Stroke och de är väl ofta på 3 eller 6 liter :-)
Så splines och diameter på utgående axel är troligtvis lite större än på en liten ZF S5-31... Antar jag...

Här är däremot en ZF u-joint medbringare...
Länk

Fast till en ZF S5-680.... En lite väl stor låda... ZF's artikelnummer för just denna är 1290 395 209 (men ZF har minst två andra typer av u-joint medbringare för denna låda)....
Hej tack för mycket info har hittat en adapter på lmr som funkar efter lite modifiering hoppas jag.
Lådan heter zf s5 31 det skulle ändå va bra med en färdig medbringare om de finns. Vet du om alla zf som sitter i bensinarna har samma utväxling? även om de inte har 098 som slut nr mvh

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, S5-31 familjen.

I den ingår 260Z, 280Z, 310Z och 320Z.

Mig veterligen så satt 260Z endast i dieselmodeller och var baserad på ZF S5-31 D dvs med dieselutväxling. Är ganska säker på att 260Z diesel hade samma utväxling som 280Z dvs 1=5.09, 2=2.80, 3=1.76, 4=1.25, 5=1.00 och R=4.71.

Men alla bensinare (280Z, 310Z, 320Z) ska ha samma utväxling dvs 1=4.21, 2=2.49, 3=1.67, 4=1.24, 5=1.00 och R=3.85.

280Z bensinare var ovanliga på BMW om jag minns rätt, enda jag kan komma på som den satt på var E53 X5 3.0i M54 och då var det en lite annan variant då denna var gjord för fyrhjusldrift (anslutning till transfer box).

Så du har garanterat en 310Z eller en 320Z.

Vilken slutsiffra tänker du på?
De är inte unika och således inget man ska använda som identifiering överhuvudtaget.

Den ENDA markering som betyder något när det gäller identifiering är ZF's bokstavskod som består av tre bokstäver.

Den hittar du på undersidan längst fram på sprängkåpan.

Här är exempelvis en HCH-kodad växellåda.
Länk

Vilket betyder att detta är en 320Z låda.
Och just HCH varianten har det lite större främre nållagret för bottenstocken (27x44x23.2 jämfört med 25x44x20.7) och således en aningens annorlunda dimensioner på bottenstocken.

Står det HDU, HMU eller HMW är det också en 320Z låda, fast tidigare versioner än HCH (och således det lite mindre nållagret).

Men exempelvis HDS och HDX är också 320Z lådor.

Däremot HOR, HDJ, HDL, HDM och HDG är 310Z lådor.

Så säg vilken bokstavskod (tre sista bokstäverna) du har så kan jag säga vilken låda du har!
Jag ska kolla om de finns kvar då lådan e omsvetsad de e en diesellåda jag har nu vet jag. men som sagt de vore intressant om det fanns en färdig medbringare som passade. har det alltid vart hardy på dessa i bmw?

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, en diesellåda.

Men då är det nog ingen 310Z eller 320Z, fanns mig veterligen ingen version av dessa på någon dieselmodell från BMW.

Du har troligtvis en 280Z som satt ihop med en M47 dieselmotor (tex E46 318d, E46 320d, E39 520d).

Vilket isåfall gör att du kommer att hitta HCI, HCL, HCM eller HDZ på din låda.

Men som sagt kan inte minnas jag sett någon sådan medbringare till en BMW-modell.

De enda jag kan komma på är typ E34 520i M50, E39 528i M52 mfl med automatlådor. Men det var då nästan alltid Jatco lådor vi pratar om.

Vissa av dessa hade kardanaxlar i stil med #2 i bilden nedan
Länk

Nu är automatlådor inte mitt favoritämne direkt, så jag har i princip noll kunskap om dessa (då de inte intresserar mig överhuvudtaget).

Men tittar på du ZF's autotrannys från samma era (typ 5HP-18, 5HP-19, 5HP-24, 5HP-30) så är det guibos, guibos everywhere (and not a u-joint to drink)!

Men vänta 4HP-22!

Detalj #10 är nog det närmsta jag kan komma en medbringare för knutkors från en ZF låda.
Länk

Men sen är det diameter fär ytorna mot packbox och utgående lager som kan ställa till det, även splines kan såklart ställa till det samt installationsdjup och lite annat. Så det finns många if, else and buts...

Det enklaste brukar vara att köpa detaljen och när man har en fysisk version så är det mycket enklare att mäta och utvärdera vad som går att göra och inte går att göra.
Tja vet du hur man ser om det är en cr låda när det är 262 med lös kåpa
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nä, har inte så bra koll på de där.

Men alla CR 262 var väl dogleg's - eller hur?
Om man har en stång eller rör med YD 10mm (är ganska säker att det är ett 10mm hål i den där växelväljaren på mina Getrag lådor) så kan du lägga i olika växlar och prova. Annars ta bara den största stjärnskruvmejseln du hittar, fungerar det också.

Vad jag vill komma till är att om R och 1 är i samma gate (ovanpå varandra) så är det en CR. Om 1 och 2 är i samma gate (ovanpå varandra) och R lägger helt ensamt till vänster så är det en helt vanlig låda.

Just R är tokenkelt och går toksnabbt att identifiera (då utgående axel snurrar åt ett annat jämfört med alla andra välxar).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.