AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.102

behållaren som fastnat f10

Länk

Hej

Behållaren som fastnat i ett halvläge. Går att stänga ner den men inte öppna upp helt. Misstänker något har fastnat inne på någåt sätt. Hur skruvar jag av det för att få det att fungera?

Har googlat men inte hittat något. Har hittat något om E91 men vet ej om de e samma tillvägagångssätt att skruva upp det?

Hej,

Bilden får mig direkt att tänka på askkoppen i min bil, som är från den där tiden då alla rökte, alltid och överallt, följaktligen även i bilen (fast aldrig i min, för tydligheten skull).

Locket till askkoppen har en funktion som gör att ett tryck på den stängda luckan öppnar densamma. När man sedan fäller ned locket, låser det automatiskt fast. För att sedan kunna öppnas med ett enkelt tryck igen.

Mekanismen är mycket starkt beroende av tyngdkraften, som får ett par lättvikts-plastarmar att falla ned i rätt ögonblick. Men funktionen är känslig, och det räcker med att den smutsas lätt av damm eller t ex spill av drycker eller annat.

På min bil måste man lyfta ur mittkonsolen för att komma åt. Placeringen på din bil tyder på att en liknande operation krävs. Ingen stor sak, det gäller bara att veta hur. Youtube eller någon special-site för f10 (3-serien? Sorry, kan inte alla varianter.)

Skall se om jag senare kan länka till bilder från min askkopp, bara för att ge en idé om konstruktionen och funktionen.

/Lennart

EDIT: Rätt kass bild... Plastarmen, som går snett uppåt, skall röra sig fritt enligt dubbelpilen. Men aä alltså så lätt, att lite damm eller annat kan hindra dess fria rörelse, vilken är helt avgörande för felfri funktion. Annars blir mekanismen i bästa fall svårmanövrerad (trycka/försöka flera gånger) eller helt omöjlig.

Fotot taget från sidan. På motstående sida finns det en arm till. De sitter ihop och arbetar tillsammans.

Länk
Håller på ladda upp en klipp, länkar när den e klar.

Det är som du beskrev det. I mitt fall tror jag de e någon eller några mynt som åkt in bakom på något sätt. Brukade förvara mynten där. Om jag hade kunnat ta bort själva locket så hade jag kanske kunnat pilla upp mynten utan att behöva riva ner hela mittkonsolen.

För locket fälls på insidan när locket öppnas upp och då tar den i något. Så mitt tanke är först att få bort locket om det är möjligt.

Har googlat men svårt att googla rätt då jag inte ens vet vad en sån sak heter.
Glöm att kunna lossa enbart locket!

När min askkopp strulade, försökte jag "ovanifrån". Det bara går inte.

Boxen är 99% säkert en komplett enhet. Börjar du vålda, slutar det med en ny box monterad på rätt sätt, dvs med mittkonsolen loss och sedan underifrån.

I det läge boxen är monterad, och med locket begränsat rörligt, kan du kanske rädda situationen genom att gå in rätt väg och rensa bort vad det nu handlar om.

/Lennart
Länk

Länk

Såhär ser det ut.

Det ser onekligen ut som att något lagt sig ordentligt ivägen.

Men det ser också ut som att "locket" på mittkonsolen sitter på ett sätt som påminner om det min bil.

Det borde gå att googla hur du kan få loss det. För min bil finns det på nätet och operationen är mycket lätt att genomföra.

Prova att googla f10 center console removal. Borde ge vägledning. Men observera att det räcker med att avlägsna ovansidan, locket. Du bör alltså inte behöva lossa hela konsolen, från golvet och med klädsel o s v. Bara locket.

/Lennart

videon e för 3-serien, men som du skrev är det integrerat. Tror ja har minst lika mynt där inne som han hade.

Ska googla lite mera, har hittat några klipp fast då har det varit automatlåda.
Fick upp locket!!

Myntet satt stående och satt fast. Trodde jag kunde fiska upp den med magnet, pincett osv men den rörde inte på sig. Tog skrovmejslen och tryckte till så den släppte och la sig ner. Nu går locket upp o ner utan problem men myntet är kvar.. Antar att den kommer va kvar där många år om jag inte får för mig att riva ner hela konsolen, vilket jag inte är så sugen på att göra..

Nästa projekt funderar jag att ta bort den aldrig använda snap in adaptern...fyller ingen funktion och aldrig använd.
Grattis! :)

Nu finns det ju inte längre någon akut anledning till att lossa mittkonsolens lock, men skulle du behöva göra det någon gång i framtiden, är det inte särskilt svårt.
Din länkade video visar på principen. Men det går att göra på ett lite enklare sätt.

/Lennart
Tackar för ditt stöd!!

Hade inte varit fel o riva mittkonsolen och rengöra fint och pedant, men får vänta :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.