AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.207

knirkande gummiljud från bakvagn vid gupp etc.

Henrik_530
Från en nyligen inköpt 530 -93 har jag ett gummiliknande "knirk"-ljud från bakvagnen och ibland från framvagnen. Inget oljud vid normal/snabb körning/kurvtagning på slät asfalt.

Vad är er bästa gissning på felet och kostnad?

Tacksam för svar från expertpanelen på denna säkert vanliga fråga!
/Henrik

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!
Sök inläggsfunktionen(uppe till vänster) är en bra början ...

Mvh Janne.
Henrik_530
Hej,
Jo tack, jag har sökt, men det mesta handlar om klonkande missljud, så inte fallet här. skulle kunna vara dämparna som gett upp, men då borde ju väghållningen påverkats drastiskt, eller?

/Henrik

Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau
E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau
Ursäkta en dum fråga: det är inte knirk från inredningen då? Det hade jag ibland i min fd 540 -93. När jag körde över gupp och liknande kunde det komma ett knirrande bakifrån som jag tror kom från bakdörrarnas lister, eller något... Vridstyvheten är väl inte 100%ig.

/Mattias
Henrik_530
Tack för kreativt svar! men det kommer från bakvagnen och är så pass kraftigt att det är ngt. som är utslitet...frågan är vad, men det blir väl verkstadsbesök vad det lider.
/Henrik

På min 525-89 hade "dammskyddet" som sitter över stötdämparen inne i fjädern spruckit och fastnat i fjädern till följd att genomslagsgummit följde med fjädern upp och ner,det lät som du beskriver.
Henrik_530
Tack för tipset!
/Henrik
bu
19
bullen
520ia 89
med all säkerhet tror jag att det är stötdämparlagren som är slut.sitter i stötdämpartornen.har lika dant på min bil.ska byta stötdämpare i helgen o fjädrar får se om det blir bättre.mvh nicklas
at
140
ataim
523i -98
Hej!
Var det lagren i stötdämpartornen? Jag har nu fått knirket på min E39 och det verkar ha med att bakvagnen rör sig upp och ner.
Har inte gjort ngn djupdykning i detta ännu.

mvh Lars
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.