AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.739

Hur hitta stjärnmärkta däck?

TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Hej,

Som rubriken; Hur tusan hittar jag stjärnmärkta däck?
Jag tänkte beställa antingen
245/40-19" & 275/35-19"
245/35-20" & 285/30-20"

beroende på om jag väljer 19" eller 20" till nya sommarfälgar.

Båda skiljer 0.4% men av erfarenhet kan det skilja betydligt mer, eller mindre, dessa ska fungera med xdrive.

Tack på förhand
Leta efter lilla stjärnan i produktnamnet. Vissa skriver ut (BMW).
Michelin web-filter verkar bara föreslå stjärnmärkta däck till BMW, och har vissa staggered (fabrikslevererade) kombinationer i listan.

Jag har en fråga under behandling av Michelin, men någon här har kanske en uppfattning.
Frågan är: När det finns stjärnmärkta däck i båda (staggered) dimensioner i en däckmodell som kom från fabrik (i samma dimensioner men annat fabrikat), kan man då tro att rullomkretser är inom BMW-tolerans.

(En notering till TS: BMW:s gräns för olika däckmönsterdjup är 2mm skillnad som motsvarar ca 0.6%. Jag vet inte hur lika BMW-anpassade storlekar är men jag köper inte däck till min xDrive om de nominellt skulle skilja 0.5% redan vid montering.)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du köper däck hos t ex. däckonline, så klickar du i BMW-OEM i söklistan, så får du upp däck med BMW-märkningen.

Köper du hos vilken random däckhandlare som helst, så anger du att det skall vara BMW-märkta däck.

Köper du hos BMW är du safe - men då kostar det iofs lite mer...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Jag lyckas inte (har redan före jag skrev tråden försökt) hitta på dackonline var jag kan få fram BMW OEM-däck.
I vilken söklista är det jag ska klicka i BMW OEM?

//Mattias
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Hehe, nu hittade jag.
Den rutan är av någon anledning vit hos mig.

[url=Länk

Men nu då, jag hittar t.e.x. dessa:
Länk
Länk

Bara för att de är stjärnmärkta, betyder det ju inte att de per automatik är matchade?
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Stjärnmärkning är väl inte per automatik matchade. Däck1 och däck 2 är inte levererade i par men alla däck med stjärna är väl tillverkade med extra liten felmarginal och därmed borde de vara "lite extra lika" stora ("lite extra lika" omkrets) jämfört med icke stjärnmärkta som kan variera lite mer i storlek mellan olika individer.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Nu fick jag svar från Michelin (tekniska avdelningen behövde engageras).
Jag frågade om rullomkrets på 3 modeller som är stjärnmärkta men som ändå inte dyker upp som förslag i Michelins sökmotor när jag söker på min bil (G22 med xDrive).

Jag tror det ger svaret på frågan om man kan anta att alla stjärnmärkta modeller, där omkretsen räknat bara från uppgiven dimension är tillverkade med avsikt att ge (tillräckligt) lika rullomkrets.
Svaret tycker jag ges av att 2 modeller med samma uppgivna dimensioner skiljer sig med 1.2%.
Detta med antagandet att jag kan använda det som Michelin uppger som slitbanans omkrets som ett jämförande på faktisk rullomkrets vid körning.

Vad BMW specar som max skillnad för nya däck vet jag inte men storleksordningen borde ges av BMW service handbok (för G20-modellen) att förslitning av mönsterdjup inte skall skilja mer än 2mm. 2mm skillnad i radie motsvarar 0.6%. Enligt obekräftad hörsägen bör man hålla sig inom 1%, som ”folk” använder som gräns när de räknar på teoretiska dimensionerna. Räknat på mina dimensioner (levererade av BMW, men inte Michelin) ger skillnad på 0.2%

De dimensioner som jag tittar på (Michelin Pilot Sport 4) har dessa uppgifter från Michelin:
Slitbanans omkrets på dessa däck är.

1) CAI 685444 (255/40 R18 99Y XL TL PILOT SPORT 4 * MI) => 2.029 m
2) CAI 651590 (225/45 R18 95Y XL TL PILOT SPORT 4 * S1 MI) => 2.023 m
3) CAI 308805 (225/45 R18 95Y XL TL PILOT SPORT 4 * MI) =>1.998m

Jag skulle tänka mig att använda modell (1) i bak och (2) i fram. De skiljer 0.3%
(1) och (3) skiljer däremot 1.5%. Det skulle jag inte känna mig lugn med (och lägga till slitageskillnad eftersom det inte går att växla fram/bak).

Någon som har info eller tankar om detta?
Jo
292
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
Finns det ngn statistik från BMW på hur många Xdrive bilar som fördelningslådan havererat pga att man kört med ej OEM-däck?

Är det samma krav om man kör med samma dimensioner fram/bak eller är det endast "staggered"?

En sak kanske om man kört med väldigt ojämnt slitage fram/bak, men det kommer ju hända oavsett om man inte byter i tid.

Tycker man verkar få väldigt varierande svar både från BMW ÅF och deras verkstäder ang *-däck eller inte...

Så länge man följer rekommenderade dimensioner ska det funka...
Max 2mm skillnad i däckslitage står det utan att göra skillnad på staggered eller inte.

Dessutom står det "The tyre size, manufacturer and tyre tread must be identical on all wheels; different tyre sizes between front and rear axles are only permissible if mixed tyres are fitted.

Här listar BMW specifika däckmodeller för olika bilmodeller (men utan att göra skillnad på xDrive eller inte):
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Information från BMW:s officiella källa och saxat från Länk

"I have had another reply from BMW. This should provide an appropriate answer hopefully.

Regards,

The following information taken direct from AIR states a maximum 2mm between all tyres on an X Drive vehicle.
Its in black and white direct from BMW. Problem solved .
Repair instruction
Notes and specifications for tyre / wheel exchange
3612... | REP-ALG-RAGRP36-3600_REIFENTAUSCH - V.6
ui-button
General:
•The tyre size, manufacturer and tyre tread must be the same on one axle
•To meet the BMW standards, the vehicle should be equipped with tyres from the same manufacturer and with the same tyre tread (tyres approved by BMW) on all 4 wheels
•The difference in tyre tread depth on one axle must not exceed 2 mm (control quality of suspension control systems and wheel alignment requirement)
•The tyres with the higher tread depths must be mounted on the rear axle
•The DOT age difference must not exceed 4 years
•The tyre pressure must be adjusted when the tyres are exchanged
•Wheel exchange between the axles
The wheels may be exchanged between axles to achieve even abrasion. However, BMW does not recommend switching the front wheels to the rear or vice-versa.
The wheel exchange may lead to the following customer complaints:

complaints regarding acoustics

Risk of increased lane groove sensitivity
Compliance with the following requirements is required when exchanging wheels between the axles:

Assess the wear pattern

The tread difference between the front and rear wheels must not exceed a maximum of 2-3 mm

Exchange the wheels between the axles every 5000 Km
**Additionally for all-wheel drive vehicles: **
•The tyre size, manufacturer and tyre tread must be identical on all wheels; different tyre sizes between front and rear axles are only permissible if mixed tyres are fitted.
•The tyre tread difference between tyres in all wheel positions must not exceed 2 mm (normal quality of the wheel control systems and wheel alignment requirement)
XXXXXX XXXXXXX

BMW Genius"

Enligt ovan ska däck med bästa mönsterdjup alltid monteras bak - kanske pga. stabilitetsfrågan i väta men kanske också pga. snabbare slitage bak då mer kraft går dit...

Det står dock inget specifikt om att stjärnmärkta däck är finjusterade i rullomkretsen vid staggered setup (vilket jag fått från flera andra trovärdiga källor) utan bara att däcken alltid ska vara BMW-godkända (stjärnmärkta)...det innebär ju dock att däcken är utprovade i samarbete med BMW för att allmänt ha de egenskaper som BMW anser att de måste uppfylla oavsett om det gäller rullomkrets, buller-/komfortnivå, slitagenivå och ren prestanda på torrt och vått mm.

Med tanke på priset av en havererad fördelningslåda, skulle jag personligen aldrig chansa på att köra med andra däck än de som BMW godkänner vid staggered setup.

Kör man samma dimension runtom, med likvärdigt mönsterdjup och har samma däckmodell/fabrikat, är det inget problem - då är det samma rullomkrets.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.