AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.638

Bryta på spridare 318 e46 A-traktor

Ska koppla H-reg på 318 E-46 -99
Tänkte bryta på spridarna..
Är det ständig minus/jord till spridarna som man kan bryta utan att ”bränna”
Styrboxen?

Eller måste/kan man sätta ett relä per spridare å bryta pluss signalen?

Lättast för mig vore om det gick att fimpa minuskablarna till spridarna å dra fram en ny gemensam minus till alla spridarna som H-reg boxen kan bryta vid 30kmh..

Hej,

BMW standard är konstant plus 12V på spridarna, medan DME jordar för att öppna.

Lätt att kolla på bilen.

/Lennart
Kanon!
Då bör jag kunna göra som tänkt fast tvärt om!

Kan man fimpa ständig pluss till spridarna och dra fram ny pluss från H-regg boxen som bryter denna vid 30kmh.

Eller vill bilens styrbox ha ”koll” på plussmatningen till spridare?

Mvh
Erik
Där är jag "överfrågad", som tysken säger. :)

Du får hoppas på att någon med erfarenhet kommer in här. "bmw-slangen" t ex. Men det finns nog många fler som vet.

/Lennart
Det var stor hjälp på vägen ändå å få koll på att spridarna styrs via minus!
Tack för den infon!

Vi får se om det är någon som vet om plussen bara är en ren matning från boxen och som lika gärna kan ”tjuvkopplas” från annat ställe..?

Annars får jag testa å bryta pluss signalen till spridarna å se vad som händer..

Alt så får jag fördjupa mig i hur/var antispinn stryper motorn..?
Är ju vajergas på denne gamle.. (därav H-regg ist omprogramering)
Så har fattat för att denna antispinn stryper bränsle/tändning ist för att släppa gasen..

Mvh
Erik
I mellantiden har jag - tror jag, åtminstone - sett att DME endast skickar styrström till ett avlastande DME-relä, som förser all motorelektronik - alltså även spridarna - med spänning.

Om det stämmer, vore det ju safe att ta 12V till dem varifrån som helst.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
E46 318i är ju lite snårig då det fanns typ 3 olika motorer till den.

Aha, -99... Då är det den mindre komplicerade M43-motorn vi pratar om här (bra motor och en någorlunda enkel motor så bra för denna typ av projekt).

Just M43B19-motorn i E46 var en oddballe när det gäller motorstyrning då den inte körde med någon av de vanliga Bosch Motronic eller Siemens som BMW brukar köra. Utan istället körde med ett BMS motorstyrsystem (något BMW internt hokus pokus som jag har väldigt lite info/kunskap om).

BMS står säket för BMW Motorsteuerung eller något i den stilen...
Verkar vara något variant (eller bantad) av ett Siemens system, troligtvis baserat på MS42.

Men...

Blev förvånad när jag kollade elschemat... Det verkar som att DME (motorstyrenheten) är kopplad till båda anslutningar (plus och jord) på spridarna.
Länk

Detta är lite förvånande då standardreceptet brukar vara (som lenwib skriver) att ha ett relä som matar med plus till spridare och massa andra komponenter (och det ligger en konstant spänning fram till komponenterna och motorstyrenheten läser sedan av spänningsfall genom sensorer eller styr komponenter genom att sluta mot jord dvs ground side switching design).

Detta gäller äldre motorer (som M20, M30), samtidiga motorer med M43 (som M52TU, M54) men även nyare motorer (som N62, N62TU, N52).

Fick bläddra fram till N54 bland mina Bentleys innan jag hittade ett exempel som ovan (där DME är inkopplad på båda sidor). Men N54 är inte riktigt rättvist exempel då det är en direktinsprutad motor.

Har inte Bentleys för nyare motorer, då de är så vansinnigt tråkiga att de inte intresserat mig ett skvatt...

Tänkte först om det är så att det sitter peak&hold spridare på denna motor (då kan man tänka sig man gärna vill ha koll på båda sidor - inget måste på något sätt ska påpekas).
Men ser nu att det vanliga saturated som sitter där...

Troligtvis har de bara flyttat in det här "huvudreläet" (eller delar av det) in i motorstyrenheten (DME) så det är motorstyrenheten som internt applicerar konstant +12 volt mot spridarna när motorstyrenheten anser det är lämpligt att göra så.

Tekniskt sett kan de lägga in viss övervakning på matarsidan inne i DME, som gör det möjligt för DME att till exempel detektera short-to-ground (någon av plusmatningsutgångarna drar absurt mycket ström så fort DME slår på spänningen ut mot spridarna). De kan även lägga in en krets som mäter strömförbrukning på plusmatningsutgångarna, men det är högst osannolikt om det rör sig om ground-side-switchad konstruktion.
Feldetektering görs då istället på kontrollsidan (där den sluter mot jord). För då kan den sitta och känna av att det är +12V vid ingångarna 51,50,49,48 (se bild ovan) vilket betyder att DME får sin spänning, DME har slagit på spänningsmatningen till spridarna, inget avbrott i kablaget till spridaren, inget avbrott i spridaren (den är hel), inget avbrott i kablaget från spridaren.

Så jag skulle fortsätta på så som du tänkt, istället för att DME ger konstant spänning till spridarna låter du H-boxen gör det. Sålänge som H-boxen slänger på spänning på samma sätt som DME skulle gjort så tror jag det ska fungera fint.
Jag tror inte logiken är särskilt komplicerad heller - jag skulle gissa på att spridarna får spänning i tändningläge II och START (så brukar det vara). Mer avancerat än så är det förhoppningsvis inte.

Kollar man elschemat så ser man att någon typ av övervakning finns på både plusmatarsidan (som skickar ut spänning på stiften 2,1,15,14) men även på kontrollsidan (som sluter spridarna mot jord via stiften 51, 50, 49, 48).

Men jag tror som sagt den där övervakningen på plusmatarsidan är mest bara för att kolla att man har spänning.
Den på kontrollsidan kanske är lite mer "avancerad" men det spelar ingen roll då det kommer att förbli helt orört.

Men självklart ska du proba och mäta hur utgångarna beter sig vid olika scenarios så du vet med säkerhet. Men här ovan är iallafall en kvalificerad gissning om hur det troligtvis är.

Tänk på att alla system är lite olika.
Ett gammalt L-Jetronic -85 system exempelvis (mycket gammalt som består av två helt separata elektroniska styrboxar som inte vet om varandra - den ena styr tändning och den andra styr bränsle).
När man vrider till läge II (och denna varianten primar systemet för någon sekund) så läggs det under en kort period +12V på BÅDA anslutningar mot spridaren (låter lite märkligt men är helt normalt). Det är det som visas i första sekvensen.
Andra sekvensen visar ett noidlight inkopplat istället för spridaren och det lyser såklart inte (då det är +12V på båda sidor och ingen ström kan flyta).
Tredje och fjärde sekvensen visar bara hur noidlight och spridare reagerar om man fejkar en styrsignal (jag fejkar 50 pulser á 7 ms långa).

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ren nyfikenhet, hur ska denna spärr fungera (och är tänkt att aktiveras)?

Är det en spärr som endast går utifall hastigheten hamnar "en bra bit" över 30 km/h? Eller är det tänkt att den här spärren går in varje gång man når 30 km/h?

Att helt stänga av alla spridare plötsligt är ett väldigt abrupt och crude sätt att varvtalsbegränsa (eller i ditt fall hastighetsbegränsa). Alla någorlunda moderna varvtalsbegränsningar inbyggda i motorstyrningarna går in relativt mjukt och stryper effekten.

För om den klipper alla spridare när den når 30 km/h och sedan aktiverar alla igen vid 29 km/h och sen ping-pongar man tillbaka däremellan kan bli en ganska jobbig upplevelse :-) Likadant att försöka pricka in att ligga precis under 30 km/h kan också bli något jobbigt i längden.

Hur fungerar det i medvind, nedförsbacke och nödig (då bilar tydligen kan nå svindlande farter under dessa förutsättningar)? Eller det är 30 km/h som gäller oavsett? Har väldigt dålig koll på A-traktorer (och var ju inte längesen de vispade om bland reglerna här också för att vara lite mer up-to-date med de bilar som finns idag).
Tack som F slangen!!!!

Jo denna typ av spärr/strypning är rätt grovhuggen..
Bästa är om man har bil med elektrisk gaspedal.
Då kan man strypa genom att släppa på gasen elektriskt.
Antingen via omprogramering av orginalbox men finns även externa boxar till detta..

Men på äldre bilar med vajergas är detta vanligaste metoden att göra.
Alla Volvo 740 isar osv brukar bryta strömmen till tändspolen bara..
(Vanligast på förgasarbilar skulle jag tro)

Men jag kommer bryta på spridarna ist så slipper man ösa i massa soppa i cylindrarna i onödan..

Denna styrning mäter hastighet och varvtal.(tog varvtal från vevaxelgivaren)
Hastighet tas normalt sett från induktiv givare som skruvarna till kardanaxeln snurrar förbi å ger pulser..
(Jag har gjort puls-skiva i framhjulsnavet ist till induktiva givaren)
Så grabben kan ha mer glädje av bakhjulsdriften. He he...

Fungerar Såhär.
När hastigheten når inställt maxvärde så bryter boxen tills man kommit ner under maxvärde igen.

Skulle hastighetssignalen försvinna finns det extra säkerhet genom att då gå över å strypa på Max varv
Max varv ställs på det varvtal som motorn har i 30 på högsta växeln.

Man brukar spärra bort 4-5 alt 3-4-5s växlar.

För när man står still så får ju styrningen ingen hastighetssignal och då går den över på Max varv begränsning ist.
Å då vill man inte ha för hög växel kvar för då kan man knappt gasa någonting när man ska iväg från stillastående..

Sen finns det iof en fin funktion i dessa boxar
Det är om man ska starta i ex backe.
Så har man hjälp genom att får man bilen att rulla liite så den får en pulls på hastighetsgivaren så går den över i att mäta hastighet ist i 8secunder innan den går tillbaka till varvreglering om ingen hadtighetssignal kommer igen.

Alltså prioriterar hastighetssignal och bryter på varv som extra säkerhet
Om ni hänger med..

Sen har jag valt till tillvalet shiftlight så en lysdiod i bilen tändersig strax innan boxen bryter. Typ vid 28kmh kanske?

Boxar finns hos loh electronics om man vill läsa mer..

Finns en annan box på marknaden också som mäter hastighet med GPS och har vajerservo som drar i gasvajern
Borde bli mjukare å finare.
Men dom har varit slut i lager i typ ett år, och jag har skickat förfrågan 2ggr med några månaders mellanrum men aldrig fått något svar..

Så vi kör loh electronics så får vi se hur det funkar..
R2D2: ledsen att jag skickade dig på villospår! Typiskt att du sitter på undantaget... :(

Nå, desto större tack till den försyn, som gjorde att bmw-slangen hittade hit i tid (?), förhoppningsvis innan du hann gå igång på allvar.

/Lennart
Lugnt Lennart!
Tack vare din tidiga input så fick jag reda på att jag skulle jaga + ist för -

Har lokaliserat alla sladdar och kopplat allt utom att knippsa och ersätta plussmatningarna till spridarna..
Det får jag göra efter att jag varit ute å programmerat boxen.

Men nu väntar jag på en induktiv givare..

Så det blir till att bygga galler bakom stolarna osv ist ett par dagar nu..

Jäkla gött att vi har detta forum!!

Kör alltid BMW
Men har även lite andra bilar..
Men inget annat märke har Såhär bra forum!!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant R2D2!

Helt rätt, bättre att bryta spridarna (speciellt på de här lite modernare motorerna med katalysator).

Låter som vettig approach i den där boxen.

Det kanske inte är så farligt att den bryter spridarna då och då, verkar ju ha varit en ganska vanlig metod (bryta spridare eller tändning) så det är kanske inte så farligt.

Tänkte mest tillbaka när jag körde på Sturup Raceway med min 323i -85 och på två ställen var det snabbare för mig att slå i varvstoppet tillfälligt än att lägga i en högre växel.
Fast då låg jag på högt varvtal med maximalt effektuttag från motorn, självklart så märks det mycket tydligare om bränsle/tändning bryts tillfälligt.
För scenariot här i denna tråden så är det ju lite annorlunda och varvtalet lär ju inte vara alltför högt när spärren slår till - antar jag?

Vet inte om ni kör original drivlina eller modifierar något där?
Den lådan brukar ju ha 4.20 på 1:a, 2.49 på 2:a och 1.66 på 3:an.
Diffen har normalt sett 3.38 för manuella.

Jo, verkar vara ett lite udda motorstyrsystem och här finns en del osäkerhet så du får ta de flesta uppgifter med lite försiktighet och dubbelkolla.

Med 99.9999% säkerhets så styrs spridarna som sagt via jorden. Ännu något som talar för detta är att alla pluskablar till spridarna har samma färg, men jordkabeln har unik färg för varje spridare.
Vill man vara 100% säker så går det enkelt att testa. Man tar en 5W eller 10W lampa (en 10W ger typ 1A i ström vilket man grovt brukar säga en spridare drar generellt) och kopplar ena delen av lampan till plus och andra delen till det uttag i en spridarkontakt som är kopplad till den negativa kabeln.
Om lampan blinkar när man försöker starta motorn så vet man med säkerhet att det styrs via jorden.
Nu har jag testat!!!
Funkar fint å bryta på +kablarna till spridarna enligt ovan!

Ej varit ute och provkört än.
Men testat varvstoppet som H-regg boxen bryter på om den inte får någon hastighetssignal.
Ställt den på 1450rpm som är strax under 30kmh på 3an som kommer bli högsta växel..

Då får jag ett ”fint” varvstopp typ 90tals bil variant.
Bryter till/från ca var 0,5sekund vid 1450rpm
Snurrar man lite på hjulet så den får en hastighetspuls så kan man varva fullt i 8sekunder sen går den tillbaks till varvtalsbrytning igen om ingen ny hastighets pulls kommer innom denna tid igen..

Sista säkerheten verkar vara att får boxen varken varvsignal eller hastighetssignal inom ”20 sekunder” efter att man vridit på tändningen så går den över i felsäkert läge å klipper strömmen till spridarna.
Får man slå av och på tändningen igen för att kunna starta bilen..

Tusen tack för all suport!!
Hej,

Grattis till framgången!

Och tack för din återkoppling! Lycka till med resten av projektet! :)

/Lennart
Nu har jag provkört!
Bryter helt ok även på hastighetssignal..
Är ju inte så höga varv när den bryter..
Kommer man över 30 så små rycker/bläddrar det
Var rätt lätt å hitta lagom gas att åka på faktiskt.
Klart användbart och över förväntan.
Sen är det givet vis bättre om man har elektrisk gaspedal
För då kan man ju bara hålla fullt så fixar elektroniken allt utan några ryck/bludder..

Men fantastiskt mycket behagligare å åka ”epa” nu än på den tiden jag var i den åldern å fick åka på fullvarv i 30.
Då var man ju ”tvungen” att fuska.
Nu går det ju fint att åka lagligt!

Tack för hjälpen gubbar!

Ironiskt nog efter att ha kopplat in mig i motorstyrningen osv utan några problem
Så verkar det som att det största problemet inför reg-bes bli att få igång nått så enkelt som vinrutespolningen!!
Den funkar inte
(Har lagt en tråd i detta forumet om det)
Får vi se om det är någon som har nått bra förslag i ämnet..
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tummen upp för återkoppling - intressant att höra!
Är ju lite nytt för mig så intressant att läsa, och verkar ju som sagt hjälpa till att man inte ligger på ett tokhögt varvtal när den går in och bryter.

Jag var övertygad om att det var elektronisk gaspedal på denna motor, men så är det ju som sagt inte. Detta då de flesta modeller inom E46-karossen har elektronisk gaspedal. Det var bara de tidigare årsmodellerna som hade motorer som ville ha vajer (typ M52TU och M43), därefter runt 2000-ish fick E46 motorer där de flesta (alla?) använde elektronisk gaspedal (typ M54, N42, N46, M47, M57).
Li
23
Lindstrand
E70 2009 4.8i
E46 1999 318i (a-traktor)
I3s 2019
R2D2. Vart i landet håller du till? Bygger på en likadan men mina kunskaper är långt ifrån dina. Har köpt varvtalsregulator och relä från LOH men går bet på reläet osv 😔
Li
23
Lindstrand
E70 2009 4.8i
E46 1999 318i (a-traktor)
I3s 2019
Såg nu att även du e från värsta götaland.
Finns det möjlighet att få tips och/eller hjälp? Jag betalar givetvis ☺️

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.