AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.234

Bromsklossar och skivor 520d 2016

5000km står det att jag har kvar på mina bromsbelägg fram och bak i iDrive. Det har nog stått så i ca 20000km nu... Någon som kan svara på varför det kommer sig? Kör jag snällare än de flesta eller kan det vara fel på några sensorer?

Hur som helst kommer jag behöva byta snart. Bilen har gått 11000mil så jag antar att det kan vara dags att byta bromsskivor då också. Vad finns det för nackdel med att låta en icke BMW-verkstad göra jobbet? Kan ju tänka mig att det skiljer några tusenlappar...

Tacksam för svar!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Logaritmen som används är extremt oprecis och negativ i sin beräkning.
Den brukar alltid indikera att det är mycket mindre liv kvar i klossarna än vad det är i verkligheten.

Varningssensorn har två steg - när den slitits ner till första steget stannar den på 5000 km tills den nått andra steget (sista).

Mät tjockleken på beläggen (både fram och baksida på båda hjulen), så vet du hur det ser ut.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har samma sak på min 650 för framhjulen. När 500 mil kom upp var det mycket kvar. Sedan har jag kört drygt 2000 mil utan förändring på displayen, men nu är det dags att byta dem.

När indikeringen sa att det var dags bak var beläggen slitna i verkligheten också.
Tack för infon!

Har kollat nu och tagit foto. De ser väl ut att vara en del kvar men vet inte hur mycket man kan slita ner innan det ska bytas...

Däremot ser jag att det är spår i ena bromsskivan. Kan det tyda på att belägget är dåligt eller kan det vara en sten som kommit in?

<a href='Länk
<a href='Länk
Blev knas med länkarna, dessa borde funka:

Länk
Länk
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Den med spår i har ju inte mkt kvar av beläggen. Såvitt man kan se av bilderna ser ju skivorna inte så bra ut; den utan spår ser inte heller så fräsch ut. Men kanske kan den svarvas. Men man byter axelvis så det lutar åt nya skivor och belägg enligt mig.

Ok, tack! Är väl rimligt att byta allt efter 11000 mil kanske..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Är bara fördelar att låta icke BMW verkstad byta bromsarna.
Finns ingen anledning att betal dubbla timpriset och dyrare reservdelar.
Är elementärt jobb som vilken verkstad som helst klarar av.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Min erfarenhet med nyare BMW är att BMW har lyckats balansera slitaget mellan belägg och skivor väldigt bra - så när det är dags att byta belägg pga. slitage är även bromsskivorna nerslitna till min-tjocklek = byt både belägg och skivor samtidigt!

Det viktigaste är att du byter till bromsdelar av god OEM-kvalitet, som t ex. Ate, Zimmermann, Bosch, Brembo, Ferodo, Textar, Jurid.
Tänk också på att vissa bilmodeller från BMW har delade skivor med alu-nav, men att det finns solida bromsskivor helt i gjutjärn på eftermarknaden (även från Premiumtillverkare) som "budgetalternativ"!
Så kolla noga exakt vilka delar som verkstaden vill byta till när de offererar priset...

Annars är bromsskive och bromsklossbyte ganska basic byte som de flesta klarar att göra själva om man är lite noga. Rengöring av anliggningsytor och uppsmörjning av glidytor är A och O.

Mvh
Johan b

Ska kolla med verkstan här i närheten imorgon, men misstänker att de vill beställa hem skivorna och beläggen själva så att det blir rätt. Men ska fråga vilket märke de beställer så det blir något av de du nämnt.

Hur fungerar det med slitagevarnarna, måste de också bytas eller använder man samma? Och kommer de kunna "nollställa" serviceboken i iDrive!? :/ :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Slitagevarnare byts - de är förbrukade när de "löst ut".
Kostar småpengar i sammanhanget.

Bromsvarningen/nedräkningen kan man själv nollställa i i-drive men man får ingen notering om att byte är gjort om man inte kan koppla upp sig mot BMW:s databas.
Kanske spelar mindre roll iofs!?

Kolla som sagt att man inte beställer hem "budgetskivor" som är i ett stycke om din bil har alu-nav! (Vilket jag misstänker att den har!)
Det är ett nedköp kvalitetsmässigt och ökar den ofjädrade vikten samtidigt som risken ökar att skivorna inte kan hantera värme och påfrestningar lika bra.

Mvh
Johan B

Toppen, är idrive jag gärna vill ha korrekt sen får jag ju kvitto på att det är bytt så det finns dokumenterat.
Nu har jag fått priser och skiljde inte så mycket som jag trodde.

BMW: 15800kr
Annan verkstad:13000kr Brembo komposit-skivor
Frågade om bromsarna när jag besiktade bilen igår och det var kvar 3-4 mm i bak och 5-6 mm i fram på bromsbeläggen. Skivorna var det heller inget fel på så kommer att avvakta lite till innan jag byter.
bl
2.294
blixten
325i -88
Reservdelspriserna kan ibland vara lika höga eller till och med dyrare hos exempelvis mekonomen än hos bmw. Jag anlitar ibland en icke märkesverkstad och de skulle byta hjullager på min frus bil. De ville ha 2 130 kr för hjullagret när samma skf lager kostade 550 kr på nätet. Jag fick dock ta med eget lager.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.