|
|
|
|---|---|
|
Har en BMW 320d M-sport touring 2016, har kört c:a 2500 mil både landsväg och stad. Vid långkörningar typ 90-100 mil har jag kört en väg med comfort mode och en väg med eco pro mode både sommar och höst. Eco pro mode inställt på 130km/t och c:a 80%. Har upplevt och mätt att förtjänsten i EcoMode är minimal, rör sig om c:a 0.48 l/mil eco mode och 0,51 l/mil comfort mode. vintertid något högre +0.03 l/mil och +0.05 resp. Stadskörning är skillnaden ungefär lika. Ser inte längre någon vits med EcoPro, då skillnaden i körupplevelser förloras i EcoPro mode. Någon annan som har en annan eller samma upplevelse. MVH Björn | |
|
Håller nog med i det stora hela. Körupplevelsen försämras ganska mycket med eco-pro-läget genom (vad jag upplever) sävligare motorrespons och sämre klimatisering mm. Den lilla besparing i av soppa med eco-pro känns "dyr" i förhållande till försämringen av körupplevelsen...blir lite konstigt att en biltillverkare lägger stor möda på att försöka skapa en "premiumkänsla" och tar bra betalt för det för att sedan bygga in en funktion som förtar mycket av premiumkänslan - känns som man aktivt väljer att åka runt med en bil som är sämre än den är. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Eco-pro läget kan vara optimerad för att den dåvarande körcykeln vid typgodkännande |
|
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
Hämtade min 530 Xd i början av December i Tyskland nere vid gränsen mot Liechtenstein. Körde därifrån upp till färjan i Rostock, ca 85 mil. Hade ingen brådska till färjan så jag lunkade med lastbilarna. Ställde den adaptiva farthållaren på närmaste avståndet och tog rygg på lastbil som höll 95-100 km/h. Enligt färddatorn var jag nere i 0,42 l/mil, men framme i Rostock när jag rullade ombord på färjan stod den på 0,44 l/mil. Mestadels av tiden i EcoPro läget…. Vill minnas att den tyckte jag ”tjänat” runt 50 km på denna resa tack vare EcoPro. Men inspirerande körning vad det ju inte. Men som sagt tycke det var lite kul och se hur låg förbrukning man kunde hamna på med så stor och tung bil med 6a och fyrhjulsdrift. |
| Jag provade ego-pro läget när jag köpte vår 328i för fem år sedan. Därefter har jag nog aldrig använt det. Det gör ju bilen totalt karaktärslös. | |
|
Jag kör endast eco-pro (har kodat det som default), främst för att bilen växlar så hysteriskt annars. Gasresponsen kanske jag gillar för att jag vant mej, men vill nog mer ha en linjär respons är fullgas så fort man nuddar pedalen. Förbrukningsmässigt tror jag inte det spelar någon roll, den drar för mycket ändå. |
|
| LeMans blå, hur många mil klarade bilen före tankning och vad var verklig förbrukning (mätt vid pump) i denna nedförsbacke? Hjuldimension samt däck? Du behöver nog tanka B0 här hemma för att kunna replikera liknande förbrukning här. | |
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
Jag räknade på det när jag tankade och det stämde riktigt bra, vart 0,445 vill jag minnas. Europeiska vinterdäck 225/55-17. |
| @wigerup - har du testat båda varianterna? Dvs dels EcoPro dit/comfot hem resp comfot dit/ecopro hem? För mig skiljer det 0,5-1,0dl/mil mellan när jag kör till resp hem från jobbet, detta trots att det är väldigt lik körning åt båda hållen, samma körtid och liknande trafiksituation... | |
|
att jsn:jo testar både dit och hem. Dit med comfort och hem med EcoPro. Jag har sträckkört denna sträcka (c:a 105 mil enkel väg) ett antal gånger då jag har mina barn bosatta där (Oslo). Det stämmer ganska bra men skilljer sig lite beroende på årstiderna. Men slutsatsen jag drar är att man tjänar väldigt lite och min känsla är att jag förlorar så mycket mer i körkänsla ( omkörningar, stadskörningar o.dyl). Som sagt så har jag en 320d 2017 F31 touring xdrive. Björn |
|
|
Kan också hålla med om att eco-läget inte är så mycket att hålla på med. Knappt någon skillnad vad det gäller förbrukning. Kunde nog uppleva att eco gjorde större skillnad på min förra 330 än vad den gör på nuvarande 320, iaf enligt datorn. Hur skillnaden egentligen var låter jag vara osagt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.