|
|
|
|---|---|
|
Hej har en BMW 320 D -06 som helt plötsligt inte startar. Startmotorn drar runt bra sedan ger den en massa fel meddelande som jag misstänker är följdfel av grundfelet. lånade en diagnosutrustning och fick en massa fel. Någon som varit med om detta eller kan tolka det. Provade radera felen och startade om bilen för att se om det blev färre. Men tycker det ser ut att vara en massa kvar i alla fall. Lägger in hela lista så får jag hoppas någon har någon idé Fuel (EKPS (Fuel pump control) - Diagnose) DTC Description CED408 - Unknown fault code No fault codes Instrument (Instrument (Instrument cluster ) - Diagnose) DTC Description A3AE10 - Unknown fault code A3AD10 - Unknown fault code A3AE10 - Unknown fault code A3AD10 - Unknown fault code A3AF00 - Unknown fault code Instrument (Instrument (Instrument cluster ) - Diagnose) (after last fault code deletion) DTC Description A3AE10 - Unknown fault code A3AD10 - Unknown fault code Climate (Climate control - IHKA/IHKR (IHKA/IHKR: Climate control)) DTC Description No fault codes Immobiliser (Immobiliser - CAS (Car Access system)) DTC Description A0B3 - Starter motor terminal 50, implausible signal or value - Intermittent No fault codes A0B5 - Road speed signal, implausible signal or value above threshold - Present A0F1 - Key number invalid, signal or value above threshold - Intermittent A0B3 - Starter motor terminal 50, implausible signal or value - Intermittent Immobiliser (Immobiliser - DWA (Anti-theft System)) DTC Description No fault codes Immobiliser (Immobiliser - SINE (Siren and tilt sensor)) DTC Description No fault codes Restraints (Airbag - Diagnose) DTC Description No fault codes No fault codes 93CC - Airbag sensor B-pillar, left side (Y-direction) - Intermittent Multifunction (Central Body - FRM (Footwell module)) DTC Description No fault codes No fault codes 9CB6 - Headlight vertical aim control coil brake - Intermittent 9CCE - Battery exhausted - Intermittent 9CCF - Comunication with LIN operatorunit disturbed - Intermittent 9308 - High beam left, open circuit - Intermittent 9309 - High beam right, open circuit - Intermittent 930A - Low beam left, open short circuit - Intermittent 930B - Low beam right, open short circuit - Intermittent 930C - Parking light front left, open circuit - Intermittent 930D - Parking light front right, open circuit - Intermittent 9310 - Indicator front left, open circuit - Intermittent 931B - Left inner taillamp, open circuit - Intermittent 931C - Right inner taillamp, open circuit - Intermittent 931D - Number plate light, open circuit - Intermittent 9321 - Reversing light left, open circuit - Present Multifunction (Central Body - FZD (Function centre roof)) DTC Description A66E - Interior lights at rear, short circuit to ground - Permanent A670 - Fogging sensor, short circuit to battery - Permanent No fault codes Multifunction (Central Body - JBE (Junction box)) DTC Description A6D1 - Auxiliary water pump, open circuit - Present A6D1 - Auxiliary water pump, open circuit - Present A6E0 - Seat heating front left, heater mat fault - Present Multifunction (Central Body - JBE (Junction box)) (after last fault code deletion) DTC Description A6D1 - Auxiliary water pump, open circuit - Present Multifunction (Central Body - RLS (Rain/light sensor)) DTC Description No fault codes Multifunction (Infotainment - RAD/RAD2/M-ASK/CCC-BO (Radio - User interface )) DTC Description No fault codes No fault codes ABD2 - Antenna - Intermittent | |
|
Hej, I detta gytter av koder tycks mig en vara av central betydelse: " 9CCE - Battery exhausted - Intermittent" Ett friskt batteri är A och O för att bilen skall må bra och sköta sig som förväntat. Nu finns det kanske en risk för att batteriet har skadats permanent av en långvarigare brist på laddning, men antagligen kan du få det att spela med länge till, om du ger det minst en 24 h laddning, innan du gör fler startförsök. Och sedan i fortsättningen stödladdar så ofta du kan. När batteriet verkar ha kräm, prova att radera felkoder och se vilka som kommer tillbaka. Men sen finns det en ytterligare risk. Du skriver att motorn inte startar. Det kan, såvitt jag vet, bero på att det darriga batteriet kan ha fått startspärren att slå till. Under tiden du laddar batteriet kan du prova sökfunktionen här ovan och skriva t ex "startspärr NEAR spänning". Utan citat-tecken. Det borde kunna ge utdelning. Eller vänta på att t ex OlaO hittar hit. Han brukar veta. /Lennart |
|
|
Hej, helt osannolikt mycket felkoder. laddning av batteri, sen radering av felkoder och nytt startförsök. Inga klassiska startspärssfelkoder men de som är på CAS ser ju inte bra ut. Kanske också värt att kolla pluskabelns överföringar från batteri och framåt. Det har ju varit problem med det på dessa bilar. Jag saknar dock felkoder på motorn. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Hej, era tankar bekräftar det jag läst mig till. Håller på att ladda batteriet får ta det steg för steg därifrån. Tänkte inte att det skulle vara ett problem med batteriet då motorn drog runt så pass bra. Men det är klart dippar spänningen så kan ju mycket konstigt hända. Pluspolen noterade jag som risig när jag i sommar bytte bromsklossar. Får kolla upp den. tack för hjälpen, återkopplar när jag provat lite mer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.