AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.492

kalkyl BMW M4 -18, tips och råd?

Hej,

Kikar på ett inköp av min drömbil

M4 comp, -18, ca. 2500 mil, safirsvart och en gedigen utrustningslista

Ränta 2,95% 910 kr
Amortering 3 912 kr
Försäkring 2 711 kr april-okt
Försäkring avställd 945 kr nov-mars
Garage 1 791 kr

Värdeminskning: Ca. 1500 mil / år. Kan man räkna på runt 60 000 kr / året, för lågt?
Service/reparation: Service med minst 1 gång per år, eventuellt något mer, är 20 000 kr för lågt?

Är det något mer jag har missat som är av väsentlig betydelse för att äga en M bil? Drivmedel har jag medvetet tagit ur kalkylen.

När det gäller finansiering så betalar jag kontakt 40% resterande lån med en helt OK ränta, har möjlighet att punga in mer kontant men vill inte låsa allt i en bil. Något tanke här med finansiering?

/Allt gott
Tack för svar!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ta bort amorteringen och räkna istället bilens värdeminskning som kostnad+ränta per månad. Det blir en bättre kalkyl, annars ser bilen billigare ut för att man lägger avbetalningen på längre tid och det blir den tyvärr inte ;-)

Annars tycker jag du verkar ha en nykter syn på värdeminskning och service, ser rimligt ut. Kan till och med bli bättre än så.

Däckkostnad?

Finansiering är inget konstigt. Den går att lösa i förtid om man är på det humöret.
Tack för input och förslaget med att räkna värdeminskningen på detta sätt. Låter rimligt.

Angående däckkostnad, något tips där?

ps2 däck? runt 12-14 tusen för en uppsättning med montage?

kanske varannat år, byte? kommer inte köra på bana :)
bl
2.294
blixten
325i -88
Är priset på försäkringen per månad?
Japp, per månad
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Skönt att du slipper räkna in malus skatt också på toppen av kalkylen. 2018 är ju sista årsmodellen utan detta gissel.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kalkylen känns realistisk och då är du beredd på vad det kostar och om det sedan blir lite billigare eller lite dyrare så är det ingen game-changer.

Ta bilen på en långresa ned till medelhavet via alperna. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.