|
|
|
|---|---|
|
Vad kör ni för däckdimensioner på era vagnar? Original rekommenderas för 17" dimensionen 205/50 fram och 225/45 bak och för 18" 205/45 fram och 225/40 bak. Jag är ute efter ps4s alt eagle F1 supersport men dessa verkar inte finnas i ovan dimensioner, framförallt i 205. Köra 225 runt om lär ju inte vara att föredra med tanke på styr- och köregenskaperna. Så hur har ni andra gjort sp, vill ha bra däck som funkar på gatan men även för lite banåka? | |
|
Jag har 18" Motorsport org fälgar på Kumho Ecsta PS71 med följande dimensioner fram 215/40/18 bak 245/35/18 |
|
| Hur breda däck du kan/skall ha beror ju på hur breda fälgar du har. Speciellt om du tänkt köra på bana. Har du breda däck på "för smal" fälg så viker sig däcket i kurvorna. | |
|
Jag körde 235/40/18 runt om på min 135i e82. Samma dimension runt om funkar bra, dels blir det mindre understyrt och sen kan du skifta hjulen på valfritt sätt. Du bör dock ha åtminstone 8.5´fälgar för 235 däck. |
|
|
Fram 225/45 7,5x17 Bak 245/40 8,5x17 Style 68 Vinter 225/45 7,5x17 runt om Style 23 --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Var o åkte lite bana med 130in på gatdäck i höstas, och vill absolut inte ha smalare, möjligtvis om man hade R-däck. Har tidigare åkt mycket bana med en E30 325, men den var ju 400 kg lättare, då åkte jag på 225 runt om, vilket jag då provat fram till bästa alternativ. Smalare (205) gav sämre grepp/slet mer däck, med 245 gick bilen saktare På 130in har jag fäljar från E9X, d.v.s 8x17 et34 fram och 8,5x17 et37 bak med 225/45 resp 255/40 däck. Continetal Sport Contact 2 SSP. Just denna bana, Eskilstuna, är än så länge lite för trång för bil, mer att betrakta som en gokartbana, men på en med lite längre kurvor skulle kombon kännas riktigt bra för att vara gatdäck. Kan även meddela att fäljarna från E90 med den bredden/ET sitter som en smäck på 1 serien, linjerar perfekt med skärmkanterna utan att ta in nån stans. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Michelin Pilot Sport Cup 2 finns ju annars 205/50/R17 och 225/45/R17 men det är ju snäppet värre än vad du ville ha (och det låter som det är mer övervägande gata som gäller här men något enstaka banbesök per säsong och då är nog Cup 2 lite att ta i). Men yes, mig veterligen finns inte PS4S eller någon av Eagle F1 SuperSport varianterna (SuperSport, SuperSport R, SuperSport RS) i 17". Förbaskat tråkigt, men det är ju för att alla sportigare bilar numera har fått för sig att de måste ha 20" eller större... Suck... Så för oss andra är det r-däck eller slicks som är kvar i utbudet... Det går att köra med en square setup som MUC nämner, det handlar mest om preferenser. Oftast så går den mycket riktigt mot mer neutral än svagt överstyrd som den ofta är original men hur stor denna förändring blir varierar till viss del på hur mycket man ändrar bredden på däcken fram/bak samt lite på modell/motoreffekt också. Men kör man en del bana så är det en fördel att ha square setup för det är svårt att få samma jämna slitage båda fram och bak (fast kanske mer applicerbart för r-däck och där man ligger och kör långa bandagar en gång i månaden med dedikerade däck för bankörning). Sen är det inte bra att gå för brett heller för UHP/UUHP/R-däck, då bredare däck kräver mer av chassit för att man överhuvudtaget ska kunna dra nytta av bredden (och undvika betala extra för millimetrar som aldrig inte används). Krävs bättre kontroll av camber och hjulvinklar. Så 225, 235 och 245 känns som området du bör röra dig runt. Bredden på fälgarna är viktiga för att kunna ge support till däcken. Nedan är vad du i grova slängar bör sikta på för fälgbredd vid bankörning (varierar dock med däck, bil och en del annat): 235 => 8.5" 245 => 8.5" eller 9.0" (sistnämnda bättre) 255 => 9.0" eller 9.5" (sistnämnda bättre) Så börja med att kolla vad dimensionerna är på dina fälgar som du tänker använda och det kommer till stora delar bestämma (begränsa) dina däckdimensioner. Eller du kanske inte köpt fälgar ännu? Fast 215/40R18 och 245/35R18 är väl en kombination som finns på 130i också? Men ser nu att PS4S finns bara i 215, 225 och 235 (och Eagle F1 SS finns bara i 225, 235, 245 och 255). En setup kan vara PS4S 215 fram och 235 bak (på 7.5"x18" och 8.5"x18" fälgar vilket jag tror finns original till 130i så bör vara enkelt att komma över). En annan setup (där du kan välja mellan PS4S eller Eagle F1 SS) kan vara square 235 (på 8.5"x18" fälgar vilket inte borde vara alltför svårt att samla ihop fyra stycken då de fanns original bak på 130i). En annan setup kan vara Eagle F1 SS 225 fram och 245 bak (på samma 7.5"x18 och 8.5"x18 fälgar som ovan). Det är nog de mest lämpliga valen du har baserat på dina kriterier. |
|
Överlägset bäst är att ha en separat uppsättning för bana. Många som kommit till en bana på dyra nyinköpta däck, åkt där ifrån grinande när de nya däcken för 12" är helt slutkörda. När hornen växer ut glömmer man däcken och vill bara åka snabbare. Justerbar Camber fram är bra för att spara framhjulens ytterkanter. Bak är det på BMW bra att ha koll på Toe. Slitna bussningar mm kan ge Toe ut, då försvinner bakdäckens innerkanter på ett par varv. |
|
|
Tack för alla svar. Har kommit fram till två möjliga val: Köra på dubbla uppsättningar 17” enligt nedan: 1. Bridgestone Potenza S001, 225/45-17 fram och 245/40-17 bak. (Hittat beggat som bör passa) Denna uppsättning för gatan. 2. Toyo R888r 205/50-17 fram och 225/45-17 bak på mina gamla fälgar. Denna uppsättning till banåka. Det andra alternativet är en uppsättning cup 2or på mina gamla 17” fälgar. För både gata och bana. Båda alternativen ligger prismässigt på samma nivå och har sina för och nackdelar. Vad säger ni? 225 fram och 245 bak kommer det att funka bra på gatan? Jag kommer inte köra mer än 2-3 bandagar, kanske är overkill med R-däcken? |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag skulle kört med dubbla upssättningar. Då behöver man inte tänka på att hela tiden kompromissa och hitta något som passar båda situationer. Du har mer valfrihet att laborera med däck och storlek för banhjulen och fokusera på en setup som fungerar bra för banan - utan att behöva fundera hur det blir resten av vår/sommar/höst vid vardagskörningen. Men yes, nackdelen är att du inte bara kan hoppa in i bilen på morgonen, tanka upp och köra till banan och sen hem igen. Samt att du behöver nu tre uppsättningar hjul för en bil (alla har olika förutsättningar om möjligheteterna kring förvaring/tillgång av hjuluppsättningar). Jag tror du kommer att uppskatta r-däck (oavsett om det är R888R eller PS Cup2) vid bankörning (du har en medeltung bil och en del effekt), så vanliga däck kommer inom 3-4 varv att bli för varma och du måste köra ett lugnare varv eller två och sedan gå på igen. Fördelen med r-däck är att man kan ligga i sitt eget tempo varv efter varv och fokusera på att finslipa andra moment. Standard däck och bromsbelägg är de två sakerna som alltid ger vika relativt omgående snabbt vid bankörning. Så separat uppsättning r-däck och snäppet bättre (värmetåligare) bromsbelägg (dessa kan du dock ha monterade hela tiden utan problem) är en bra setup när man planerar köra några bandagar om året. 205 fram känns ändåså lite smalt för bana, får en känsla att det kan bli en begränsande faktor relativt tidigt. Vad har du för fälgbredd - är det 17"x7.0" fälg där fram? Kör exempelvis själv med 215/40R17 runtom på min E30 323i (1029 kg körklar med 18L bränsle utan förare). Dessa ligger på 17"x8.0" numera, men har även kört dessa på 7.5" och det fungerade fint (vissa däck är petigare än andra när det gäller fälgbredd). Fast här har du ju isåfall fördelen med separata uppsättningar. Så enklast är kanske att börja med de fälgar du har och släng på 205 fram och 225 bak och prova lite bankörning. Vid lämplig tidpunkt kanske du kommer över ett par bredare fälgar och kan prova lite bredare däck där fram, sen fipplar man lite här och sen lite där och så vidare. |
|
Jag hade testat "square" setup med 225 alt 235 runt om. Detta av två skäl; du får en bättre däckekonomi genom att det går att rotera däck och troligtvis balanserar det bilen bättre. Sedan skulle jag alltid försöka köra så små (läs lätta) hjuls som möjligt. Så 17" om det går. Absolut en separat uppsättning med r-däck. På min Compact (med 3l motor) kör jag 225/45R17 och 235/40r17. En kompis kör 245 på samma bil. |
|
|
Om du provar R888, vill du inte åka med gatdäck på bana mera. Känslan när man fått upp rätt temperatur i R däck och bilen sitter som klistrad i asfalten är oslagbar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.