AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
904

Problem med motor och kupévärme E39 523i -99

Ru
24
Russin79
BMW E39 523i -99
10900mil
Nyskick
Entusiastägd
Hej,

Som rubriken lyder så har jag åkt på ett jobbigt problem med min bil.
Ska försöka fatta mig kort och informativt:

1.Bil inlämnad på verkstad pga sviktande kupévärme.
Motortempmätare stabilt kl12 oavsett tomgång eller körning.
Verkstaden konstaterar sprucket expansionskärl = byte, symptomen återstod efter byte, dvs mätare stabilt kl12, sviktande kupévärme.

2.Bilen lämnas in igen, denna gång byter dom termostat inkl termostathus.
Efter detta så kommer motorn upp i arbetstemperatur på tomgång samt så är det ordentlig värme i kupén.
Men nu så sjunker motortempen snabbt ner till första strecket efter blått på tempmätaren vid körning samt att kupévärmen försvinner.

3. Lämnar in bilen igen, då konstateras det att vattenpumpen har havererat.
Vattenpumpen byts men symptomen kvarstår = bra värme vid tomgång men vid körning så sjunker den ner imellan blått och nästa streck på tempmätaren.

Jag misstänkte dålig luftning, så jag var med och luftade systemet enligt Hasso`s mektips.
Det blev ingen skillnad efter luftningen.

Nu gissar verkstaden på dåliga värmeventiler, vi knackade på dom utan någon förbättring.
Börjar bli lite less på att delar byts hejvilt samt att det blev ”värre” efter bytet av termostaten.

Om någon har funderingar, tips, konkreta lösningar, ideér tagna ur luften, killgissningar eller vad som helst så är jag hjärtligt tacksam för återkoppling kring detta.
Jag vet att det finns massor av trådar kring detta, men känner inte att jag hittat någon med dessa specifika symptom efter byte av dessa saker.

Väl mött
/Nemo

Hej,

Med normal motortemperatur tycker jag att verkstaden verkar ha noll koll med alla sina byten.

Hur började problemet? En Daily driver som plötsligt en dag gav problem? Eller en sällan körd raring?

Automatväxlad eller manuell? Alldeles nyss här i forumet var det en E60 som hade ett liknande problem p g a ett internt läckage i kylaren - automatlådans kylkrets läckte in i motorns.

Jag vet inte om E39 har samma eller liknande upplägg, men symptombilden påminner onekligen. Jag vågar inte gå ur och länka, men det finns en nylig tråd som slutar med "internt läckage i kylaren".

/Lennart

EDIT: Här är länken:

Länk
Ru
24
Russin79
BMW E39 523i -99
10900mil
Nyskick
Entusiastägd
Hej,

Tack för informativt svar.

Bilen körs väldigt sparsamt och försiktigt.
Kupévärmen började svikta helt plötsligt bara.
Manuell växellåda.

Jag ska läsa tråden du refererar till och se om jag känner igen symptomen.

Jag gissar att vattenpumpen var boven i dramat hela tiden och att den nybytta termostaten är defekt.
Verkstan har låst sig vid att det inte kommer värme i kupén, medans jag tycker det är viktigare att få ordning på motortempen till att börja med.

Hade jag fått bestämma så hade jag bytt termostat igen pga att det var då strulet började.

Väl mött
/Nemo

Hej,

Du kan nog glömma min länkade tråd i det här sammanhanget. Handlar om en automat.

Håller med om din diagnos. Nya termostaten kass. Fast vattenpumpen? Om den felar, borde väl inte temperaturmätaren visa ett stabilt värde både vid tomgång och vid körning?

Men jag saknar förklaring. Värmeventilerna, kanske, kanske, kanske. Men dem måste man ju försöka kolla innan man börjar byta. Tror egentligen inte.

Jättekallt väder och fruset någonstans i systemet?

/Lennart
Ru
24
Russin79
BMW E39 523i -99
10900mil
Nyskick
Entusiastägd
Den gamla vattenpumpen var i riktigt dåligt skick.
Men som du säger så är det väldigt konstigt att tempmätaren stod stadigt på kl12 med dålig pump.

Just värmeventilerna är jag inte så påläst kring, som jag förstår så reglerar dom kupétempen och inte har något med motortempen att göra.

Jag ska göra en till luftning enligt Hasso’s guide imorgon bitti när bilen är kall och har fått stå några timmar.
Blir det ingen skillnad då så måste jag försöka övertala verkstan att byta termostat igen då det enligt mig är den enda delen som kan fela nu.
Kallt har det ju varit här, dock så har jag alltid motorvärmare igång 2 1/2 timme innan start för att slippa dom värsta kallstarterna.

Stort tack för svaren hittills

Väl mött
/Nemo
Ru
24
Russin79
BMW E39 523i -99
10900mil
Nyskick
Entusiastägd
Jag var och pratade med ägaren till verkstaden idag och vi var rörande överrens om att dom måste ha fått en defekt termostat.
Har fått tid på Tisdag för byte av termostat+hus, återkopplar här igen när den är bytt så att tråden får en början och ett slut.

Väl mött
/Nemo
Tack för att du återkoppla! :)

En kass termostat... Din verkstad jobbar nog varken med originaldelar eller OEM.

Lite B, om jag får tycka. Men du kan ju fråga om vad de sätter i.

/Lennart
Ru
24
Russin79
BMW E39 523i -99
10900mil
Nyskick
Entusiastägd
Tyvärr så är det delar ifrån Mekonomen.
Bilen har alltid varit strikt servad på BMW förutom denna gång.
Kommer i fortsättningen fortsätta låta BMW göra servicar samt åtgärder.

Enligt mig så ska en bil servas av ägaren inom kompetensområde, när det går utanför kunskap så ska det ovillkorligen lämnas till specifik verkstad.
En BMW som har Mekonomendelar är inte längre den premiumbil den byggdes som.

Att det blev såhär denna gång är beklagligt för alla inblandade.

Väl mött
/Nemo
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Numera brukar dyronomen erbjuda delar av lite olika kvalité för olika priser. Allt från billigaste kinesium till oem. Det billigaste ska man ofta akta sig för, både från Tyskland och inhemska firmor.

// Magnus

lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Av olika anledningar så kan det som sagt krångla väldigt mycket och även här är det alldeles för lätt att köpa på sig prylar ....kostnaderna skenar...
Om vi utesluter vattenpump och termostat och förutsätter att de var ok från början...så är det inte säkert att det är just de problemen.
på min är dessa bytta....ja iallafall de "viktigare"...och men jag har ett snarlikt problem och det är att den justerar ner innertempen lite som den känner för..
det mest märkbara kommer när man tex kört en längre sträcka och skall åka igen,! och kört ca20 min - då börjar det blåsa kallt!!
enl vissa är det en givare i mittkonsollen som spökar...jag har gjort rent den, men det hjälpte inte. så det kan även drabba dig. skulle säga elfel då alltså.
Ru
24
Russin79
BMW E39 523i -99
10900mil
Nyskick
Entusiastägd
Efter att ha legat sjuk med Covid så är jag nu äntligen tillbaka på benen och orkar uppdatera och sätta punkt i denna tråden.

Bilen lämnades in på verkstaden som planerat och mycket riktigt så var det termostaten som var defekt.

Får tacka alla som varit delaktiga i tråden.

Väl mött
/Nemo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.