|
|
|
|---|---|
|
Jag börjar känna stort behov av mer ljus vid körning denna årstid. Funderar därför på att montera någon typ av fjärrljus/ramp. Därav en fråga: Då jag inte vill montera fjärrljusen innanför grillen/njurarna, hur får jag fast kombinerade hållaren för regplåt & fjärrljus på bästa sätt mot bilens front/stötfångare? Dvs jag vill montera med genomgående skruv (och inte bara i plasten), samt funderar om det finns något kablage bakom front (i höjd med nummerplåt) att ta hänsyn till? Orsaken till frågan är att vissa modeller ev. kan ka något krockskydd för fotgängare att ta hänsyn till. Jag vet att stöldrisken ökar med synliga fjärrljus, men det får jag acceptera utifrån mitt eget val av montage. De flesta trådar jag hittade på forumet angående fjärrljus gäller montage innanför njurarna. | |
|
Korta tjocka skruv i plasten, sen stabiliseringsstag till varje ljus. Balken bakom är av höghållfastighets stål, och går ej att borra i. Det hänger kvar jag lovar, haft det i 5 år på 2 olika E90. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ska du borra i hårdare material (som Isåkare nämner att balken är vilket låter rimligt) behöver du ett borr anpassat för det lite tuffare materialet - men det går att borra i. Vanligt HSS-R (Rolled - rullvalsade) : Glöm det... Kvalitet HSS-G (Ground - slipade) : Kanske... Kvalitet HSS-Co (extra mycket kobolt) : Bör fungera (används till rostfritt, fjäderstål med mera), ett bra 6mm kostar runt 80 SEK. Men lägg i handbromsen på bilen för du ska trycka så hårt du bara orkar med borrmaskinen och ha ett MYCKET lågt varvtal samt lite droppar av skärvätska/skärolja. Kvalitet HSS Hårdmetallskär (pålödda hårdmetallskär) : Inga problem, men räkna med att ett 6mm Ducarbo kostar säkert runt 300 SEK eller så. Länk |
|
Tack för återkoppling. :-) Eftersom jag känner för att fästa fjärrljusen i balken/stötfångaren om möjligt, får jag göra ett försök med kvalitetsborrar. Jag får även kolla om det finns något kablage bakom balken innan jag börjar borra, men jag såg inget som tyder på det via RealOEM i alla fall. Finns det något annat att tänka på för styrström till fjärrljusreläet (på en 2011 LCI), eller är det bara att köra en strömtjuv från en helljuskabel? |
|
|
Ett problem bara. Jag jobbar med att borra i kepiga metaller, bla rostfritt hela dagarna, och använder de bästa borrar som finns för det. Trots detta gör borrarna knappt ens märken i BMWs krockbalk. Om man tog bort balken och riggade upp den i en pelarborrmaskin och använder hårdmetallborr med skärpasta går det garanterat att få hål, men inte med en handhållen maskin på plats på bilen. Jag har t.o.m frågat runt bland våra leverantörer av borrar, och de sa samma sak. Lovar, jag har provat, men överbevisa mig gärna. |
|
|
Det finns en extraljustråd där en river fronten på en E9* för att just se hur det ser ut bakom plasten, vet inte om bilderna finns kvar. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Använde splitnit för att fästa. Länk Länk Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
Lite off-topic här kanske... Yepp, med handhållen så börjar man redan från början i underläge så att säga (fast för mindre hål så borde man få till den kraft mot materialet som behövs). Men yes, den där balken är definitivt i något specialegerat stål med ganska speciella egenskaper (med tanke på dess placering och funktion). @Isåkare : Är det denna balken #1 (51 11 7 146 645)? Länk Nu blev man toknyfiken att prova lite - lite experiment för att se hur långt man måste gå för detta :-) Ok, du har redan provat de "normala" alternativen med kvalitetsborr - så jag tror inte jag kommer få några andra resultat. Men hade varit ett intressant experiment att under "avslappnade" former prova lite olika metoder. 800 + frakt, är ju så man blir lite sugen :-) Länk |
|
Tack för ytterligare återkoppling, samt informativ tråd om snyggt fjärrljusmontage. :-) @Sverige: Quick Light verkar vara ett alternativ för icke permanent montage. :-) Light On verkar vara en dyrare lösning, som samtidigt ger mig känslan av en "plottrigare" installation (dvs inte nödvändigtvis bättre). Och när det gäller splitnit, fäste du dessa i balken eller bara i plasten? Tyvärr verkar en del trådar på forumet sakna bilder. Den du hänvisar till med riven front på E91, kan du länka till tråden skulle det uppskattas. :-) Bara som kuriosa: Det skulle vara intressant att kontakta HardTech Gestamp i stan som tillverkar ett flertal höghållfasta komponenter till bilindustrin och fråga om materialval i stötfångare samt borrning i materialet. |
|
Sist jag snokade i detta (tror det var material från BMW själva eller Räddningstjänsten) så var det typ HC300 stål i rambalkar och mycket i motorutrymmet, typ HC400 stål större delen av A-stolpen och bak till B-stolpen, och typ HC600 i vissa tvärgående balkar mellan B-stolparna. Ska se om jag kan hitta något... Men kommer jag över en sådan krockbalk lite billigt så tror jag inte att jag kan låta bli :-) Förutsatt då att det faktiskt är detalj #1 (51 11 7 146 64) som man vill borra i! Länk Försöker inte motbevisa eller hitta fel, jag är bara helt enkelt intresserad och vill lära mig mer och prova på olika situationer och förutsättningar (helt enkelt se hur det beter sig och dra lärdomar som man kan använda i andra sammanhang). |
Aha! Det var för E93 (Cabriolet) jag hittade lite bra översiktsbilder! Länk |
Fast Cabriolet är lite speciella, så här är samma bild fast för E92 (Coupe) Länk |
|
Slangen: Japp, den balken, provade både på min 325 -05 och 330 -06. Jag förberedde genom med en liten borr kolla djupet till balken, tog upp 10 mm hål i plasten, kapade till rörbitar för att ha som distanser så man inte trycker ihop plasten. Tog en riktigt bra självborrande jag använder på jobbet, och som går att använda i 1,5 mm rostfritt med slagskruvdragare. Hände ingenting, skruven bara gled runt. Plockade fram flera märkesborrar, Wurt, Dormer mfl, samma resultat. Hade inga nya Wurt Zebra för rostfritt hemma, en borr som jag testat fram på jobbet under många år som bland det bästa som finns, så jag köpte hem det dagen efter. Blev sjukt förvånad när resultatet blev det samma, det blev knappt märken i balken. Pratade med järnaffären dagen efter, och fick en borr jag inte minns märket på, men utan framgång. Han sa även att om det var stål av kvalité xxx så var hårdmetallborr enda alternativet, men att det nog var dödsdömt att lyckas med handhållen maskin med balken på plats. |
|
|
Skulle man kunna slå ett rejält körnslag i balken, så att borren och skären har en grop att bita i? Annars står ju borrspetsen i stort sett still initialt i borrningen. Eller finns det risk att ett rejält körnslag påverkar någon sensor för krockkuddar? |
|
|
Wurts borr heter MFD Speed HSS Co 135. Och om denna kan man läsa följande: Optimal för användning med handhållna maskiner. För exakta borrhål i nästan alla material. Lämplig för borrning i rost-, syra och värmehärdat stål, V2A och V4A, och i legerat och olegerat stål (till 1200 N/mm² dragfasthet). Även för titan och titanlegeringar, gjutjärn, aluminium, koppar, mässing, plast Men som sagt, det hände ingenting, provade både med 3,2 4,5 och 5,5 mm |
|
|
Fäste bara i plasten. Kommer tyvärr inte ihåg vilken tråd det var. Kan ha varit den här. Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Har någon provat med lämpligt slipstift och korrekt varvtal för just detta stift? | |
@Isåkare : Ok, då har du provat med vettiga prylar - då är det hårdmetallskär som behövs (å andra sidan så är ju HSS-Co bara lite hårdare än vanliga HSS-G och har sina begränsningar). Men hittar jag en sådan balk här i närheten så kommer jag nog att köpa den och prova och göra några tester. @begell : Dremels hårdmetallfräsverktyg typ 9903 och 9905 kommer att fungera (har använt dessa på mycket hårda material). |
|
Jag har en bekant som jobbat på HardTech med höghållfasta komponenter till bilar som säger såhär ang borra i balken: Citat: Nog ska det gå att borra igenom första yttre stötfångaren med riktigt bra borrar i hårdmetall och använda skärpasta. Gör man fel så blir den ännu hårdare precis där man borrar. Jag har borrat och slipat med roterande fil samtliga hål på en B ST som vi pressade åt en kund. Kan nog vara enklast att använda ett hårdmetall slipstift för att vara på den säkra sidan. // (B ST = B-stolpe) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.