|
|
|
|---|---|
|
Lite av en hur-långt-är-ett-snöre-fråga, men med tillräckligt många svar så går det ändå att bilda sig en uppfattning... Så ni med BEV hur lång räckvidd har ni nu på vintern? Vid vilken temperatur? Vid vilken typ av körning? | |
| Har en i3 och den ligger på ca 30mils beräknad räckvidd på sommaren. Nu på vintern ligger den runt 20 mil och om det är riktigt kallt under 20 mils beräknad räckvidd. Inget stort problem för mig då vi använder den som en citybil. Dock är jag väldigt glad att jag inte har en elbil som första bil. | |
|
i3s, ungefär samma siffror som homeros. 27-28 mil som dyker under 20mil när det är kallare än -5ish. I princip enbart stadskörning för min del. mvh Anders |
|
|
i3s, Min erfarenhet efter lite tester är vid 20 grader, 30mil. 0- -5 grader, 20 mil. - 15 grader 16-18 mil. Eco Pro läget ger ungefär 10% längre räckvid oavsett körprofil och typ av trafik. Oslagbar city/kortpendlarbil, svårt att hitta något bättre i klassen. Mvh Asken |
|
|
Det är stor skillnad på räckvidd vintertid beroende på om du menar en lång resa, eller många korta resor där bilen hinner kallna mellan resorna. Förra vintern gjorde jag en långresa i – 15 ° C längs E4 mellan Uppsala och Sundsvall. Vägbanan var plogad och jag höll skyltad hastighet. Då blev räckvidden cirka 34 mil. Samma körning sommartid hade gett närmare 50 mil. Bilen är en Tesla Model 3 Long Range 2020, dvs utan värmepump. Om man kör en mil vintertid, parkerar och låter bilen kallna, kör en mil igen, osv, ökar strömförbrukningen mycket i och med att bilen måste värmas upp gång på gång, vilket gör räckvidden betydligt kortare. Å andra sidan är det sällan problem att ladda vid en sådan körcykel. |
|
| Jag ska ju tillägga min förbrukning/räckvidd baseras på stadskörning. På landsväg/ motorväg drar den ganska mycket mer. Och räckvidden tickar ner väldigt snabbt om man inte är försiktig med gaspedalen på motorvägen. | |
|
Mina snitt utgår ifrån stads/förortskörning ett antal mil åt gången, samt landsväg/motorväg i några fall men inte över 95/100 km/h för då suger det batteri illa kvickt. Man märker att när man börjat köra elbil blir energieffektiv körning en sport:) Mvh Asken |
|
| i3S ligger på 19-20mil utan förvärmning, 23-24 med den på i godtid. 26-27 på sommaren. | |
|
Har en vw id3 58kWh. +10 eller över, runt 36-38 mil, vid +5, runt dryga 30 mil, -10 runt 25 mil. kör 50% landväg 30%motorväg 20% stad, ganska konstant. vw har fått klagomål på att bilen värmer batteriet som en tok till +13 grader vilket drar effekt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.