AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.298

BMW 320i LCI motor N43 tickande

Hej,

Tänkte kolla om någon mer upptäckt liknande beteende.
Går bra på tomgång.
Kallstart. ca 1200-1300 rpm tills den blir varm och går ner till 800 efter ca en minut. Inte mer tickande än någon annan bil. Kör med bilen och inget tickande vid gaspådrag mer än någon annan bil.
Men ibland när bilen upp åt arbetstemperatur, så får jag ett tickande ljud som låter in i bilen och lite mer aggressivt tickande än hur den vanligtvis kan låta. Ljudet börjar dock först runt 3000 rpm och innan så hör man inget. Men varvar jag över 3000 rpm efter 15 min körande så hör man inget de är mer när man kanske kört i 30-40 min.

Felkoder jag fått de senaste om de hjälper är Denox något (Osäker på anledning), samt oljetryckssensor som ger felmeddelande men inget som syns om man inte har en OBD läsare.Inga av felkoderna hade noterats om jag inte hade en OBD läsare som jag läser av titt som tätt.

Tack för feedback om ni haft liknande beskymmer.

Pe
28
Peppe90
BMW 520D xdrive touring M-Sport -18 G31
Hej! Jag hade en 320 -09 med N43 motorn med samma problem. Det här är kring 10 år sedan, men jag kommer ihåg att ljudet uppstod när motorn uppnått arbetstemperatur. Hördes ingenting när den var kall. Kamkedja och spännare byttes vid ca 7500 mil. Bilen var väl tyst några månader innan det började låta igen. Jag bytte bort den efter det. Såhär lät min: Länk

Mvh Peppe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.