|
|
|
|---|---|
| Jag har en BMW 520d f11 2013 25000 mil. Jag startade bilen idag efter den hade stått stilla i 3 dagar i minus 6-9 grader. Bilen stod på tomgång ca. 15 minuter och sonen kom in och sa att det luktar rök från bilen, jag trodde det kan vara avgaser. Jag körde senare med barnen och kände lukten i kupén och öppnade motorhuvud efter 10 min körning och märkte att det ryker vid motor, röken kom från höger bak sidan av motorn, körde hem efter vi hade ätit på BK och märkte samma sak när vi var hemma. Vet någon vad det kan vara? | |
|
Första tanke EGR-kylare. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Eller frusen vevhusventilation som tryckt ut olja på grenrör etc. Kika efter oljesöl i bakkant på motorn och grenrör mm. Hur är oljevolymen? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det kan vara frusen vevhusventilen, jag har kört nu bilen idag och igår på korta sträckor och har inte märkt något. | |
|
Luktar det avgaser, bränd olja eller diesel? Kan vara höger bak på motorn att ventilkåpspackning läcker och droppar på dpf, då luktar det bränd och ryker därifrån. Ta bort stora motorkåpa och kika. Vid 25k mil många gummi packningar härdar och börjar läcka. Once a Bimmer, Always a Bimmer. |
|
|
Hej Jag upplever exakt samma sak på min 525d 2013. Har du åtgärdat felet? Vad var det? |
|
|
Kolla på ventilkåpa de har tendens att spricka, värme, kyla och plast går ej ihop. Kolla även plaströr som går från ventilkåpans membran. |
|
| Tack för tips, det blir kommande helgs projekt... :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.