|
|
|
|---|---|
|
Hej Har en BMW 330d från 2008 E90, den har börjat tappa minnet på klockan varje gång man stänger av bilen och sedan startar bilen igen. Är det någon som har haft samma problem och vet vad som är fel? | |
|
Hrj och välkommen! Har du kollat batteriet? Det låter lite som att det håller för låg spänning / laddning. /Lennart |
|
|
Sitter det inte något litet batteri i instrumentklustret även på E90? Skulel gissa på att detta är slut. frågan är om det är gjort för att bytas eller kärver finurlighet/lödning för att bytas. Slut på mina killgissningar. Men det är ju enklare att kolla att du har ett friskt och laddat ordinarie 12Vbatteri. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| Då ska jag pröva ladda batteriet å se om det blir någon skillnad. Om batteriet är slut går det att byta själv eller måste man in med bilen för någon form av omprogrammering? | |
|
Börja med att ge batteriet en grundlig laddning, 24h eller längre. Det borde hjälpa länge, om batteriet inte hunnit bli allvarligt skadat av för låg laddning under lång tid. Om du har möjlighet, tycker jag att du kan upprepa den sortens laddning lite då och då. Borde göra susen. Batterier byts nog i allmänhet alldeles för ofta. Har bilen en ogynnsam körprofil, förlänger stödladdning livet på batteriet "i evighet". Här är en tråd som diskuterar registrering, så kan du nog avgöra själv: Länk Jag tycker att den diskussionen räcker som beslutsunderlag. Men om du vill läsa mer, använd sökfunktionen högst upp här och skriv t ex "batteri NEAR registrera" (utan citattecken). /Lennart EDIT: @325...: De där backup-batterierna i instrumentet försvann nog någon gång i mitten- början på 1990-talet. E30 har, kanske E34, men sen är de borta i a f. Bara som en orientering, det finns säkert en precis kunskap här i närheten. :) EDIT 2: sökte lite här på AP och hittade denna tråd, där bmw-slangen reder ut backup mm. Länk |
|
|
Hej Hade samma problem, klockans minne försvann. Men laddade batteriet igår, så vips så fungerar klockan igen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.