AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.291

E61 530i -06 N52 Motortemp låg och kall kupé

da
47
dannaekis
X5 30D E70 M-sport -13
Hej, nu kommer ännu en tråd om låg motortemp och ingen värme i kupén.. Har försökt söka efter info men tycker inte att jag hittat exakt det jag söker, men det första man blir blind på är väl ögonen..

Nu till problemet. Motortempen går ej upp i mer än ca 60-65 grader (enligt hidden menus i bilen) även om jag kört runt i en timme. Motorn är kallare på landsväg vid snabbare körning än inne i stan. Inne i stan efter en viss tids körning så kan man få ljummen luft i kupén iaf. Vid stillastående däremot så får jag upp värmen inuti kupén efter en tid men motortempen är fortfarande lika låg. Låter onekligen som ett termostatproblem efter den research jag gjort men den har jag bytt ut (Mahle/Behr så det ska vara bra saker som jag förstått det) och luftat systemet ett visst antal ggr efter bytet och hört att vattnet rinner på. Det blev ingen skillnad av termostatbytet så nu är jag väldigt fundersam och i behov av nya idéer, hjälp och guidning i rätt riktning om vad det kan vara för fel.

MVH
Daniel
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Spontant låter det som termostat eller motorstyrning (som styr värmeelementet i termostaten).

Några felkoder?

Kollat den här tråden? Länk
Skulle kunna prova att koppla ur värmeelementet i termostaten och se om motorn blir varm då.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
da
47
dannaekis
X5 30D E70 M-sport -13
Lånade en Carly av en kollega idag, raderade alla gamla felkoder och körde en sväng och läste av på nytt. De felkoder som återkom direkt var dessa 009C54, 009C55 & 009C6A.

Ska prova att koppla ur värmeelementet här näst och se vad som händer.
da
47
dannaekis
X5 30D E70 M-sport -13
Har nu provat att koppla ur värmeelementet i termostaten utan att det blir någon skillnad alls.

Körde runt ett tag (30 ish minuter) med blandad typ av körning i ca -7° och kommer endast upp i motortemp på ca 50° +/- några grader och blåser kallt inuti bilen. Står jag still på tomgång några minuter uppnår jag ca 60° men får ut ljummen luft i kupén. Står jag still och gasar lite försiktigt under ett par minuter uppnår jag ca 70° men direkt vid körning igen droppar det nedåt.

Ska jag tolka detta som att termostaten ej håller tätt även om det är en ny?
Hej,
Nyss behagade något system kasta ut mig, när jag var nästan färdig med ett inlägg. Så nu bara kort:

- 50-70 grader verkar lågt i jmf med min bils 110-115. Å andra sidan går vår Toyota LC - 08 på specade 65-70, så kanske det är ok.
Men om motortempen verkligen är för låg mot spec, kan det väl bara handla om termostaten?

Den sista felkoden av de tre pekar ut "auxiliary water pump" dvs den som skall säkra flödet genom värmepaketet. Inte oviktig.

Länk

/Lennart
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Bra med tillgång av Carly. Då kan ni kolla motorparametrar. Genom att kolla tempgivaren vid kylaren, nr 21 här Länk kan man se när termostaten öppnar.
Länk

---
da
47
dannaekis
X5 30D E70 M-sport -13
En liten update mitt i allt julfirande ifall någon undrar..

Har kokat den gamla termostaten och upptäckt att den fungerar som den ska så termostaten borde kunna uteslutas som problemet.

Misstänker ett ev. internt läckage i kylaren. Har provat att nypa ihop den nedre slangen från kylaren, utloppet som ska gå till växellådan genom motorblocket så som i denna video:

. Fick upp tempen till ca 75 grader iaf väldigt snabbt och tempen sjönk inte vid åkning på landsväg och det kommer varm luft ut i kupén. När jag tog bort klämman och körde samma sträcka igen så droppar motortemperaturen rejält direkt och endast kalluft strömmar in i kupén.

Tack för din återkoppling!

Intressant att se hur det går att förfina/komplicera saker och ting...

/Lennart
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Så det blir byte av kylare?
För det är en automat? Den har en extra kylslinga i kylaren...

---
da
47
dannaekis
X5 30D E70 M-sport -13
Yes, har beställt en ny kylare (Mahle) nu under julledigheten men den har inte kommit än. Det är en automat ja! Så jag provar med att byta den nån gång snart framöver för att se om det blir någon skillnad..
da
47
dannaekis
X5 30D E70 M-sport -13
Hallå, kom på att jag inte har uppdaterat här så jag vill bara dra en kort update ifall någon annan upplever samma fel någon gång. Det räckte inte med det problem som redan var, startmotorn dog också mitt i allt. Men nu är den bytt och även kylaren och bilen fungerar som den ska igen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.