AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.090

Motorstopp vid kallstart e60 535d LCI automat

Wi
30
William335a
BMW e60 530i 2004 manuell
BMW e60 535d 2007 LCI steptronic
Tjena, nyss blivit ägare till en jäkligt skön bil, 535d LCI 2007 med steptronic. Har dock märkt något jag aldrig märkt tidigare. När jag ibland ska backa från uppfarten när bilen e kall så kan den liksom börja droppa i varv och bara tvärdö. Oftast när det kommit snö osv. Den går i P i motorn stannar vilket jag inte fattar. Händer inte när den e varmkörd. Nån som har en idé om varför? Händer nästan aldrig när motorvärmaren varit i ett längre tag. Den växlar i övrigt fint och olja i lådan är bytt kring 15 000 mil, bilen har gått 24 000 mil. E detta nått att oroa sig för?

Tack för alla svar ni kunniga!🙂

Inget klår en fullmatad BMW
Wi
30
William335a
Ingen som har en aning om vad detta kan bero på? Hände idag igen när jag kallstartade den och skulle backa iväg. Man märker när man kallstartar den att varvtalen kan pendla något pyttelite som den inte gör efter några minuters tomgångskörning. Jag undrar om detta relateras till motor eller växellåda? Är detta något som bör åtgärdas på nått sätt och kan det bli värre? Med motorvärmare händer det aldrig däremot.

Inget klår en fullmatad BMW
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja med en felkodsavläsning där du använder en kodläsare som är speciellt avsedd för BMW:s felkoder.

Får du inga felkoder får du gå vidare med live-data och analysera hur motorn jobbar och sensorernas värden vid olika situationer.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Kanske att ett glödstift tappat stinget (motståndet). Borde visa sig vid en avläsning på felminnet vilket av dom 6 som är dåligt. Byt det dåliga eller byt alla.
tr
7
trulle_hk920
535d 2005 e61
Går den knackigt när den startas?
Dessa BERU-glödstiftrelän är ett vanligt problem och ger symptom att den inte tänder på alla cylindrar och således riskerar att dö precis efter uppstart.
Om det är fallet köper man relä och 6 st stift, skruvar och är glad.
Wi
30
William335a
Tycker väl inte att den går knackigt när jag startar den, tycker mer eller mindre att alla dieselbilar kan gå lite så vid kallstarter. Tackar för svaren ska kolla felkoder och får alltid stå på tomgång tills värmen kommer innan jag kan backa iväg!? Bilen för övrigt går mycket fint men jag ska kolla koderna
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.