AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.106

Var i bilen placerar ni spårsändaren?

Enligt uppgift bör sändaren - för bästa funktion - placeras nära en ruta eller under så lite material som möjligt. Några tips? Tacksam i så fall. Placeringen bör ju inte vara alltför uppenbar och för tjuven lättuträknad.
bl
2.294
blixten
325i -88
Om man skriver var man placerar sin spårsändare på Autopower så är det ju inte någon hemlighet längre...
I och för sig riktigt. Men här byter man ju åsikter och tips i förtroende. Det går ju dessutom bra att svara i generella termer, utan att avslöja den för egen del valda lösningen. Så frågan kvarstår.
Hej,

Min första reaktion var nog den som "blixten" gav uttryck för. Men du har kanske rätt i att det går att resonera generellt.

Om din bil bara är "lagom" stöldbegärlig, kanske en sändare kan vara bra om det gäller en tillfälles-stöld, en sån där då någon bara plötsligt känner för att ta bilen för att komma hem. Fast då pratar vi inte om en modern bil, som kräver ett visst mått av förberedelser för att kunna stjälas.

Ganska nyss stod det i rikspressen om en liga, som samlade in exklusiva och förvalda bilar för demontering och export. Den hade försett sin verkstad med störsändare.

En spårsändare behöver ju ett batteri, som behöver bytas ibland. Då påverkas finurligheten i placeringen av bekvämligheten. Och lättjan är ju allmänt en svår motståndare. :)

Själv hade jag valt en placering som kräver ett visst mått av demontering för att åtminstone inte ge tjyven chansen att hitta grejen av ren slump/tur ens vid en lättare eftersökning. Och då hamnar vi kanske innanför dörrklädseln, innanför plastsjoket i ett hjulhus eller innanför annan klädsel. I taket innanför/bakom belysningen? Maskerad som en liten svart "originallåda" i motorrummet?

Fast, när jag tänker efter, det finns antagligen skannrar mot spårsändare. Inte lätt det där!

/Lennart
Kloka tankar, Lennart. Tack!
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
För att strömförsörja borde man väl koppla laddning via bilens ordnarie batteri, det laddas ju hyfsat ofta men visst måste sändaren ha ett eget batteri också, för Kjell Krimienell och hans kumpan Danne Demontör lär ju koppla bort bilens batteri när slakten startar. Men snyggt med BMWaktiga kablar så man inte direkt ser att här sitter något eftermonterat.
Sen är ju avvägningen om man ska skrämmas med att skylta med att man har spårsändare eller dölja det?
Eller ha två: en tydligt synlig och en mer dold.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Jag hade lite funderingar på om Apples airtag skulle kunna vara ett bra alternativ. Billig och möjligheten att Kjell Kriminell eller Danne Demontör har en Iphone eller att någon med en iphone befinner sig i närheten av bilen vid något tillfälle känns ändå ganska stor. Nackdelen är att Airtagen informerar dem om att den finns i närheten om de befinner sig på samma plats under en längre tid tror jag samt att tjuven då kan stänga av den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.