|
|
|
|---|---|
|
Hej alla, Är det någon som vet vad det är för storlek på högtalarkablaget till E31? Föreställer mig att det är samma storlek som på andra modeller från samma tid - typ E32, E34 E36? De är väldigt fina nämligen och det kablage som jag blev rekommenderad är 2,5-kvadrats och den är i jämförelse gigantiskt tjock. Alexander | |
|
Länk Utan att veta skulle jag t om. kunna tänka mig att de är 0,75mm2. 2,5mm2 är ganska grovt i bilsammanhang och kan bli "bylsigt" om det är trångt om plats i genomföringar mm... Om du inte har feta slutsteg och stora högtalare är det kanske tveksamt om du kommer märka någon större skillnad med så grova kablar. Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Till en stor bashögtalare kan det göra nytta med en grov kabel (beror också på längden). Parametern av betydelse är låg impedans för att ge förstärkarsteget möjlighet att ha god kontroll över konrörelserna, och blir viktigare ju högre rörliga massan är. | |
|
Jo, att effektkrävande baselement och liknande kan må bra av grova kablar håller jag med om, men om vi pratar mellanregister och diskanthögtalare som sitter i dörrar och liknande, är det inte så avgörande - då räcker säkert 1,5mm2 gott och väl. Allt beror ju på applikationen - hur stora/effektkrävande högtalare och slutsteg pratar vi om? Var sitter högtalarna i förhållande till slutstegen? (kabellängd?) Hur är kabeldragningen tänkt att göras? (problem med plats på vissa kritiska punkter t ex.) Är det en bil som ska tävla i ljudbygge, en bil med en väldigt seriöst uppbyggd "hobbyanläggning" eller är det en bil där man bara vill uppgradera högtalarna etc? Skulle vara intressant att höra varför säljaren rekommenderar 2,5mm2-kablar. Nu är det generellt ganska korta kablar vi pratar om i en bil, så kostnadsskillnaden blir ganska liten, problematiken handlar nog mer om platsbrist med grova kablar...men visst: får grova kablar plats så är det ingen nackdel och kan i vissa fall vara en fördel ljudmässigt... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| På e60 är det 0,75 mm2 till alla högtalare utom basarna under framstolarna, dit går det 2,5 mm2. | |
|
Det är samma kablage till alla tre element på min. Bakgrunden till frågan är just det JohanB nämner, 2,5² blir rätt bökiga att få in genom kabelgenomföringar mm. Bashögtalarna fram sitter lite bättre till, så där blir det görligt att få till det. För övrigt så är det mitten-alternativet av de tre som Johan B nämner; en "seriöst uppbyggd hobbyanläggning". Alexander |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.