|
|
|
|---|---|
|
Har navi i min E91 LCI och jag har med jämna mellanrum uppdaterat kartdata via USB + kod men jag saknar två funktioner som jag tycker hör hemma i en bra navigator - fartkameravarning och att den anger hastighetsbegränsningen där jag är nu (jag har ju ingen kamera framåt så den klara ju såklart inte att läsa av vad som är skyltat - men den borde kunna visa vad som finns inkodat i vägdata). Går detta att få till, genom någon uppdatering av firmware? Jag antar att det inte släpts från BMW men till E46an fanns det mjukvara från någon annan som löste fartkameravarningar, lite primitivt via PoI och inte riktningskänslig) men ändå. Navin i bilen är ju inte uppkopplad så jag kan ju inte få trafikinfo i realtid, så det blir nog att man får navigera med mobilen då man ska ut och köra ändå, men vore lite roligt om bilnavin kunde bli lite modernare. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 | |
|
Även i iDrive 7 (G2x) kan inte svenska bilar få tillgång till fartkamera-info, som man tydligen kan i vissa länder. (Jag har inte forskat i o-officiella metoder.) Min work-around består i att starta navigator-appen "Magic Earth" på mobilen (som är uppkoppad med blåtand). Appen behöver inte navigera en rutt för att varna och den kan ställas in på röst-varning som ansluter till bilens högtalare när varningen ges. Data bygger på "gratis-bidrag" men det stämmer någorlunda (där jag kör). (Tyvärr för dig, pratas inte hastighetsgränsen utan visas bara på displayen. Jag har skyltavläsning, så det räcker för mig.) |
|
|
... och jag har tyvärr inte BT inbyggt i bilen heller. Har iofs en BTadapter att stoppa i 3,5mmuttaget men med ditt förslag kan jag inte lyssna på bilens FM radio samtidigt och tycker det är lite slöseri att lyssna på direktsänd FMradio över IP. Skulle jag köra spotify eller annan musik från mobilen så är ju ditt förslag funkis. Fler förslag någon? /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Hjälper tyvärr inte om du inte har skyltavkänning eftersom BMWs kartuppdatreingar är hopplöst efter. Det visas tex alltsomoftast 70 istället för 60, och 50 istället för 40. Blev bättre med 21.4, men långtifrån bra… |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.